Logg inn med Facebook eller Google!

Presentasjon av medlemmene

Started by Ole, 03. Jun 10, 19:40:45

Previous topic - Next topic

Anne

Hei
Jeg heter Anne og bor i Østfold. Har kun 4 greske øyer på samvittigheten..Rhodos på 80tallet...så Sporadene. Har bare dagsbesøkt Skopelos og Alonissos, men elsker Skiathos....det er mitt paradis. Har en liten leilighet der. Litt senere i livet er drømmen å reise på ferie til NORGE. Jeg er også veldig glad i katter. Jeg liker og lage mat..gresk mat.

Kort summert: jeg er ..Greker i sjelen :-)

Kjære vene....jeg glemte Athen...hvordan kunne jeg...jeg elsker Athen. Der har jeg vært noen ganger og ønsker meg mange turer til. Jeg har jo også vært i Volos.  Thessaloniki (bare gjennomreise) og i Ag.Konstantinos(båt-buss bytte) men jeg teller dem med jeg.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

tali90

Hei!
Jente på snart 20, bor for tiden i Kristiania(som jeg liker å kalle det).
Første tur til Hellas(Zakynthos) i 2004 og ble bergtatt. Etter det har det blitt Aegina, Athen, Kreta (2*Platanias, 1*Rethymnon) og rundt 3 timer på Santorini(ikke ta M/S Golden Prince-tur til Santorini fra Rethymnon!).
Håper på øyhopping (over alt :P ), og å lære meg flytende gresk (kan bare et par setninger til nå). Drømmen er å flytte dit, starte et lite koselig hotell e.l. med en liten taverna til. Får nå se hvordan det går... :)

xristina

Brukernavn: Xristina, født i 1968.
Vært med i forumet siden starten.
Samboer - og to flotte stebarn.
Bor i Moss, og jobber i Oslo.
Første tur til Hellas var i 1983, med Perikles-reiser; en uke på Kos og to uker på Rhodos. Sjela mi var solgt; og jeg har Kos i hjertet! Har bl.a. medført dobbelt æresborgerskap på øya.
Har nettopp vært på min 36. tur til øya, men har også vært i Athen et par ganger og på Naxos, samt dagsturer til Pserimos, Kalymnos og Patmos.
Drømmer om flere turer til Athen, samt at Kos får tilbake sitt gode navn og rykte... (Og at disse grusomme turisttogene på øya forsvinner...) :-)

Ninette

Hei!

Jeg heter Ninette og har vært medlem av Hellasforum i tre år.

Hverdagen min er fylt av jobb med mye reising, samt tid med familie og venner. Forøvrig griper jeg enhver anledning til å komme meg til Kreta. Det er ikke strandliv og sene nattetimer på bar som trekker meg dit, men fine fotturer på øde stier langs kysten eller i fjellet, samt besøk i idylliske landsbyer milevis unna nærmeste turiststed. Og møte med gjestfrie kretere - det er det viktigste av alt!

Jeg har vært på Kreta sikkert 20 - 25 ganger de siste fem årene. Foruten Kreta har jeg besøkt Athen (forrige uke), Kykladene og Peloponnes. Jeg drømmer om å besøke flere steder, blant annet Nord-Hellas, men har foreløpig strandet på vakre Kreta :-)

Andre interesser er trening, bøker, matlaging og gode venner. Og så har jeg bestemt meg for at jeg i 2011 skal lære meg å fotografere. Så får vi se hvordan det går :-)

Jeg vil oppfordre alle medlemmer, både nye og gamle, å legge inn en kort presentasjon av seg selv.

vh Ninette
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Anders

Følger oppfordringen...
Mine foreldre fant på å kalle meg av Anders, av historiske grunner, og med tiden har eg blitt glad i - og stolt av - navnet. Jeg holder til på Vestlandet, på en liten (landfast) øy utenfor Bergen, og har opplevd den store kjærligheten overfor Hellas (iallfall den biten jeg har sett av landet).

Jeg jobber med mye rart... mye av det er slikt andre ikke vil jobbe med, så derfor må det offentlige ta seg av det :-)

Besøkte Hellas første gang i \'95, så sånn sett er eg \"ung\" i denne sammenhengen, men har reist både to og tre ganger årlig siden den tid, så eg synes jeg begynner å få litt erfaring.
Kykladene står mitt hjerte nær, men utelukker intet når det gjelder Hellas.

Har reist en del i Europa og også sett (nok) USA, har de siste årene funnet roen og mine drømmemål, og syns for øvrig at dette forum er et helt perfekt sted å utveksle kunnskap og viten. Og det gleder meg at dette ikke bare er et \"norsk\" sted... de svensker og finner og dansker som deltar bidrar umåtelig i mine øyne.

Eg har sett både den første og den andre ungdom... nå er eg på vei inn i tenårene når det gjelder lyster og laster... sånne Hellas-spesifike... og det tar ganske mye av min tid. Fordi det ikke er så altfor lenge til eg sitter der med mer fritid enn eg kan fylle.

Hellasforumet oppdaget eg for tre-fire år siden... og siden hen har eg fått et slags \"eier-forhold\" til det. Det som er bra for Forumet, det er bra for meg!

Private ting får vi snakkes om over en Mythos en gang... jeg er en lykkelig bestefar i sin beste alder, snakker dårlig normert norsk, og har ellers bare økonomiske problemer!

Atle

Det blir vel som å hoppe etter Wirkola når en skal skrive etter Anders, men prøver meg med en liten presentasjon selv da.

Bruker navn er Atle som jeg heter og er fra Stavanger.  Er født i 63 og skal vel da bli 48. Jobber i nordsjøen og har alt for mye fritid er det noen som meiner ( ikke undertegnede meiner det ).  Interesser er reise, data og fotografering har vel begynt å stjele mer av min tid.

Reiste til Hellas første gangen med Lilleputt kun flybillett og turen gikk til Skopelos sånn cirka i 93 tror jeg, ble vel det som en platt kaller forelskelse med første møtte ☺.

Siden det har det blitt 2 til 3 turer i året til Hellas, fortrinnsvis Naxos, Skopelos og Skiathos. Har vel funnet roen på Naxos som er passe stor og har alt som jeg finner nødvendig for å feriere.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Mikke

Hej!
Jag heter Mikael och nicket blir då (lätt) Mikke...
Född 48 och bor sen dess i Karlstad,Värmland.
Har studerat och jobbat med diverse genom åren, och jobbar nu deltid på Karlstads Universitet.Sen säljer jag lite linolja,lagar nåt instrument,och/eller nåt båt,mm.
 Jag bor för tillfället tillsammans med mej själv i utkanten av stan och har inga barn,dock är jag farbror understundom. Intressen är bl.a arkeologi,musik,foto,träbåtar,litteratur,mm
Min Greklandsrelation började för ca 17-18 år sen då jag reste ner till Chania, Kreta och hälsade på min \"låtsas-kusin\" Maria, som är gift med en grekisk bonde, Mikael Koltrasten (Michailis Kotsifakis) Efter att ha besökt dom ca sex gånger insåg jag att det var dax att hitta nåt \"eget\" ställe, och enligt uppgift spelades det säckpipa (tsambouna) på en grann-ö (Karpathos),så då tog jag en fiol och åkte dit via Rhodos med färjan.
Blev upp-plockad vid färjan av en grekisk kopia av min mamma,Eva Angelos på Mertonas Studios, och kom tämligen raskt igång med lite småjobb här och där, och nu har jag nog varit på Karpathos 20-25 gånger vid det här laget.... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

operafantomet

Jeg synes det er interessant, det mange skriver: at det var kjærlighet ved første blikk, og at det var som å komme hjem. Som om man alltid har hørt til der. Sånn var det for meg også, men det er vanskelig å forklare dette for folk som ikke har opplevd det selv!

Jeg er 1979-modell, fra Arendal, men har bodd halve livet i Oslo. Jeg dro til Hellas for første gang i voksen alder, det vil si i 2007. Da var hensikten å skulle ta ex. phil som sommerkurs. Men jeg forelsket meg pladask. I øya, i språket, i maten, i menneskene, i lune kvelder, i solfylte dager.

Et halvt år senere ble jeg medlem av dette forumet, og har vært rimelig hyppig gjest siden. Som andre har jeg også prøvd å ta en årlig tur til Hellas. I 2008 var jeg på Samos og Chios. I 2009 ble det ingen tur; det kompenserte jeg med i 2010, da jeg hadde to turer, en kort tur til Peloponnes, og en lengre tur til Chios. Og jeg er fast bestemt på å komme meg av gårde i år også - antakelig Peloponnes og/eller Athen.

Drømmer forøvrig om å oppleve Thessaloniki, og med direktefly fra Moss til Saloniki kan det jo være det skjer... fristende... Farlig fristende! Kreta og Santorini står også høyt på listen. Og Hydra.

Forøvrig veldig gøy å lese om dere andre! Blir litt mer kjent på den måten.

ETA: brukernavnet \"operafantomet\" kommer av min kjærlighet til musikalen \"The Phantom of the Opera\". Det er et ganske anvendelig brukernavn, siden det er mindre brukt og også skrives i ett ord tross at det er langt. Støter dere på et operafantom i andre forum, er det høyst sannsynlig meg...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

nikki

Brukernavn Nikki,- og er helt ny på Forumet.

Har bodd mange år i Oppland, men som pensjonist flytter jeg  nå snart tilbake til røttene, nærmere bestemt Sunnmøre.
Første tur til Hellas var i 1992, til Samos og Patmos.  Siden har jeg reist mye til forskj. øyer, liker best Sporadene (Skopelos), men liker også Santorini/Oia.  Siste år har det blitt noen turer til Athen m/omland samt rundturer på Peloponnes med base i Kardamili.  Synes Kardamili har det jeg forbinder med ferie:  sjø og fjell og fred og ro.
Glad at jeg fant Hellasforum!  
Her er jeg ofte innom!

Tommy

Halloj, jag heter som framgår av min profil, Tommy, och är inne på mitt 58:nde levnads år, till min profession är jag fritidspedagog, och arbetar på en skola med barn i åldrarna 10 till 12 år, bland annat med skolbiblioteket.  Jag är född och uppväxt i Stockholm, men är sedan många år beviljad "asyl" i Skåne och är  bosatt i "vaerdens mittponkt" Malmö  ;-)

Kärlek är ett starkt ord som jag inte direkt vill bruka i mitt förhållande till Grekland, jag vill mer beskriva det som en trevlig gammal bekant vänskap. Första gången jag besökte landet var i mitten på 70-talet, då reste jag till Athen med tåg från Malmö via forna öst-europa för att ge mig ut på båtluff i den grekiska arkipelagen. Men jag minns mest och speciellt tiden vi tillbringade i Athen som väldigt omtumlande för en yngling från den trygga och ombonade tillvaron här hemma i Svedala, inte bara på grund av den annorlunda kulturen, maten, människorna och språket. Mer för att det var tiden för den grekiska militärdiktaturens sammanbrott och jag var på en konsert med Mikis Theodorakis som då just blivit frisläppt efter att ha suttit i fängelse för sina åsikter. Gatorna var fyllda av exhalterade människor som såg hopp om en ljusare framtid i sitt land framför sig. Det var vad som grep mig mest, då.

Sedan dess har jag besökt Grekland många gånger, på egen hand, eller tillsammans med mina numera vuxna barn, både ö-världen och fastlandet. Jag har också fått många trevliga vänner via detta "intresse" och varit på resor, eller besök i Grekland tillsammans med dessa, bland annat Samos ( Inge ) och Karpathos ( Mikke ), det har detta eminenta forum och vår tids tillgång till internet bidragit till, att föra människor samman som annars kanske aldrig mötts, det tycker jag är rätt fantastiskt.

Jag gillar att resa, både när o fjärran, o på olika vis, fotografering är skoj, historia fascinerar i det lilla eller stora och både privat och allmänt, naturupplevelser är avkopplande, sol och värme ska vara behagligt ( därför föredrar jag syden tidigt under året ) :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Niaas

Hei!
Jeg heter Nina, nick Niaas, er fra Asker, men bor i Lier. Jobber med regnskap. Nærmer meg snart førtiti år (eller trettitjue?), og hadde min første reise til Hellas i 1982.
Da ble jeg, som mange andre her HELLASFRELST! De første årene dro jeg og noen venninner til Rhodos (tre blonde jenter i 20-årene på tur, gjett om vi hadde det gøy!) Jeg fikk også fort sansen for gresk musikk, og vi jentene dro heller på bouzoukiklubb enn på disco, så vi slapp vel unna de værste kamakiene.  :icon_smile:
Her hjemme gikk jeg på gresk-kurs, og klarte vel å lære noe av språket.. Husker noe fortsatt...
På slutten av 80-tallet begynte jeg å synge i Arkadia-koret i Oslo, et kor som synger greske sanger. Var med på noen turneer med dem, til Athen, Egina, Delphi, Livadia, Pelion og Molivos på Lesbos. Kjempeartige turer!
Jeg har en veldig god reisefelle i min søster, og vi har vært flere steder rundt om i Hellas, ett høydepunkt var nok turen til Meteora!
Men i 2006 dro vi til Karpathos, og der følte vi begge at nå var vi virkelig kommet hjem! Og siden har det blitt bare Karpathos for oss! Vi pleier å dele ferien vår med noen dager i Olymbos og noen i Pigadia. Vi går gjerne lange turer rundt om Olymbos og koser oss på stranda når vi er i Pigadia.  Da blir ferien topp, synes jeg!
Neste tur blir påskefeiring (og rundt tall...) i Olymbos!  :bootyshake:
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Maritza

Hei, jeg er Marit(za), navnet Sofia, en gammel kone på Karpathos ga meg for mange år siden. Første gang i Hellas var på Kos i 1983 med gamle foreldre og gode venner. Vi var på dagstur til Patmos og det er fremdeles min drøm å komme tibake dit. I 1987 fant vi Karpathos og da var det gjort. Det året åpnet flyplassen og det landet et charterfly i uka. 60 stk gikk av og resten, ungdommen, reiste videre til Kos. Vi ble tatt imot som konger av den delen av befolkningen som ønsket turister. De grekerne vi traff første året er fremdeles våre aller beste venner der nede. Vi er nedover 1-2 ganger i året, og hver gang tar vi en overnattingstur til den spesielle byen Olympos oppe i fjellene. Ellers har vi vært på Chios, Naxos og i Athen. Jeg kan ikke gresk, kan heller ikke navnet på en eneste gresk sang, men nyter sangen og dansen for det.
I 2005 realiserte jeg en drøm om å lære å male ikoner. Derfor er det ekstra flott å vandre rundt der nede, åpne et lite kapell, tenne et lys, og nyte synet av de kunstige eller ekte ikonene som henger der. Ellers er jeg grafiker, jobber med kart, strikker og quilter, har hytte på fjellet, bestemor til 3 snart 4, er født i Oslo, men har bodd på Hønefoss i 30 år.
I mars begynner jeg som ikonmalerelev hos Nicol Konstante som noen kanskje kjenner fra den gresk-norske klubben. Gleder meg til ny inspirasjon. Og påsken, ja den skal vi tilbringe hos gode venner på Karpathos i år.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...