Logg inn med Facebook eller Google!

Stoupa og Kardamili ++ i september 2019

Started by Katherina, 13. Nov 19, 15:46:27

Previous topic - Next topic

Katherina

:blomst3: Hei! Vinteren kryper inn på oss.Kommer for tidlig synes jeg. Også klarer den ikke helt å bestemme seg. Ett par dager hadde vi full vinter. Snøen lavet ned og dekket bakken, men så kom regnet og nå er det grått, svart og baare noen hvite flekker igjen. Da trenger lengselen etter varmere strøk - Hellas - seg fram og jeg mimrer.  :dreaming:
Dette året har vært spekket av gode opplevelser og rike inntrykk. Først 7 uker på Fastlandshellas fra slutten av april til begynneslen av juni og nesten tre uker i Stoupa / Kardamili +++ i september.  :winking:

Jeg venter med å fortelle fra vårturen. Den må jeg ha god tid til, men her kommer litt fra septemberferien.
Det ble en ganske rolig ferie. Det vil si at vi holdt oss for det meeste i ro. Vi liker jo veldig godt å bo i Kardamili og spesielt på Pierides, men denne gangen ble det av forskjellige grunner annerledes. Denne gangen ble Sundy Maria Apartments i Stopa vårt hjem i disse dagene. Det er er ganske nytt, lite, privareid hotell, som ligger vakkert og rolig i skråningen og i olivenlunden ovenfor Stoupa. Utsikten mot havet og Stoupa var vakker og vi kunne nyte deilige, varme kvelder mens sola gikk ned. Mens vi bodde her var det så godt som ingen andre gjester her og vi kunne kose oss i bassenget helt for oss selv. Men de fleste dagene dro vi inn til Kardamili og Ritsa stranda. Noe måtte jo være som vanlig. Dessuten var det også koselig å treffe venner fra Norge. De fleste kveldene koste vi oss sammen med "Pieridesfamilien" og nye og tidligere bekjentskap fra Norge.
Men litt fating ble det. Dagstur rundt Mani og en tur opp til Kastania. De fire siste døgnene ble på nordsiden av Korintbukta. 3 døgn i det lille, koselige strandstedet Spilia og det siste døgnet i den vakre fjellandsbyen Arachova.  :99wywy:


Katherina

 ;D Sverre utenfor Sundy Maria Apartments.
Det ble bare ett bilde nå. Det er for stor oppløsningen på bildene mine og jeg er litt usikker på hvilken størrelse de skal ha. Så det blir litt prøving og feiling. Kommer mer. Kjenner at det er godt å være i gang igjen.  ;D  :winking:


Katherina

 ;D Da prøver jeg litt til.
Det blir mer av utsikten og beplantning rundt Sundy Maria.

Katherina

  :bye:Vi hadde leilighet med 1 soverom og oppholdsrom med en liten kjøkkenkrok og balkong mot bassenget og utsikten mot Stopa og en liten terasse på den andre siden med utsikt mot fjellene. På denne måten kunne vi til en hver tid velge om vi ville ha sol eller skygge.

kaka

KariK

Katherina

 :teary: "Sundy Maria" lå på vei opp mot Kastania. Vi har vært i denne gamle, sjarmerende landsbyen amnge ganger, men nå var det en stund siden vi hadde vært der, så vi fikk lyst til å beslke den. PÅ vei opp tok vi oss god tid og stoppet og nøt utsikten. Blir alltid like betatt.
 ;D Kastania er en gammel by med rike tradisjoner. Den ligger vakkert til omkranset av fjellene. Det er frodig her også nå etter en lang og tørr sommer. DEtte skyldes de mange vannkildene, som springer fram både her og der. Vi parkerer på nedsiden av landsbyen og rusler opp til det lille torget og til den lille tavernaen på oversiden av denne. Vi tar oss hver vår frape og slår av en liten prat med vertskapet. Joda, de kjenner godt til nordmenn og hilser spesielt til en. Om vi kjenner henme. Ja, hvem kjenner ikke Magnolia? Vi får en hilsen. Så rusler vi inn i de trange smugene, som best er egnet for gående eller esler. Sannelig kommer det ikke en pick-up rundt hjørnet. Må være kjent for å våge det, blir vi enige om. Smugene er omkranset av gamle hus. Nå er det stille her og det lite som vitner det livet som en gang var her og det at landsbyen en gang var et viktig sted mellom kysten og det bysantinske Mistras. Det eneste må være de slitte, men vakkert dekorerte brosteinene.

No message is associated with this attachment.         

Katherina

 :bye: Da fortsetter vi å rusle oppover i smugene i Katania. Vi stopper utenfor "Villa Kastania" og er enige om at det kunne vært artig å bo her en gang.
Vi fortsetter litt videre og der på en liten terasse med fin utsikt over byen og ned mot havet, ser vi den gamle, bysantinske kirken Ag. Petros, fra 1100-tallet. Kirken blir ansett som et av de mest minneverdige middelalder monumentene på Mani. Den er som regel låst, men denne gangen er vi heldige. Den er åpen og vi går inn.
Kirken er liten, men vakkert dekorert.

Athina

Herlige bilder fra min favorittlandsby..   
Takk, Katherina :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Katherina

:D Takk Athina!Koselig at du slår følge. Du er kanskje en av de som har vært på landsbykveld her i Katania?
:gitar: Min første landsbykveld var nettopp her i Kastania. Em minnerik kveld. Her ovenfor landsbyen i en liten taverna var vi (norske som reiste med Lilleput) sammen med flere landsbyenes beboere (og sikkert noen som bodde litt lengre unna). Kvelden var varm og god, maten var god og rikelig. Vinen? Litt sur, men slik er det. Vannet var friskt og deilig og kom rett fra kilden. Den ene retten etter den andre kom på bordet. Vi åt og koste oss, skravla gikk. Så begynte musikken og lyde. Det begynte å krible i føttene. Først på gulvet var noen av de eldre damene, mennene og sannelig også vi norske. Vi danset i lenker, vi danset i sirkler og vi ble forenet i den magiske rytmen. Så kommer en av landsbyens eldste menn fram. Han får gulvet for seg selv. Han danser, fylles av de mektige toner, blir ett med dem. Elegant og komisk (det er jo slik det skal være) på samme tid. Vi trollbindes. Så slår takten om. Gulvet flammer opp og midt i flammene danses det. Enda livligere, mer  rytme. Tallerkner knuses (dette er også slik det skal være) og det danses blant dem. Så roes det ned og tonene blir mykere og munner ut i den myke, varme natten.  :) Så sitter han der felespilleren med bare en stump på den armen som fører buen. Men hva gjør vel det. Han elsker musikken og gir den videre til oss.  :hjerte:
Men ikke alt var like lystig denne kvelden. Rundt oss raste skogbrannene. Det var denne høsten de brant både her og der på Peloponnes. Selv hadde vi vært vitner til brann nede ved Nea Itilo. Brannflyene og helikoptrene fylte vann til å slukne med i havet nede ved stranda. På vei til Kirka hadde vi stoppet ved Ag.Petros kirka og vært samlet inne i den og tent lys for alle de som var beerørt av brannene.
Nå mange år etter, minnes vi dette her vi står inne kirka. Mon tro hvordan det er med den gamle tavernaen. Vi har vært der flere ganger og vet godt at driften ble lagt ned for mange år siden. Vi rusler bort på den frodige stien. Enda renner kildevannet ned i en kum, men brønnen er stengt. Fortsatt er stolene og bordene der. Det er duker på bordene? Ja til og med menytavla står der. Men det er livløst. Ingen mennesker, ingen musikk. Bare visne blader, et fint lag med sand og rust. Det er tidens tann. Det er dødt, men minnene lever.  :cheers3:  :kd66:  :hjerte34:

Himlen begynner å mørkne og skyene kommer nærmere og nærmere. Best å komme seg hjem. ::)

Først to bilder fra 2007

Athina

Herlig beskrivelse av landsbykveld i Kastania, Katherina, det var akkurat sånn det var, noe helt spesielt :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Katherina

 :D Takk, Athina. Ja, landsbykveldene i Kastania var helt spesielle!

 :gitar: Jeg fant noen bilder i albumet mitt fra 2006. Dette er papirbilder, som jeg har avfotografert.
Så må jeg rette litt på meg selv. Det var i 2007 vi tente lys for brannene. Men også i 2006 var vi inne i kirka og tente lys.

[attach id=147406Dans,

landsbykveld 2006.jpg

[/attach]

Katherina

 ;D Tilbake til i år og vi fortsetter rusleturen i Katania.

Nede ved torget holdt noen menn på å bygge en mur. For et fantastisk arbeid og presisjon. De målte for å få den nye steinen til å passe nøyaktig til de andre, fant passelig stien, hogg den til, målte på nytt, hogg litt til og plasserte den. Slik gjorde de med hver enkelt stein. Stein på stein ble muren bygget. Et fantastisk håndverk og arbeid. Jeg tenker ofte på dette når jeg ser alle murene og steinhusene rundt omkring.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...