Logg inn med Facebook eller Google!

Pensjonistferie på Kalymnos 2012

Started by IngeS, 06. Jun 12, 15:48:52

Previous topic - Next topic

IngeS

Selvsagt leide vi bil mens vi gjestet Kalymnos. Vi måtte jo se mest mulig av øya. Et lite glimt av Telendos på tur ut fra Myrties



På tur nordover mot Emborios fikk vi de første inntrykk. Lange strekninger av veien var omgitt av blomstrende trær på begge sider. Dette har jeg ikke sett andre steder. På sjøsiden kunne du mellom trærne se rett ned i sjøen. Skulle du være uheldig å kjøre ut der ville du umiddelbart bli takket av med blomster.





En annen ting som var nytt for meg var gatelys drevet av solcellepanel, smart spør du meg men intet for Norge.





En liten øy som heter Kalavros



På taverna Artistico inntok vi avkjølende forfriskninger (kalles også Mythos) før vi kjørte videre. Eierinnen Irini kunne fortelle at hun var i slekt med vårt vertskap på hotellet, og at hun hadde slekt på Samos.



Naboen til tavernaen


Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

09. Jun 12, 20:34:23 #13 Last Edit: 09. Jun 12, 20:38:19 by IngeS
Et stykke nord på øya tok vi av på en nybygd vei over fjellet til den frodige Mandarindalen







Det jeg trodde var en stor idrettsstadion viste seg å være et oppsamlingsreservoar for regnvann





Solcellepanel an mas



Mandarindalen er det største jordbruksområdet på Kalymnos









Et stykke ned i dalen kom vi til bebyggelsen i Vathy



















Nede i havnebyen Rina fantes det gamle historiske severdigheter



Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Her kan man se hva Rina fikk av penger fra EU til å utvikle havnen





På taverna Medusa spiste vi nydelig sjømat begge gangene vi var der





Siste turen tok vi kystveien mot Pothia på tilbaketuren. Fra fjellet fikk vi fin utsikt over havna i Rina





Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Riitta

Den vägen ni åkte till Vathy är ju inte så många år gammal. Vi har åkt den bara 2 gånger :) När ni var på Emborios,var ni inte på Harrys taverna då?
Synd isåfall för deras hage är den näst vackraste på ön, efter Nefeli :D

Riitta

JohnS

Jeg kom på vår tur til Vathy for noen år siden, da vi tok buss "hjem" til Pothea.  Bussen tok en lang omvei oppover og nedover Mandarindalen før den satte kursen mot byen, så vi fikk sett det meste av den vakre dalen.  Man kunne tro bussen var spesialbestilt for denne veien, for det var en del steder det bare var bittesmå centimetre å gå på når hushjørner skulle rundes.  Det jeg husker best, er likevel den eldre kvinnen med utallige bæreposer og en sopelime som entret bussen like etter start.  Hun hadde nok noe uoppgjort med sjåføren, for før hun var helt inne i bussen, startet hun en utrolig overhøvling av stakkaren, med hyttende pekefingre og full lungekraft.  Dette varte helt til hun gikk av like før vi starta på motbakkene.  Det er den eneste gang jeg har opplevd at en hel buss har applaudert når en passasjer gikk av!  Og som dansken bak meg tørt bemerket:  Jeg skjønner ikke at hun tok bussen når hun hadde sopelimen med seg......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Riitta

Väntar på fortsättningen Inge :D

Riitta

woldli

Jeg ser også frem til fortsettelsen, Inge. Skal til Kalymnos for første gang nå i juli, så kjekt å se bilder og lese om ditt opphold der.  :)
-Linda

IngeS

Høyt over byen Pothea ligger klosteret som er dedikert St. Savvas, Kalymnos` skytshelgen.





























Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Riitta

Däruppe är det fint! Och när man kommer med båten när det är mörkt så lyser korset där uppe så vackert!
Tack för fina bilder Inge :)

Riitta

IngeS







På en tur nordover fant vi en avstikker til høyre. Vi kom inn på en bred ny vei som tok oss opp over fjellsiden. En geit ønsket oss velkommen.





Det var ingen bebyggelse langs veien annet enn kirken Agios Georgios på toppen, før nedturen mot andre siden av øya begynte.









Neste nede ved havet var det ikke mer vei. Vi kunne se tre hus, og et skilt viste oss at der var en taverna med gratis parkering



På tilbaketuren fikk vi et uvanlig syn. Sauer som hadde stukket hodene inn mot bergsiden og sto helt urørlig. I Norge sover sauene på asfalten midt i veien. Kan det være mulig at sauene på Kalymnos er så veloppdragne at de står og sover ved siden av veien?





Vel tilbake på hotellet spurte vi hvorfor denne veien var bygget. Var det bare for de få husene i enden? Svaret var at de hadde fått penger fra EU til vei, og derfor bygget de den.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka

Mange spennede bilder her, Inge.
KariK

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...