Logg inn med Facebook eller Google!

Hva syns du om maten i Hellas?

Started by Ole, 04. Aug 09, 14:39:26

Previous topic - Next topic

Tjorven

Et av høydepunktene ved Hellasferien er desidert maten! Det å kunne sitte ute på en liten \"ekte\" gresk taverna, og få middagen servert, er luksus i seg selv for meg. Ekstra pluss når man kan gå inn på kjøkkenet og velge fra delikatessene de måtte ha :)

Beste måten å innta et måltid på, er definitivt \"the greek way\", mezedes. Det forutsetter at man er flere til bords, men av og til klarer jeg ikke å styre meg, og bare MÅ ha det. Da spør jeg om kun en halv porsjon av ditt og datt, men ender likevel ofte opp med en doggybag, for porsjonene er jo så himla store! Tidligere syntes jeg det var flaut å spørre om det, men nå virker det som om det er helt greit, og ofte spør de selv om jeg vil ta med resten hjem ;)  (Må jo innrømme at det er greit å kunne varme opp en restemiddag for alene-hjemme-kvelder også, det blir fort dyrt om man skal spise ute hver kveld i 3-4 uker)

Hva som er dårlig? Det må vel være all chipsen man får i seg :(  Men her syns jeg grekerne har blitt bedre, flere steder kan man velge poteter eller ris til. Sauser er heller ikke grekernes stil, men det \"løser\" seg med sitron, tzatziki e.l. På den andre siden, hvis maten svømmer i olje, er det nesten værre.

Jeg savner egentlig ikke noe når jeg er i Hellas. Grovbrødet til frokost kan lett erstattes av mye annet godt. Det må kanskje være mangelen på tannpirkere enkelte steder, selv om det ikke er mat....

Den beste maten. Åh, den var vanskelig. Greske spesialiteter, som kan variere fra taverna til taverna, men husets spesialiteter blir aldri feil, med god lokal vin til.
Kvaliteten på den greske maten holder lenge for meg, så jeg går sjelden for annet \"utenlandsk\" i Hellas.

Jeg har vel egentlig ingen spesiell favorittmat. Jeg har spist så mye god, spennende og forskjellig mat rundt om i Hellas, at det er vanskelig å nevne noe spesielt. Jeg liker å prøve nye retter, og spiser mye forskjellig, både kjøtt, fugl og fisk.
Men må nevne høydepunktet på Antiparos i år. Vi var 8 damer som spiste sammen, anført av greske Eleni som sto for bestillinga, og her manglet ingen ting. Den ene meze\'n avløste den andre, og bordet bugna av alskens godsaker gjennom hele måltidet  :cheers:  Kan godt fortelle at det var på Pavlos\' Place, en av mine favoritter på Anti  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Grekerne kan ikke sprøsteke bacon. Så er det sagt. Sjømat kan grekerne tilberede selv om jeg kan styre min begeistring for grillede reker og den lukten de fører med seg. Derimot Ouzomarinerte reker, det er godt det.


Hummer har jeg også sansen for, en porsjon hummerspagetti smaker alltid godt.


Frityrstekt kalamari kan være så mangt. Blir den servert i ringer ser jeg raskt at det ikke er min sort. På Tavern Psili Ammos på Samos inntar jeg denne retten med nytelse hver gang jeg er der. Der deler de fisken i passelige stykker som de legger i sodavann en stund. Soda må til for å få den god, men ikke bruk ren soda. Den setter smak. Så endevendes kalamaristykkene i en miks av hvetemel, maisennamel og salt før de får svømme rundt i glovarm olje i ca fem minutt. SNADDER!


I det hele tatt lager de utrolig mange gode retter av blekksprut. Octopus Stifado er min favoritt. Andre hovedretter lages også av den. Det gjelder også mezedes og salater. Som forretter er octopus i vin og kokt octopus nydelige. Som hovedrett: Fylt Kalamari, Octopus kokt med makaroni eller spinat eller ris.


De fleste turister har jo blitt kjent med octopus som en grillet arm av den som meze til en Ouzo. Grillet octopus skal man ikke spise seg mett på sier grekerne. Det blir for tungt til magen.


Grekerne griller som oftest fisken. Servert med Horta er den nydelig. Sitron er obligatorisk følge, noen ganger sitronsaus.


Kokt fisk har jeg bare fått i og ved siden av fiskesuppe. Det har vært Lysing eller Bacalero som grekerne kaller den. Grekerne frityrsteker fisk. Fritert småfisk eller sardiner spiser jeg ofte om jeg vil ha noe godt fra havet. Jeg kan vel ikke unngå å nevne fritert rød mulle"¦"¦mmmm.


Den greske fiskesuppen Kakavia er ikke å komme forbi. Den inneholder til og med Safran.


Fra Norge importeres det strisaltet torsk. Den kan du få servert på tavernaer utvannet og frityrstekt med grønnsaker som Bakaljero me Skordalia (hvitløkskrem) som følge. Herlig spise.
Hai spiser vi ikke i Norge. Eller pigghå som det her er snakk om. Den som fiskes i Norge blir eksportert til Frankrike. Burde det ikke gå opp for noen at det franske kjøkken serverer hai? Det gjør det greske kjøkken også. Enhver taverna på kysten med respekt for seg selv har hai på menyen. Galeos eller Tope er navnene du kan finne den på. Det velsmakende fiskekjøttet er hvitt og serveres som grillede koteletter med potetsalat og grønnsaker.


For et år siden var det en vestlending som fikk en St Petersfisk. Han kastet den på havet igjen da han mente at den ikke var spiselig. I Hellas kastes ikke delikatessene på havet.


Så stopper jeg her for heller å komme tilbake med andre typer retter senere.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Sorry, fikk ikke med meg alt havet kan tilby

Kråkeboller kan være en god start på middagen, eller bare sammen med andre sjødelikatesser om man skal kose seg en kveld.


Det kan også fritert småfisk.


Grillet fisk er som tidligere sagt godt og mye brukt i Hellas.




Selv serverer jeg av og til saltbakt fisk, men har aldri sett den på noen meny.




To herlige måltid.




Så avslutter jeg med en god sjøkrepslunsj.

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Perigahre

Den greske maten, eller kanskje heller det greske måltidet, er noe av grunnen til å besøke Hellas til alle årets tider. Noen favoritter er Grillet sardin, Grillet Rød Mulle, Grillet Octopus med saus av olje og sitron, Kalamaris  selvfølgelig, Xorta, Taramasalata, lokale pølser,. Det er egentlig bare å ramse opp.

Hvis jeg skal gå til den andre siden å nevne det som ikke er spesielt bra, vil jeg nevne den greske hummeren og måten som den tilberedes. Når de presterer å servere hummer med spagetti i tomatsaus sier jeg takk for meg. Ikke at det smaker vondt, men å ødelegge en god råvare på den måten. Og prisen er langt høyere enn hjemme. I det hele tatt er det mye fisk og skalldyr som er altfor dyrt i Hellas.

Så skal jeg over til positive igjen. Ouzo og Meze er og blir dagens høydepunkt. Bestill ouzo, og se hva som kommer av følge. Det er like spennende hver gang. En gang en ost og skinkebit. En gang et hardkokt egg og en sardin. Spekemakrell. Hjemmelaget spekeskinke. Grillet blåskjell. Stekte pølsebiter. Oliven. Kalamaris boller. Spicy cheece. Vi blir i like godt humør hver gang. Men aller best er det når du kommer deg bort fra turistløypa. På Paralia Naxos kan du risikere å bli avspist med peanøtter eller chips, samtidig som du betaler dobbelt så dyrt for ouzoen.

IngeS

Quote from: Perigahre on 02. Jan 15, 17:46:31
I det hele tatt er det mye fisk og skalldyr som er altfor dyrt i Hellas.

Dette synes jeg var et litt underlig utsagn. Hva er fisk og skalldyr alt for dyrt i forhold til?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Perigahre

Det er altfor dyrt i forhold til hjemme. Og vi har i mange tilfelle mye bedre fisk hjemme.
Når rød mulle prises til 40€ kiloen synes jeg at det er dyrt. Når lobster, som langt fra kan sammenliknes med norsk hummer, koster 80€ kiloen (eller endatil mer), synes jeg det også er for dyrt. Og hvis kelneren foreslår "One big fish for two persons", kommer sjelden måltidet under 50-60€.
Jeg synes også at det er en skam at det serveres frossen kalamaris som er importert fra Marocco.
Men de har noen uovertrufne salater. Ikke bare Gresk salat, men en rekke andre varianter. Og alt som stammer fra både sau og geit er fantastisk.

Randi E

Hva er bra og hvorfor?
Det kommer så an på hvor i landet man er. På vestsiden er det mye italienskinspirerte tomatsauser, så lammeskanker er for eksempel deilig der. Mange andre steder er tomatsausen for tynn for min smak. Er man på øyene nært Tyrkia, så kommer de tyrkiske smakene inn. Mer hvitløk, mer kanel og kardemomme, og nok salt.
Ellers er meze alltid en suksess, og alle de forskjellige salatene og "dipene" er nydelige!

Hva er dårlig og hvorfor?
Bestiller man noe simpelt, som en svinekotelett, biff, kyllingfilet og lignende, så er det ofte både tørt og fullstendig smakløst. Jeg har i det hele tatt inntrykk av at mat som skal stekes, stekes i hjel.

Hva savner du?
Jeg savner egentlig ikke gresk mat generelt sett når jeg ikke er der, og lager det dessuten selv om jeg skulle få lyst på noe. Kjøper alltid med krydder når jeg er der.

Hvor får du den beste maten?
På Kassandra-halvøya om sommeren og i Thessaloniki hele året.

Er det forskjell i kvalitet på gresk mat og utenlandsk mat?
I Hellas? I såfall, ja. Gresk pizza er for eksempel grusom nesten overalt (alt for mye ost).

Hva er din favorittmat i Hellas?
Det jeg MÅ ha når jeg er der er salater og dipper. Mer spesifisert så savner jeg "Socrates lamb" spist i Nafplio, lammeskank i Parga, grønnskjell på Korfu, Kleftiko på Kreta, alt i Thessaloniki, dolmades lagd av hotelleieren på Patmos... Har i det hele tatt utrolig mange gode matopplevelser fra Hellas. Man må bare vite hva man skal bestille, og hva man skal ligge unna  :)

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...