Logg inn med Facebook eller Google!

Hva syns du om maten i Hellas?

Started by Ole, 04. Aug 09, 14:39:26

Previous topic - Next topic

brit

Åh...hvor jeg gleder meg til youhurt spesial på Ouzobaren på Skopelos...nesten slik som dette bildet.

marjana

Jeg var så frekk å banne i kjerka her i forumet før, fordi jeg sa at gresk mat var kjedelig. Nå er jeg stort sett i Pireus og rundtomkring på Syros, men jeg mener at tavernamaten har blitt bedre i de siste fire-fem årene.

Litt mer cross-over mat, mer dressing på salatene, og ikke minst flere valg på salatfronten.
Glika i zoi

marjana

Forresten så lager Kypriotene en veldig god tzatziki, men de kaller det noe annet. Den er av god youghurt med hvitløk, agurk, men vrien de har er med frisk mynte!
Prøv selv, det er veldig godt!
Glika i zoi

Mixelite

Quote from: \"marjana\"Jeg var så frekk å banne i kjerka her i forumet før, fordi jeg sa at gresk mat var kjedelig.

Jeg ville ikke kalle det banne i kjeka akkurat. For meg er det mer det at jeg(og hele familien) synes gresk mat er kjempegod, gleder meg til den før hver ferie(selv nå som gluten og melk er fy-mat og utvalget blir mer begrenset enn før) og ikke kan forstå at ikke alle liker gresk mat.  :cyclops:

Frost

Vi har spist helt fantastisk og nydelig mat både i Platanias, Agia Marina, Chania, Rethymnon, Agia Galini, Stoupa, Kardamilli og i Lesvos.
De tre siste er kanskje litt bedre enn Kreta, og rimeligere.

Ikke alle restauranter har like god mat, det skal sies, men det er et fåtall av de vi har vært på. Og vi dro ikke tilbake til de restaurantene. Vet ikke om vi er spesilet flinke til å velge de beste?
På Lesvos og Stoupa/Kardamilli var absolutt alle restaurantene vi besøkte veldig bra.

Vi har erfart at grekerne er ikke så flinke på Biff, og det er dyrt. Unntatt Ela i Chania, som har en fantastisk Tornedos.

Pizza er litt forskjellig. Men for det meste har vi spist nydelig Pizza. Spesielt når den er bakt i steinovn.

Admirala

Quote from: \"Frost\"Vi har erfart at grekerne er ikke så flinke på Biff, og det er dyrt. Unntatt Ela i Chania, som har en fantastisk Tornedos.

Pizza er litt forskjellig. Men for det meste har vi spist nydelig Pizza. Spesielt når den er bakt i steinovn.

Gresk mat er den beste i Hellas  :cheers:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Frost

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Frost\"Vi har erfart at grekerne er ikke så flinke på Biff, og det er dyrt. Unntatt Ela i Chania, som har en fantastisk Tornedos.

Pizza er litt forskjellig. Men for det meste har vi spist nydelig Pizza. Spesielt når den er bakt i steinovn.

Gresk mat er den beste i Hellas  :cheers:

 :cheers:

Man kan da ikke bare spise biff, og klage på den grusomme maten i Hellas.
Ei bekjent av meg synes gresk mat er kjedelig, og var litt lei. Det viste seg at det eneste hun pleide bestilte var en kyllingrett med kremsaus.....

Gro

mmmm her var det mange fine beskrivelser av den greske maten. Og ja jeg må si meg enig med flere andre her den greske maten blir bare bedre og bedre jo mer jeg lærer å spise på gresk vis og ikke turist menyene:-)

En ting jeg altid sjekker nå er hva de har som er bakt i ovnen den dagen:-) både grønnsaker og kjøtt:-) altid saftig og mørt:-) Og Meze er jo det man spiser mest av, kempekos når man er mange rundt bordet:-)

Til lunsj elsker jeg gresk omelett med tomater, grønn paprika, rødløk :-) og ikke noe problem å unngå pommesfrites om man ønsker, de har veldig ofte poteter som er bakt i ovnen med olje, urter og litt tomat:-)
 :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

MaFi

:cheers:
Åhhhr... ble sulten nå, jeg! Er enig i mye her: Når man unngår de verste turiststedene (som grekerne unngår), er det ufattelig mye herrrlig mat å få... spesielt av småretter, stifado med kjøtt så mørt at det smelter på tunga, fersk fisk, gjerne ovsbakt eller grillet med godt tilbehør - og så grønnsakene da - solmodne og deilge... Har forresten dilla på squashboller og ostepaier! Sammen med god salat er den kombinasjonen den ultimate lunsjrett... synes nå jeg! (Slafs...)
:tongue8:  :tongue8:  :tongue8:

Bjørg

Mange har skrevet mangt og mye om de kulinariske opplevelser. Etter utallige besøk i Hellas synes jeg fortsatt at maten er god, Siste besøk på Karpathos skuffet ikke. Nydelig mat på alle steder vi spiste. Og så uforskammet billig. Mest flaut å være nordmann og mest ikke betale noe for maten.
Når vi reiser flere så bestiller vi flere retter og deler og får derved smakt på mye mer enn om vi hadde bestilt en rett hver.
Hva jeg liker best. Kalamaris sprø med stekte poteter og tzatziki og retsina. Hva jeg misliker?? Hvis jeg er dum nok til å bestille ikke gresk mat.
Generet så har jeg forstått at jeg må gå på steder hvor det er grekere.
Ser jeg bare nordmenn så skygger jeg banen. Maten kan sikkert være god der også - men skeptisk!
Nordmenn som klager på maten i Hellas bør reise et annet sted!!! :drunken:

gogirl

Hva er bra og hvorfor?
Hele måltidssettingen, tavernastemningen, at man kan sitte ute og spise, at man har god tid, at det legges opp til sosiale måltider - som det sies her, å bestille flere retter og dele.

Hva er dårlig og hvorfor?
Generelt: At de ikke rydder av bordene når maten er spist: Jeg har i alle fall begynt å tenke på dette som et \"gresk\" fenomen, men aner ikke om det stemmer? Med alle de før nevnte smårettene, er det fullt på bordet. Vel, jeg er ikke så nøye på det, men min ex, for ham var dette så stressende at det ødela litt for meg også. Jeg fikser det, når jeg tenker meg om :)

Og så blir man innmari lei av pommes frites. Og så liker jeg ikke blandingen av ris og sånne grønnsaker som er frosne fra pose, type erter og gulrotbiter - det er ofte vassent, og jeg kan ikke forstå annet enn at dette er turistmat og ikke gresk mat? Liker ikke når det er FOR mye olivenolje, når maten svømmer i olje (ok hvis det er en rett, men av og til er alle slik, og da smaker jo til slutt alt likedan....)

Og moussaka\'n, den blir jeg ofte skuffet over, synes den smaker for blass, er vant til å krydre den voldsomt opp når jeg lager det selv (med hjelp fra Toro, så det er Toro sin skyld!) ;-)

Hva savner du?
Savner? Tja, grovbrødet, det kan jeg savne. Når man ikke liker \"pumpernikkel\", blir det mye lyst brød.

Hvor får du den beste maten?
De små og autentiske tavernaene, der det ikke står \"kjöttbullar\" utenfor? ;-) Har opplevd å få fantastisk gode tuna sandwich på bar/kafé, nam.

Er det forskjell i kvalitet på gresk mat og utenlandsk mat?
Tja, må tilstå at jeg ikke opplever hellas som det landet med størst fokus på heder og ære på kjøkkenet. Men det sier vel litt seg selv når man er turist? Er mer glad i det italienske kjøkken, de italienske smakene.

Hva er din favorittmat i Hellas?
- fried zucchini kan være usannsynlig godt!
- alltid garlic bread og tzatziki, blir ikke lei av det, aldri, det går sport i å finne det aller beste, interessant å kjenne forskjellene
- har spist gode fiskemåltider: Det aller beste var fersk HAI, det var i en minimal taverna (tre bord på kaikanten) i Naussa, Paros - det beste måltidet ever! Sverdfisk er også godt.
- salatene, hmmm, de kan være innmari gode - men ikke alltid.
- kyllingfileetene kan være helt fantastisk bra, slikt som er umulig å oppdrive i Norge
- øl fra frosne glass
- ouzo til slutt

guuud jeg savner Hellas!

Atle

Quote from: \"Admirala\"Gresk mat er den beste i Hellas  :cheers:

Hadde jo vært dumt om Gresk mat var best i Danmark ja  :compress:
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...