Logg inn med Facebook eller Google!

Fem ting du ikke bør gjøre på fly

Started by Admirala, 10. Feb 11, 18:44:22

Previous topic - Next topic

Admirala

er navnet på en artikkel i Aftenbladet:

http://reise.aftenbladet.no/reise/article4022520.ece

Jeg støtter det som står der, selvsagt, og synes særlig det syndes mye mot det første punktet. Ved boarding står folk i evigheter i midtgangen, mens de tar av seg yttertøyet, fisker bok/mp3-spiller/laptop/vannflaske/avis/frukt osv opp fra veska, legger pass og billett i veska, og samtidig sperrer for alle som står lenger foran i flyet. Det går jo an å forberede seg litt, slik at det bare er å legge veska og jakka i bagasjehyllen og sette seg ned.

Og unger som igjen og igjen sparker i seteryggen foran skulle det vært lov å binde fast. For foreldrene sier selvsagt ikke et ord.

Hva irriterer deg når du er ute og flyr?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Katta

Enig med deg Admirala, selv om jeg prøver å \"ikke irritere\" meg.

Det som \"plager\" meg, det er parfyme. Både pga Astma, men også fordi jeg er overreaktiv/overfølsom. Jeg får \"parfyme-smak\" i munn, hodepine, kvalme, og i verste fall migrene. Fryktelig ubehagelig.

operafantomet

Enig i punkt 1, å unngå å stå i veien. Det er klart folk skal få lov til å legge fra seg og sette seg, men det er noen som tror de er hjemme i stua og har allverdens med tid. Selv ikke etter en meterlang kø og to beskjeder over høyttaleren tar de hintet. Dette er virkelig irriterende - fordi det er så unødvendig.

Å bruke en annen bagasjehylle om det er ledig plass over egen, er vel ikke så vanlig? De fleste vil jo ha egne ting i nærheten? Men om dette kommer fra en flyansatt så er det kanskje et allment problem, da...

Men det der med seteryggen er jeg særdeles enig i. Får kanskje skylde på meg selv over å være gjennomsnittlig høy, men allerede før flyet letter sitter jeg med knærne most i setet foran meg. Og når setet da skal legges bakover i tillegg har jeg det ikke spesielt godt... Det verste var en som en gang snudde seg, etter å ha halvsovet med setet nede, og lurte på om jeg kunne fjerne knærne fra stolryggen. Det plaget henne. Jeg skjønner det sikkert var kjedelig å kjenne mine knær, men tro meg, det var ikke en drømmesituasjon for meg heller!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Admirala

Enig med dere begge, men jeg prøver også å begrense hva jeg irriterer meg over  :lichmalignus:

Men mht til lukt - satt ved siden av en fyr en gang som tok av seg skoene i det han satte seg. Gammel sur fotsvette er ikke den beste følgesvenn i de tre timene fra Athen til Amsterdam   :violent1:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Mixelite

Jeg synes stort sett det går veldig greit å fly, jeg.

Jeg er veldig enig i artikkelen og i at man skal ta hensyn til dem som sitter bak og ikke hverken klaske setet bakover eller \"sette dem i klemme\" ved å senke seteryggen, men noen ganger går det litt prinsipp i ting også, tror jeg.

Poden, rundt 8 år, kanskje,  trøtt etter et halvt døgn på reise, forsøkte forsiktig å legge seteryggen litt bakover en gang, hvorpå mannen som satt i setet bak dundret knytteneven inn i seteryggen så både sete og unge hoppet. Helt unødvendig, for jeg tok en titt bak etterpå og det var \"godt med\" plass mellom knærne hans og setet. Han kan umulig ha touchet knærne hans, og ikke var det snakk om mat og drikke eller annet på bordet, eller å klaske ned seteryggen til den tok imot.

Høflighet går begge veier. Folk som slenger sure kommentarer til dem som ikke tenker seg om og blokkerer trafikken, synes jeg heller ikke noe om. Det går jo an å spørre på en pen måte om de kan trekke seg lenger inn, slik at andre kan komme forbi, synes jeg. Selv om det har blitt vanlig å reise, er det ikke alle som er like reisevante.

Unger som sparker i seteryggen er en uting, men selv om jeg har vært megaoppmerksom på at mine skal holde beina for seg selv, så kan de nok ha slumpet til å dytte til seterygger dann og vann. Da ble de selvfølgelig korrigert.

Det som er aller mest irriterende(i den grad jeg bruker tid på å irritere meg), er hvis man forsøker å duppe litt og de som sitter bak meg bruker seteryggen min som håndtak. Det går an å reise seg fra setet uten. Unger har jeg veldig høy toleranseterskel overfor.

Uansett; Innestengt på et trangt kott av et fly blir det vel fort gnisninger og alle må ta hensyn, både de som gjør noe feil, og de som mener seg i sin rett til å forsure dagen deres. Man kommer langt med smil og vennlighet :-D

Mixelite

Quote from: \"operafantomet\"Det verste var en som en gang snudde seg, etter å ha halvsovet med setet nede, og lurte på om jeg kunne fjerne knærne fra stolryggen. Det plaget henne.

Hva svarte du da? Jeg tror jeg hadde blitt så paff at jeg ikke hadde fått sagt noe. Det hadde blitt en av de situasjonene i livet hvor man kommer på en masse gullkorn når det er for sent å bruke dem ;-)

operafantomet

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"operafantomet\"Det verste var en som en gang snudde seg, etter å ha halvsovet med setet nede, og lurte på om jeg kunne fjerne knærne fra stolryggen. Det plaget henne.

Hva svarte du da? Jeg tror jeg hadde blitt så paff at jeg ikke hadde fått sagt noe. Det hadde blitt en av de situasjonene i livet hvor man kommer på en masse gullkorn når det er for sent å bruke dem ;-)

Det er akkurat som du sier, jeg ble helt satt ut. Satt bare og beveget munnen som en gullfisk. Jeg hadde sittet i lang tid og tenkt hvordan jeg på en medmennesklig måte kunne si ifra at jeg satt ordentlig vondt når hun la ned setet. Og så er det HUN som ender opp med å klage. Haha! Det er helt klart et av de øyeblikkene jeg husker og som jeg har hatt lang tid på å pønske ut artige svar... Så om det skjer igjen, er jeg forberedt!

ETA: En venninne av meg foreslår følgende kommentar: \"Om du drar til deg holdningen, skal jeg dra til meg beina\". :mrgreen:

Er nå forøvrig enig med deg, flyturer går stort sett bra. Det er vel irritasjonen over å ikke kunne gå sin vei om noe først går galt som gjør at folk (inkludert meg selv) lar seg irritere.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

marjana

Folk som står i midtgangen og skal pakke ut, pluss diskutere, og ta ut og inn av sekken de skal ha i hattehylla, alt som en familie på fire skal ha på hele reisen før de i det hele tatt har satt seg, er typisk irriterende, og skjer litt for ofte!
Det går jo an å sette håndbagasjen under setet foran, og vente med å ta ut noe som helst til man er i lufta, og heller legge fra seg bagasjen i en hylle da.

Det er også en del som er veldig pratsomme på fly. Helst på vei hjem fra ferie, blide og litt småfulle. Det er særlig menn som kan bli direkte slitsomme, for de gir seg ikke, selv om man viser at man ikke vil snakke, og vil sove.
Fulle folk på fly er slitsomt.
Å sitte ved siden av folk som lukter vondt på fly er grusomt.

Heldigvis så er det hjelp å få av de kabinansatte hvis det blir for ille.
De er faktisk imponerende tålmodige!
Glika i zoi

Tommy

Man kan ju pröva att se det från den humoristiska sidan  :blackknight:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

5ifamilien

..og jeg irriterer meg over økende trend på \"ryanair-kofferter\" som man kan ta med som handbagasje. Det opptar SÅÅ mye plass! Vi med \"vanlig\" handbagasje må legge det innimellom - der det måtte være plass, og da ofte ikke samlet.

Ellers er jeg 160 - og mannen min 192 - så er kjent med sitteproblemen!
Det hender vi velger å sitte ved nødutgangen for at han skal få litt bedre benplass - og da hender det at jeg må sitte litt på kanten når jeg spiser - fordi bordet er så langt unne.... men - skal ikke klage over den altså :blackknight:

bengalow

Det jag irriterar mig allra mest över, är när folk släpar in stora koffertar  för att lägga i hyllan ovanför sittplatsen. Det finns ju maximalmått och -vikt för sådant, men ingen verkar ta hänsyn till detta, och personalen verkar inte bry sig. Tillkommer ytterkläder, ev. inköp från taxfree och plötsligt har en person i det närmaste fyllt hela bagageplatsen. Vi andra har inte en chans att trycka in våra pyttegrejor....
Att i ett charterplan med minimalt benutrymme slänga ner stolen i \"sovläge\" är bara en sådan gest, som beskriver en del människor som lägre stående - eller kanske tvärtom, översittare, som skiter i andra, bara dom trivs själva. Har man fått platsen längst bak, där det inte går att fälla eget säte då sitter man riktigt illa till - man kan i många fall knappt vrida sitt huvud utan att stöta emot något.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Quote from: \"Tommy\"Man kan ju pröva att se det från den humoristiska sidan  :blackknight:


Ja, det var da Jon Skolmen hadde hårmanke og det var lov å røyke på fly!
Fint der damene drikker og spiser piller på do, med duk!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....