Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor mye solkrem har dere med til Hellas?

Started by Lykke, 21. Jul 10, 20:34:02

Previous topic - Next topic

Lykke

Hei!
Vi er to som skal en uke til Kreta i august, og jeg er alltid usikker på hvor mye solkrem vi bør ha med. Jeg har allergi og kan derfor kun bruke noen få solkremer, som koster en god del, så da er det greit å vite sånn ca hvor mye vi trenger (for å ikkje kjøpe unødvendig mye, og for å sleppe å måtte gå tomt).

Hvor mye pleier dere å ha med?

bengalow

Solkrämer är ett lurendrejeri!!! Om man använder dem, så blir man längre ute i solen än vad som är nyttigt. Forskare är helt eniga nu. Dessutom ger solkrämer inte det skydd som man tror. Stanna inne i skuggan - det ger också solbränna, om det är det du är ute efter. Det enda som är bra är extra solskydd på näsan och öronspetsarna - dom är oerhört utsatta.
Titta på grekerna - hur många ser du ligga ute på stranden i flera timmar?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Nå er det vel slik Bengalow, at når man kun har ei uke i Hellas, så vil man gjerne ha litt sol på kroppen også ;)  Men ellers er jeg enig i at det er viktig å ikke ligge i sola for lenge om gangen.
Men for å svare på det du spør om Lykke, så skulle det vel holde fint med ei flaske solkrem (200 ml, er ikke det vanlig størrelse?) dersom kremen er vannfast.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Man trenger ikke å bære med seg solkrem i bagasjen. Er det noe Hellas har så er det et apotek på hvert hjørne! Alt fra økologiske solkremer til selvfølgelig de merkevante.
Jeg bruker økologisk solkrem faktor 30 i ansiktet, utover det er jeg litt slurvete når det er på kroppen, men jeg er på stranda sent på ettermiddagen, så jeg blir sjelden brent.

Grekerne jeg kjenner sier at vi turister er så dumme, ligger midt i sola lenge, man skal ikke ha mer enn en halv time i sola, ellers blir man brent!
Glika i zoi

Tjorven

Det er mye man kan kjøpe billigere i Hellas, men solkrem er dyrere der, så den ville jeg tatt med meg hjemmefra. Og en halvtime i sola pr dag? Da kan man jo knapt bevege seg utendørs, Marjana ;)  Jeg er nok litt slurvete med solkremen etter et par uker selv, men brent etter en halvtime er vel å ta litt hardt i....
There are no strangers, only friends we haven't met.


5ifamilien

Vært 3 uker i (solen) Hellas i sommer - og min erfaring er at de yngre grekerne absolutt ligger i solen! Men ikke like lenge hver dag som oss - men det kan vel og ha med at de har hele sommeren på seg :-)

Heidrun

Yamas til livet og til

bengalow

Kanske inte, men efter ett par dagar så behöver man solglasögon!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Lykke

Hehe! Takk for mange flotte svar! :)
Kjente ikke til økologiske solkremer fra før av, det skal jeg sjekke opp når vi kommer dit!

operafantomet

Quote from: \"marjana\"Man trenger ikke å bære med seg solkrem i bagasjen. Er det noe Hellas har så er det et apotek på hvert hjørne! Alt fra økologiske solkremer til selvfølgelig de merkevante.
Jeg bruker økologisk solkrem faktor 30 i ansiktet, utover det er jeg litt slurvete når det er på kroppen, men jeg er på stranda sent på ettermiddagen, så jeg blir sjelden brent.

Grekerne jeg kjenner sier at vi turister er så dumme, ligger midt i sola lenge, man skal ikke ha mer enn en halv time i sola, ellers blir man brent!

Enig, jeg kjøper alltid solkrem på stedet. Som du skriver, er det apoteker på hvert hjørne, og de har mange gode merker å velge mellom. Ikke nødvendigvis dyrere enn hjemme heller, etter min erfaring, men dette kan kanskje variere med reisemål.

Unngå solkremene som står utenfor kiosker etc, om disse har stått i sola en stund så har de mistet mye av effekten. Men de apotekene har er ofte \"ferskvare\". Anbefaler Korres på det sterkeste!! Et gresk merke som er uten mineralolje, silikon og hva enn som regnes som uhumskheter, og som ihvertfall min hud forguder.

http://www.korresscandinavia.com:80/default.aspx

Ang. mengde, så synes jeg en flaske solkrem holder for to personer, gitt at dere ikke er på stranden 8 timer i strekk hver dag. Hyppig smøring og dekke for ansikt og skuldre/bryst hjelper godt. De fleste strender har uansett solsenger med parasoll.

Er forsåvidt enig i det du skriver, Bengalow. Det er egentlig ikke lurt å rigge seg til i solen når den er på sitt høyeste og varmeste, og solkrem gjør at man tøyer grensene. Det er også en grunn til at de lokale trekker inn i skyggen og nyter lunsj og kald drikke isteden. Samtidig bor vi i et land hvor vinterne er harde, hvor det regner halve året, og hvor juli i år ikke har vært noe å juble over. Grekerne er bortskjemte med sol på en helt annen måte enn hva vi er. Synes derfor ikke man skal pådyttes skyldfølelse over å oppsøke solen når man er en uke i varme strøk.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

filhellener

Quote from: \"operafantomet\"Anbefaler Korres på det sterkeste!! Et gresk merke som er uten mineralolje, silikon og hva enn som regnes som uhumskheter, og som ihvertfall min hud forguder.
http://www.korresscandinavia.com:80/default.aspx .

- jeg har ikke lang erfaring med Korres, men de produktene jeg har prøvd hittil er jeg veldig godt fornøyd med :-)
M e n, når det gjelder Korres er det ingen tvil om at det lønner seg å kjøpe produktene på apotek i Hellas eller på flyplassene i stedet for på
korresscandinavia!
Jeg sjekket linken nå - d e r var det dyrt :O
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...