Logg inn med Facebook eller Google!

Vår i Kardamili og rundt omkring, 2015

Started by Katherina, 24. Apr 15, 12:08:35

Previous topic - Next topic

Katherina

 :blomst3: Vi hadde drøye tre fantastiske uker i Kardamili fra 15. mars til 8. april. Vi hadde aldri vært der nede så tidlig noen gang. Fjorårets tur var fra midten av april og den ga mersmak i forhold til det å oppleve våren og å være til stede utenom turistsesongen. Det ble også en rik opplevelse. Dager i en natur som skinte i mot oss i alle regnbuens farger og der det bugnet av alle typer planter og markblomster. Det hadde vært en nedbørsrik og kjølig vinter. Elvene var rike på vann og olivenlundene var vakkert smykket med høyt, saftig gress og dekorert av et teppe med markblomster i spedd valmuer.  :kd66: :hfjjk:

:) Vårt første møte med Kardamili var vel omtrent slik vi hadde tenkt oss det.  :D Her var det ikke mye liv. Nesten alt var stengt. Hadde regnet med at Kiki var åpen, men nei. Men vi var budne på velkomstmiddag av Stavros på gyrosbaren der Ana på Pierides jobber. Et herlig måltid etter en lang dag på reise.

:) Etter hvert åpnet Kiki, Gialos og Dioskori. Maestro var selvfølgelig åpen hele tiden og det ble mange kaffestunder og enkle måltider her sammen med byens høylytte og kortspillende karer.  :) Følte oss mer og mer som en del av lokalmiljøet og det var artig og se hvordan byen våknet til liv etter hvert som vi nærmet oss påske. På slutten av ferien vår, var det riktig yrende liv med pussing, vasking og oppussing og i stand setting av flere lokaler. Det var vårlige aktiviteter både her og der. Oliventrær og andre trær ble beskåret, lass på lass av kvist og ved ble fraktet rundt omkring, man brant kvist og annet avfall.  :) Noe av aktiviteten i Kardamili skyltes også jazzfestivalen i begynnelsen av mai. Joda, byen våknet opp av vinterdvalen og gledet seg både til påske, jazzfestivalen og den nye sesongen.

:) Været var så som så. Det var enda litt kjølig og en del fukt i lufta. Frøys vel egentlig mer inne enn ute. Noen dager var skikkelige regnværsdager. Da pakka vi oss godt inn i tepper og pledd og nøt noen timer i senga. Kortspill og lesing er jo bra ferieaktivitet og fin avveksling fra turene. Vi hadde jo ferie og tok det som det kom.  :)

:kd66: Skal prøve å dele noe av vårens prakt med dere. Bilder blir så fattige i forhold til virkeligheten. Vanskelig å gjengi det rette inntrykke, men en liten smakebit blir det.

Valmuene ga et vakkert fargespill til de mer pastellfargede markblomstene.

Den første dagen tok jeg meg god tid på olivenlundene rundt Gamle Kardamili. Vi bodde også denne gangen på Pierides i Gamle Kardamili.




PIERIDES


























Magnolia

Jeg har ventet i spenning på bilder, Katherina. Dette var ren og skjær nytelse. Valmuer er og blir min favorittblomst, og å se markene så fulle av disse blomstene, er et eventyr.
Gleder meg til flere bilder. Det blir spennende å få se hvordan paradiset vårt våkner til liv etter vinteren. Heldige oss som har funnet dette flotte stedet. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Solgry

Og det nærbildet av valmuen var helt utrolig! Bra macro på det kameraet ditt, Katherina! :)
Lodotter er englenes tøfler.....

bipbap

Utrolig å se en slik blomstring i Kardamili  :hjerte:

filhellener


Tusen takk for FLOTTE bilder, Katherina :smile12:

Jeg har fortsatt sterke og gode minner om Valmue-enger og f r o d i g blomstring fra vi besøkte  Kardamili for første gang  :hjerte:
Det var  i april, bl a Påsken i 2003 ^-^

Gleder meg til flere fine vårbilder :sol:
Kari

Tzasiki

Så vakkert!! Takk for nydelige fotos og flott reisebrev. Valmuer er mine yndlingsblomster, koser meg med bildene  :kd66:

Athina

Takk til deg, Katerina, for herlig reiseskildring og fantastiske vårbilder fra Kardamili!  :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Katherina

 :bye: Takk for koselige hilsener. Ja, valmuen er en vakker blomst, som pynter naturen med sin friske røde farge. ekstra fint blir det når den danner tepper under oliventrærne og andre steder. Men det var også mye annet vakkert. Det som gjorde størst inntrykk, var den friske grønne fargen. Det saftige grønne gresset, på steder som seinere på sommeren er helt tørt.  :)

:) Magnolia: Artig at du har ventet på bilder. Det ble en skikkelig nedtur å komme hjem. Vi hadde ikke vært hjemme mer enn tre - fire dager, så ble fullstendig slått ut av influensa. Nå går det oppover igjen og formen bedres dag for dag og da er det godt å kunne mimre og glede seg over alt vi opplevde og artig å kunne dele med dere andre.  :)

Fortsetter å vandre litt rundt. Koser meg og tar det med ro.











STIEN MOT AG. SOFIA





OLIVENLUNDEN VED VEIEN MELLOM PIERIDES OG MOT "GATA"



ET BESØK OPP TIL VARDIA HØRER MED. DE ÅPNET FØRST NOEN DAGER SEINERE







Katherina

 :)  :o Da prøver vi bildene på nytt!  ::)











LANGS STIEN MOT AG.SOFIA





OLIVENLUNDEN LANGS VEIEN MELLOM PIERIDES OG BYEN



ET BESØK OPP TIL VARDIA HØRER ALLTID MED. DE HADDE IKKE ÅPNET ENDA, MEN JEG TUSLET LITT RUNDT OG KOSTE MEG MED MACROEN BLANT ANNET.







Katherina

 :kd66: Legger inn noen bilder til fra Vardia med det samme. Utsikten mot Kardamili og havet er fin her oven fra.

:) Bygningene i museumsområdet i Gamle Kardamili er blitt pusset opp og legg merke til tårnet som er totalt renovert.  :)














Kabi


dagstaalesen@hotmail.com

For noen fantastiske bilder Katherina og de fargene dere får på den tiden av året.
Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...