Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos Agios Isidoros/Plomari

Started by Renate, 03. Jan 09, 12:42:06

Previous topic - Next topic

Renate

I år blir det tidlig ferie på oss (først i mai), og når man ikke vil til Kreta så er det ikke mange øyer å velge mellom på denne tiden av året enn Chios og Lesvos. To øyer jeg gjerne vil besøke etter å ha lest mye om de her på forumet. Valget falt på Lesvos, Agios Isidoros/Plomari, og var storfornøyd med valget, helt til jeg i går tok en titt i min Lonely Planet fra noen år tilbake:
\"Plomari is a cramped and crumbling resort...it is not too exciting, but is very popular with Scandinavian tourists who are lured into cheap accomodation, but end up paying for it with expensive food. Most people stay at Agios Isidoros where there is a narrow overcrowded beach.\"
Hmmm. Høres det kjent ut for dere som har vært der? Ble plutselig i tvil... Hørtes jo ikke så veldig forlokkende ut.

operafantomet

Nei, nei, nei! Ikke la deg lure av bråkjekke Lonely Planet. Jeg har vært i Plomari (dog ikke Agios Isidoros), og koste meg storveis.

Plomari er Lesvos\' (om ikke verdens) ouzo-hovedstad, så om du har lyst til å smake deg gjennom de beste versjonene av dette greske brennevinet, så er du på riktig sted. Les mer her: http://www.greecefoods.com/ouzo/

Plomari by er ganske aktiv om kvelden, men ikke så stor at det er mye bråk og uro. Mange koselige spisesteder, bystrand og både fastboende og turister. Ag. Is. er ca. halvannen kilometer fra byen. Les mer hos Lilleput reiser:
PLOMARI: http://www.lilleput.no/catalog.cfm?nSupplierId=348&nOnlineCatalogueNo=11939
AGIOS ISIDOROS: http://www.lilleput.no/catalog.cfm?nSupplierId=348&nOnlineCatalogueNo=11317
OG OFFISIELL SIDE: http://www.agiosisidoros.com/index_en.html

Kjører du et stykke vest (ca. 10-15 minutter, synes jeg å huske) kommer du til stranden Melida (Melinta). Det er en deilig rullesteins-strand med en masse vakre, hvite stein, og et utrolig glassklart vann. Det er to-tre tavernaer langs stranden; den vi spiste på het \"Maria\", og hadde helt grei standard. Utenfor de lokale husene satt greske husmødre og hadde syklubb/passet maten. Koselig.

Det er heller ikke langt å kjøre til øyas hovedstad Mytilini, og den idylliske kunstner-fjell-landsbyen Agiassos. Mytilini er ca. en halvtime unna, mens Agiassos er... 20 min. unna? Noe sånt.

Akkurat stedet du skal bo, kjenner jeg ikke til. Håper andre kan bidra med info der. Generelt anbefaler jeg at du/dere leier bil, så dere får sett flere steder på øya. Avstandene er ikke store, men landskapet er dramatisk forskjellig i øst og vest, og det er mange byer som er verdt å besøke (spesielt Molyvos i nord-vest, og hovedstaden Mytilini i øst).

Her er noen tilfeldige bilder fra Plomàri og området:



Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

kaka

Jeg har vært i Ag. Isidoros/Plomari mange ganger, og det er fordi jeg liker meg der! Plomarig og Ag. isidoros ligger i 20-30 min gåavstand. Jeg begynte med å bo i Ag. Isidoros, men har etterhvert funnet et sted midt mellom (in the middel of no-where), så det ikke er så langt å gå verken til strand eller by. Jeg liker stranda godt, men finner meg gjerne et sted i utkanten av \"mengden\". Det er mange koselige spisesteder i Ag. Isidoros også, og to veldig sjarmerende småbyer Plagia og Trigonas ikke langt vekk (ca 20 min å gå til første) Jeg liker og å gå i olivenlundene og se hvor jeg kommer. Plomari er en veldig sjarmerende by, synes jeg,- veldig gresk (og det er jo fint i Hellas) Byen ligger i en skråning med mange, og trange \"gater\" som slynger seg oppover. jeg savner bare noen steder å kunne sitte ned oppover i smugene, men har forståelse for at beboerne ikke har det \"på trappa si\". Det er et annet aber med bostedene på Lesvos/ i dette området: det er vanskelig å finne bosted med separat terasse/balkong, i den forstand at du kan sitte helt uforstyrret. Men, jeg anbefaler absolutt området, og ønsker deg et trivelig opphold!
KariK

-POE-

Vi bodde i Agios Isodoris 14 dgr 2003 och tyckte att Lesbos var en omväxlande ö med förhållandevis lite turister.
Jag tror Du kommer att trivas, särskilt om du hyr en bil och åker runt lite, ön är lite för stor för moped.

Jag totade ihop ett resebrev som finns kvar här.

//PO
//PO

Maritsa

Hei Renate Agios Isidoros er et deilig sted. Var der i september, men bodde i Plomari. Leide sykkel og hadde mange sykkelturer akkurat til
Agios Isidoros. Plomari er som det er skrevet her veldig gresk og likte meg
så godt, at neste Hellasferie går også til Plomari. Se på Yannis sine billeder, der ser du hvordan det ser ut.

Katherina

:flower: Hei Renate!
Lesvos / Plomari og Ag. Isodoros var vårt første møte med Hellas. Vi var der i midten av mai i 2003. Den gangen var det lite folk på stranda og lite turister generelt. Vi bodde på Coralli, som er bare noen få minutter fra stranda. Stranda består av bittesmå, la meg kallle det sandstein. Vi var ofte i Plomari og likte oss godt der. Vi leide også bil og reiste rundt på øya og opplevde den som en frodig og fin øy med ganske variert natur og flere små og sjarmerende landsbyer. Menneskene var venlige og gjestfrie.
 :flower: Etter dette har vi vært andre steder, men mest i Kardamili på Peloponnes.

Denne sommeren blir det ny tur til Lesvos. Tilbake til Plomari / Ag. Isodoros og Coralli og gleder oss til gjensyn med øya.

 :flower: Kjenner meg gjen i det de andre skriver og er enig i de forskjellige synspunktene.

 :cheers: Bevar gleden over å ha bestilt tur hit og reis ned og opplev og høst dine egne erfaringer.

Stenand

Tro ikke alt du leser :-)
Plomari og Agios Isidoros er Ok steder. Vi var der for 5 år siden og byen Plomari er en typisk gresk småby med et trivelig torv, et par handlegater og bra spisesteder. Verken mer eller mindre. Agios Isidoros ligger i gangavstand fra Plomari og har et utvalg med gode hoteller, og ikke minst en flott strand. Det går buss inn til Mytilini der går det an å leie en bil. Lesvos er en flott øy og det er vert å bruke noen dager på å se seg om.

God vårtur
SA

Renate

Tusen takk for alle svar og gode råd:) Kan ikke vente med å reise nå. Falt for Samos for noen år tilbake og ville egentlig dit igjen, men finner ingen turer så tidlig på året. Ser ut som om vi har gjort et godt valg likevel:) Det kribler i reisefoten.

kaka

Sånn skal det låte, ja! Fint vi har kunnet gi deg mer positive forventninger til turen. Jeg tror du vil bli fornøyd. Jeg skulle gjerne vært der i mai selv, -fikk anbefalt våren der nede, med blomsterprakt og urter ute på \"markene\". Lykke til!
KariK

JohnS

Vi skal også til Plomari i år, etter å ha hørt mye bra om stedet fra venner. Vi har også gode minner fra Lesvos fra før, men da fra den nordlige delen av øya.  Er det noen som kjenner Lilleput\'s hotell Frini, som jeg mener ligger mellom Plomari og Ag.Isi.??
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Jeg har bodd på Frini to ganger, og likt meg godt. Det er \"ingenting\" der det ligger, men som skrevet tidligere, ligger det midt mellom by og strand. (Den lille stranden rett nedenfor er ikke min favorittstrand, men grei for avkjøling.) Vertskapet, særlig den unge mannen, er veldig hjertelig, og opptatt av å holde stedet fint. Er dere heldige, får dere balkong uten \"nærkontakt\" med naboen.
KariK

JohnS

Quote from: \"kaka\"Jeg har bodd på Frini to ganger, og likt meg godt. Det er \"ingenting\" der det ligger, men som skrevet tidligere, ligger det midt mellom by og strand.  Er dere heldige, får dere balkong uten \"nærkontakt\" med naboen.

Takk for beroligende info, kaka.  Hotellet er bestilt til mai-turen, så vi kan bare gå i gang med å glede oss.  Vi kommer nok til å tilbringe kveldene i Plomari, så et rent praktisk spørsmål:  Er det gatelys og evt fortau fra byen og ut til hotellet i \"ødemarken\", eller er det lurt å utruste seg med flere lommelykter, evt. reflekser?  Det har vært en aktuell problemstilling før, så det er alltid best å være føre var.......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...