Logg inn med Facebook eller Google!

Råd til ny Lesvosfarer

Started by marjana, 13. Sep 10, 23:39:09

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg har vært nysgjerrig på Lesvos i åresvis, men har aldri klart å komme meg dit!
Nå har jeg sett med stor glede gjennom kakas tråder med flotte bilder og kommentarer.
Jeg tror jeg vil foretrekke å dra til Lesvos på våren eller høsten, og ta \"kun fly\" til Mytilini by. Bo en dag eller to i byen, og så dra litt rundt på øya, men ikke ha et fast hotell.
Lesvos er jo relativt stor, så en natt eller to, tre, på hvert sted, er kanskje nok til å gi en følelse av stedet?
Min rute i tankene er som følger;
Et par netter i Mytilini by, så lokalbuss til Molivos.
Kanskje bo på campingen der, siden jeg er på et typisk lavbudsjett, og rom til 30-40 euro blir for dyrt.
Campingen har flere fine linker, forresten:
http://www.molivos-camping.com/
Fra Molivos vil jeg også ta turen til Eftalou og kildene der.
Jeg vil så ta lolkalbussen videre til Kolloni og se og oppleve den bukta med fugleliv og sardiner og hva ellers de har, jeg må lese meg opp igjen...
Og etter det rekker jeg vel ikke mer enn å ta lokalbussen tilbake til Mytilini by og ha en siste overnatting der, eller to, før hjemreise. Dette er tenkt som en uke. For liten tid? Bør jeg ha minst to uker på Lesvos?

Det virker som om det er flere charterselskap som flyr fra Oslo til Lesvos: Lilleput, Apollo og Ving, så vidt jeg vet... Hvem er vanligvis billigst på \"kun fly\", og hvis man skal bare ha en ukes pakketur alene, hvem bør man fly med da, og hvor bør man bo? Ser at feks. Lilleput bare har \"kun fly\" på oppfordring.

Mnage spørsmål, men håper på svar!
Glika i zoi

Tjorven

Tror nok du kommer til å like herlige Lesvos, Marjana   :thumbright:  Men kun ei uke? NEI, det er for lite tid, du får bare så vidt snust på de forskjellige stedene på ruta di. Øya er jo stor, og har så mye å by på, så lugna ner et par hakk, og nyt stedene du vil se i mer avslappa former  ;)

Mytilini-Molivos høres bra ut. Du trenger ei uke bare på to disse byene, med overvekt på Molivos-området. En avstikker til de varme kildene i Eftalou mens du er i Molivos, kan jeg varmt anbefale. Det er bare noen km fra Molivos, og lokalbussen går ofte. Stort annet enn kildebadene er det ikke der, foruten stranda og et par-tre tavernaer.

Etter badet foreslår jeg at du tar bussen et stykke videre til Skala Sykaminias. Det er en bedårende (jøss, ordet bare kom seilende) liten fiskelandsby, der du definitivt finner roen. Husk kamera! En herlig liten dagstur for både kropp og sjel  :D

Jeg ville heller valgt å dra vestover til Sigri fra Molivos. (Katherina har lagt inn noen fine bilder derfra, så vidt jeg husker) På veien dit fins det flere koselige fjellbyer også.

Deretter ville jeg tatt turen via Kallonibukta, og videre til Plomari. Har ikke vært i Plomari-området selv, men er også blitt frista av kaka\'s bilder  ;) Derfra er det ikke langt tilbake til Mytilini.

Vel, Marjana, dette blir jo mitt helt subjektive reiseruteforslag, men jeg tror du ville fått en god og variert smakebit av Lesvos her.
Uansett hva du velger, får du sikkert mange herlige Lesvos-opplevelser. Ønsker deg en riktig god tur   :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Artig å lse dine tanker om tur til Lesvos, marjana. Jeg vet ikke om særlig flere enn deg som er fortrolig med camping i Hellas. :cheese:  Presentasjonen av campingplassen så jo riktig tiltalende ut! - til og med innlagt bussrute! Det er bra!
Ellers er jeg enig med Tjorven. èn uke høres snaut ut hvis du skal oppleve stedene du tenkter å dra til. Men om du tar bare fly den ene veien med Ving/Apollo (onsdag ell torsdag) og Lilleput hjem (lørdag, hvis de fortsetter med det neste år), kan du jo få lengre tid (vet ikke om det går jeg, men det er jo lov å spørre :compress: )

Jeg kjenner ikke området du vil reise til særlig godt (som du har sett, er det rundt Plomari jeg har tråkket mest)
- om du skulle velge også å reise til Plomari/Ag. isidoros, mener jeg å huske at Tommy fikk et meget rimelig tilbud på Akrogiali i vår. http://www.akrogialihotel.com/english.html

- ang pakketur alene: jeg har god erfaring med Lilleput der!

Lykke til med planene!! :flower:
KariK

Tommy

Quote from: \"kaka\"Jeg kjenner ikke området du vil reise til særlig godt (som du har sett, er det rundt Plomari jeg har tråkket mest)
- om du skulle velge også å reise til Plomari/Ag. isidoros, mener jeg å huske at Tommy fikk et meget rimelig tilbud på Akrogiali i vår. http://www.akrogialihotel.com/english.html

- ang pakketur alene: jeg har god erfaring med Lilleput der!

Lykke til med planene!! :flower:

Min son med följe var väldig förnöjd med Akrogiali som boende :-) , dock vill jag utsträcka ett varningens finger för baren snett där ovanför vid huvudvägen, därför där blev följet rånad på sin plånbok, kanske beroende på egen oförsiktighet och för mycket ouzo, och kanske heller ikke en plats man besöker då man överstigit en viss ålder, men dock..............  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Katherina

Hei marjana! Lesvos er ei flott øy å reise rundt på. Vi har gjort det to ganger og gjør det gjerne omigjen. Enig i at en uke er lite, fordi øya har så mye å by på. Vi har reist rundt både i mai og august og vil nok anbefale våren. På denne tiden møter øya deg med all sin frodighet, mens om høsten vil de samme stedene mer være som en ørken. Jeg har lagt ut bilder fra turen i august 2009. Jeg kommer nok aldri til å glemme den lille fjell landsbyen Xioria, men heller ikke Sigri, Skala Sykamnias og Gavathias. Et besøk på den lille fisketavernaen her er absolutt verd et besøk. Joda, Lesvos er full av sjarme, vakker natur og byr på mange fine opplevelser. Lykke til med planleggingen

marjana

Tusen takk for gode, og raske svar, alle sammen!
Det er jammen meg utrolig nyttig med dette forumet!

Grunnen til at jeg spør om en uke er nok er fordi at det er mange resplasser til Lesvos i disse dager, men ingen lenger enn en uke.
Kun fly med Ving kr. 1200,-
Med hotell i Molivos kr 1700,-
Dette er jo veldig billig, og det frister jo å bare dra tvert, men jeg kan egentlig ikke det da.
Men planlegge med tanke på en tur til våren, evt. neste høst går jo an.

Jeg skal se litt mer i trådene deres for å få litt mer inspirasjon.
Synes også å huske at Matt Barrett hadde mye bra om Lesvos og spesielt Kolllonibukta.

Metochiklosteret som Universitetet i Agder samarbeider med kunne også vært interresant å se. Kanskje det er noen interresante foredrag eller kurs å delta på også, men da må jeg vel ha 14 dager minst på Lesvos.

Kom gjerne med flere tips hvis dere har mer på hjertet.
Glika i zoi

kaka

Tur med hotell til 1700 var veldig billig da!! Du kunne jo nesten ta en \"snusetur\" på sparket, - for å planlegge en lengre tur til våren!
Lov å leke med drømmetanker, ihvertfall :flower:
KariK

Tjorven

Enig med kaka, billigere blir det vel neppe. Jeg hadde reist tvert, om jeg hadde muligheten  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Molivos var \"vackert\" o pittoreskt men väldans överspänt turistikt tyckte jag då jag var där på ett kort besök, som betydligt mer avslappnat turistiskt uppfattade jag den lilla byn Skala Sykamineas lite öster om Molivos. Men det var bara ett intryck jag fick under en fikapaus där, så jag vet ikke egentligen, men mysig stund hade jag där, o kaffet smakade bra i alla fall  :bom:

 
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Quote from: \"kaka\"Tur med hotell til 1700 var veldig billig da!! Du kunne jo nesten ta en \"snusetur\" på sparket, - for å planlegge en lengre tur til våren!
Lov å leke med drømmetanker, ihvertfall :flower:

Enig! Det er siste tur i sesongen, så derfor selger de ut turene såpass billig. Jeg må avklare en del ting før jeg kan dra, og får jeg muligheten så er det jo ingen grunn til å la være!
Glika i zoi

Tommy

Quote from: \"Tommy\"Molivos var \"vackert\" o pittoreskt men väldans överspänt turistikt tyckte jag då jag var där på ett kort besök, som betydligt mer avslappnat turistiskt uppfattade jag den lilla byn Skala Sykamineas lite öster om Molivos. Men det var bara ett intryck jag fick under en fikapaus där, så jag vet ikke egentligen, men mysig stund hade jag där, o kaffet smakade bra i alla fall  :bom:

 

Förlåt mig, väster om Molivos tror jag det var  :scratch:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Nei Tommy, det er østover  ;) og nesten så langt nord man kan komme på øya.
Hvilket hotell er det snakk om, Marjana?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...