Logg inn med Facebook eller Google!

Grekere i arbeid

Started by IngeS, 28. Nov 13, 15:52:25

Previous topic - Next topic

bengalow

Guldschakalen, som Inge S skriver om, är ett nattaktivt, mycket skyggt djur, som sällan ses i Grekland, men bevisligen finns där. Jag menar, att vildhundar är långt mycket farligare för lammen, än schakaler. Varg finns också i Grekland, men knappast på öarna. Dom är ganska vanliga i norra Greklands bergstrakter, där det också finns björn.
Att schakalen, som väger mellan 7-12 kilo skulle ta annat än nyfödda lamm, har jag svårt att tro, men förnekar heller inte, att det skulle kunna ske.

Tjorven - din tolkning av mitt första inlägg är ganska svepande. Det finns inte ett uns av ringaktning mot trådstartaren eller ämnet. Att beskriva ett lands invånare som arbetssamma, och sedan visa på en getaherde, tyckte jag var god ironi...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

For gjeterne er det vel deres arbeid.
Gjetere har blitt sett ned på i tidligere tider også.
KariK

IngeS

30. Nov 13, 12:58:20 #14 Last Edit: 30. Nov 13, 13:01:06 by IngeS
Nå vet ikke jeg hvilket arbeid bengalow hadde før han ble pensjonist, ei heller lengden på hans arbeidsdag. Jeg betviler at han jobbet døgnet rundt mesteparten av året slik som eierne av geit og sau gjør her på Samos, og forsåvidt ellers i Hellas. Det er  eierne som i de aller fleste tilfellene gjeter sine dyr.
I motsetning til bengalow har jeg stor respekt for det arbeid de utfører.

Når det gjelder gullsjakalen så er Samos den eneste greske øya som har en slik bestand. Jakten på den ble forbudt for flere år siden så bestanden øker. Vekten på sjakalen er så godt som lik vekten på den nordiske jerven. Lik jerven kan nok sjakalen forsyne seg av små lam og kje om de ikke blir gjetet. I motsetning til jerven opptrer og jakter sjakalen i flokk. Gullsjakalen jakter helst parvis eller i små grupper som består av nære familiemedlemmer (fjorårskull), men lever normalt ikke sammen med disse. Om det er rikelig med tilgang på mat er det kjent at gullsjakalen kan danne flokker på opp mot 20 dyr.

De årene jeg har bodd på Samos har det ved flere tilfeller blitt observert jerv i tettbebyggelser, nå sist på hovedveien like øst for Pythagorion.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

bengalow

Ditt svar angående järv tror jag inte på för 5 öre, Inge S. Att det kan finnas en eventuell "rymling" från en djurpark kan så vara, men att beskriva en cirkumpolär djurart som hemmahörande i Grekland är befängt. Men såklart, vi har ju kameler och strutsar i både Norge och Sverige...någon sådan  rymmer också här. Men nu är vi långt ifrån "greker i arbete".
Min fars första "arbete" var att valla kor. Han var då 12 år (1925) och hade slutat skolan. Jag ringaktar inte det arbetet, som du påstår, men jämfört med att slita  i sitt "anletes svett", så ser jag "gjeternes" jobb som långt ifrån arbetsamt. Det verkar närmast vara en syssla - tidsfördriv om man så vill, och knappast ett gott exempel på grekernas arbetsamhet.
Jag ställde en fråga förut Inge S: Hur många schakaler finns det på Samos? Finns det någon relevant siffra? Att det skulle finnas flockar på 20 djur tror jag är rena sagan! Visserligen räknas den till rovdjuren, men lever mest på bär och vegetabilisk föda, t.ex. majs, samt smådjur, som gnagare eller småfåglar. Att den tar ett lamm är nog mer undantag än regel. Liksom järv i Grekland...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngeS

Navnet på tråden er "Grekere i arbeid". Andre temaer er uønsket og blir ikke besvart.

Jeg avslutter derfor denne passiaren med den unike påstanden at produksjon av mat er å regne som tidsfordriv. Jeg er godt kjent i Sverige men har aldi hørt det tidligere.

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Jiannis venter på kunder
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

sunbjorn

Undres.
Om gjeting av sine dyr ikke er arbeid, hva er det da? Hvilke romantiske forestillinger om den greske bondens tilværelse er det som gir seg utslag i kommentarer som Bengalows? Synes å gjennkjenne den nedladende holdningen fra en en tid og samfunn jeg trodde vi var ferdige med for lang tid sideni.
Bildet som utløste diskusjonen er et utmerket bilde fra den greske gjeters hverdag. En gjeters hverdag er en del av arbeidslivet i store deler av verden, bl.a. på Samos. Og en dokumentasjon som vår urbane verden tydeligvis trenger, sammen med kunnskap og realitetsorientering.

tovenor

Også på Peloponnes finnes det sjakal, de jakter i flokk og de tar sau. I Hellas er det ganske tørt mange måneder i året, beiteplassene er ikke mange så gjeteren flytter dyrene sine flere kilometer fra beiteplass til beiteplass..
Ellers er det ikke bare gjeting saue-eller geiteeieren driver med. De melker, de lager ost, klipper sau, renslighet..osv. I Hellas er det mange småeiere , dyrene er deres formue, de lever av det og har ikkr råd til å miste dyr i sykdom eller annet, så de passer på hvert enkelt dyr og arbeidstimene er faktisk ganske mange for de fleste...

tovenor

En gresk kvinne med sine sauer...bildet er tatt i februar iår..


IngeS

Prestene er ansatt for å gjøre et arbeid i og utenfor kirken.

Her er det andakt på Agio Nikolaos dag 6. desember
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

JIT

Quote from: bengalow on 30. Nov 13, 13:35:28
Jag ringaktar inte det arbetet, som du påstår, men jämfört med att slita  i sitt "anletes svett", så ser jag "gjeternes" jobb som långt ifrån arbetsamt. Det verkar närmast vara en syssla - tidsfördriv om man så vill, och knappast ett gott exempel på grekernas arbetsamhet.


Du verden; "syssla-tidsfördriv"!  Jeg synes man skal ha stor respekt for enhver som utfører et arbeid. Det være seg greske gjetere eller svenske bananskrellere (jfr  Uppdrag Granskning 9 februari 2011) .

bengalow

JIT! Inga kommentarer - inte ens till ditt första inlägg, som du fegt tog bort och ändrade. Det är inget som främjar diskussionen om grekisk arbetsamhet...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...