Logg inn med Facebook eller Google!

Opplevelsestur nordover på Peloponnes

Started by Katherina, 18. Mar 11, 13:06:52

Previous topic - Next topic

Katherina

Det snør og er glatt ute enda det er midten av mars og under 2 måneder til ny Kardamilitur. Da er det både på tide og passende anledning til å dele noen inntrykk fra den opplevelsesrike turen vi hadde nordover på Peloponnes i fjord. Vi hadde drømt om å kjøre i dette området helt siden vi begynte å feriere på Peloponnes og i mai fjor fikk vi anlednig, fordi vi hadde 3 ukers opphold i deilige Kardamili. Vi satte av 5 dager og reiseruta var klar, men overnatting tok vi som det bød seg.
 
:razz: Vi ønsket å få mest mulig ut av dagen, så kl 06:00 satt vi i bilen med kurs for Kalamata og deretter motorveien nordover til vi kom til Tripoli. Her tok vi av og kjørte over fjellet til Nafplio og Argolikos gulfen. Sist gang vi var i Nafplio hadde vi lagt merke til den lange stranda mellom Myli og Nafplio, så vi hadde sett oss ut den som rasteplass. En godt, slitt benk, så godt som nede i vannkanten passet perfekt. Men det skulle vise seg at her fikk vi oppleve det vi heldigvis aldri hadde opplevd tidligere i Hellas: Vi holdt på å bli ranet. Bilen stod parkert rett bak oss. Sverre fikk lyst til å ta bilde av meg med sitt fotoapparat og gikk opp til bilen. Jeg åpnet bilen fra plassen vår og da Sverre kom tilbake, kjørte en kassevogn og stoppet mellom oss og bilen. Sjåføren sveiver ned ruta: \"Problems!\" Fanger vår oppmerksomhet. Da ser jeg plutselig Sverre i fullt firsprang opp til bilen og det i rett tid. Ei dame var på vei inn i baksetet vårt, men der hadde hun ikke funnet noe. Med et unnskyld forsvant hun igjen inn i deres egen bil. Mannen som nå stod med åpent motorlokk, smalt det igjen og satte seg inn i bilen. Vinket adjø og kjørte blid videre. Noe så frekt og utspekulert! Parkere mellom oss og bilen slik at jeg ikke fikk låst og det for å rane oss! Men den gang ei! Vel, vi bestemte oss for at dette ikke skulle få ødelgge og dro videre. Neste mål var den vakre Hulekirka i Kefalari. Det var som å komme til en oase. Kirka ligger vakkert til over elva Erasinos. Kirka er bygd inntil ei hule der noen gjetere skal ha funnet et ikon av Jomfru Maria. Et lite stykke ovenfor kirka hadde vi lest at det er en pyramide, antagelig fra 400-tallet før Kristus. Den måtte vi selvfølgelig besøke. Pyramiden har trolig tjent som vakttårn eller vanntårn og har vært rundt 70 meter høy. Utsikten herfra var helt fantastisk!

Tjorven

Så kjekt med et nytt billedbrev fra Hellas på denne tida, Katherina  :D  selv om starten på turen satte en støkk i dere. Makan til frekkhet   :lichmalignus:  Enda godt dere var så observante og de ikke fikk med seg noe.

Flotte bilder og spennende hulekirke. Gleder meg til fortsettelsen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

Og her kommer fortsettelsen. Hovedmålet denne dagen var Epidauros. Epidauros ligger vakkert til på ei slette mellom høydedragene i det sørøstlige Argolis. Stedet stammer fra antikken og hadde sin storhetstid på 300-tallet f.Kr. Det var den gang en helligdom til legekunstens gud, Asklepios. Vi hadde lest litt om stedet på forhånd og visste mest om teateret. Vi ble derfor veldig imponerte over at det var så stort område og at så mye var godt bevart. I antikken kom syke mennesker hit for å bli helbredet ved Asklepios kraft. Det gode klimaet mellom de skogkledde åsene og den medisinske kunnskapen førte til at mange ble friske og stedet hadde et godt rykte.  
:razz: Da vi kom til teateret ble så vi til vår overraskelse at ei teatergruppe holdt på å øve. Vi satte oss ned og nøt atmosfæren. Lot som om det var forestilling. Vi hadde hørt om den gode akkustikken og den var sannelig god. Den minste lyd kunne høres heldt til øverste rad.

kaka

Du verden, Katherina. Det var flotte bilder fra Epidauros! Artig å lese litt om stedet også.
(Var alt for sliten til å få med meg noe særlig da jeg selv var \"innom\")
KariK

Ole

Spennende lesning, Katherina! Teateret er virkelig imponerende, og det er selvsagt alt det andre du viser bilder av også! Gleder meg til fortsettelsen (krysser fingrene for at det kommer mer! :-) )

Katherina

O:) Det var en flott opplevelse å gå rundt i Epidauros. Hele bilturen var en minnerik tur. Den tok 5 dager og reiseruta var godt planelagt på forhånd. Vi hadde lest litt om de stedene som vi regnet som \"høydepunkter\", men også selvfølgelig beregnet god tid til det spontane. Vi liker godt å lese på forhånd om steder vi tenker å besøke og synes at det er en del av reisa.
 :cool: Men det er også deilig å drømme seg tilbake og ta fram alle de gode opplevelsene og å kunne dele de med andre.

Vi dro videre nordover langs kysten. Det begynte å bli tid for å finne seg et sted for natten. Vi hadde tenkt oss Kenkreæ eller Isthmia, men der bomma vi. Ingen av stedene var særlig innbydene, det var lite med overnatting og det som var mest større hoteller og litt for dyrt i forhold til det vi syntes vi ville spandre for ei natt. Så etter å ha lett litt rundt omkring, havnet vi i Gamle Korint og egentlig var det helt genialt som utgangspunkt for neste dag.

 :thumbleft: Jeg snur litt på rekkefølgen og legger inn bilder fra Korintkanalen først. Kanskje dere tenker å stoppe der, Ole? Vi kjørte til Isthima, som ligger rett ved motorveien fra Athen. Det går en sidevei ned til kanalen her. Da er man på det østlige utløpet. Det var spennende å stå her å se på små og store båter.

kaka

Så artig, Katherina!
Du kan fortelle  :iconbiggrin:
KariK

Tjorven

Ojoj, her var det masse spennende bilder og historie  :D  Litt anderledes bilder fra Korinthkanalen enn de \"vanlige\", selv \"hang\" jeg over brua og så båtene seile gjennom den smale kanalen under meg. Skikkelig sug-i-magen-opplevelse  ;)

Veldig interessant å gjenoppleve Epidauros-teateret også, og ikke minst bildene fra området rundt. Jeg var på dagstur for mange år siden (Mykene, Korinth, Epidauros mm. Det var en busstur, så vi fikk ikke med oss så mye annet enn selve teateret, men husker det var veldig vakkert og frodig da vi gikk opp dit. Veldig fint med det oversiktsbildet.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Utrolig artig å se slike hverdagsbilder fra Korinthkanalen! Snodig med brua som kom opp av vannet. Vi gjør nok et stopp ved Korinthkanalen enten på vei ned eller oppover. Nå er det hele 17 år siden sist jeg var her, så det skal bli fint med et gjensyn!

stein

Alltid hatt lyst til å \"seile\" gjennom Korintkanalen. Fikk ikke noe mindre lyst etter dette. Takk for flott bildeserie.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Katherina

:hello2: Takk for koselige tilbakemeldinger.
Tjorven: Jeg blir anpusten bare ved tanken. Korinth, Mykene og Epidauros på en dag. Det var sannelig ikke småtteri. Nå kommer noen bilder fra Korinth. Så da vil du sikkert kjenne deg igjen.

 :drunken: Mette av mange inntrykk og litt slitne kom vi fram til Gamle Korint. I utkanten av byen så vi et skilt med \"Domatio\". Nå lengta vi virkelig etter å komme i hus og rommet var greit nok i annen etasje i en taverna. Vi har lest en del om Korint og det ga mange assosiasjoner å være her. Hvordan så det ut her? Vel, det fikk vi først vite når det ble lyst igjen. Det hadde vært en lang dag og mange inntrykk, så nå gledet vi oss til å få sove.  :sad1: Om vi hadde sovet urolig natten før, så ble denne natta ikke mindre urolig. Etter ett par timer våknet vi av kraftig regn og kraftige smell. I det vi slo på lyset, gnistret det og det ble stummende mørkt. Hunder ulte og gneldret og en alarm gikk. Ja, her var det liv. Det følte som om vi nettopp hadde sovnet igjen, så skjedde det hele på nytt. Det må ha roet seg igjen, for vi sovnet i hvert fall på nytt. Vi var spente da vi våknet. Hvordan var været og hvordan var omgivelsene? Uværet fra natten var forsvunnet. Det var deilig å se blå himmel, selvom det var noen skydotter her og der så virket det løfterikt.  Fra takterassen kunne vi se opp mot Akrokorint og litt lengre borte så vi en stor ruin. Vi skjønte at det måtte være Apollon - templet. Rett nedenfor oss var det en forholdsvis stor appelsinlund og et lite stykke unna kunne vi skimte kysten. Nå var vi klare for nye opplevelser.

kaka

Du verden, Katherina. Her følger det på med spennende bilder og beretninger.
Veldig artig å følge dere på denne turen.
KariK

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...