Logg inn med Facebook eller Google!

Sporadene midt i juli 2009

Started by kaka, 03. Aug 09, 20:38:33

Previous topic - Next topic

kaka

03. Aug 09, 20:38:33 Last Edit: 25. Oct 11, 21:22:57 by kaka
Da var tiden endelig kommet! 2 uker i Sporaden midt i \"tjukkeste\" ferietid, hvorav 1 uke med sønn og svigerdatter på Skopelos, og 1 uke alene på Skiathos. Jeg var veldig spent!
Skopelos hadde jeg besøkt for 14 år siden, og likte meg godt da.
Skiathos, - ja den øya har jeg hørt og lest så mye om. Mange kjærlighetserklæringer her på Forumet, og kommentarer med andre undertoner fra mange hold. Hvordan ville det bli???

Landingen gikk ihvertfall fint, tross \"advarsler\" fra flyger om litt brå stans.
Han må ha gjort det før!  Men ved utseilingen så vi jo hvor liten stripa virker:

Selv om vi ikke kunne ta hydrofoilen inn til Skopelos by, grunnet været (?) ble det en fin tur på en langt større ferje, inn til Agnonda. Jeg fulgte spent med på turen over.
KariK

brit

Åh....så nydelig kaka. Sitter akkurat og ser på mine egne \"gamle\" bilder og lengter til Sporadene. Så går jeg inn i forumet og finner tråden din....gleder meg til mer.....
Vi reiser i dag om 4 uker og har begynt nedtellinga......
Spent på dine opplevelser. :flower:  :flower:

kaka

04. Aug 09, 18:55:50 #2 Last Edit: 25. Oct 11, 21:24:07 by kaka
.. og plutselig er dere der :flower:  Jeg blir alltid overrasket, når det nærmer seg utreise, at tida har gått så fort.

- Men det tok litt tid før vi kunne sette ned koffertene og innta våre bosteder.
Vel i havn i Agnonda ble vi stuet inn i en minibuss (stappfull), og kjørt til Vardiola. (ingen reiseledere på Skopelos) Vi hadde bestilt et bosted på toppen av byen og var veldig forventningsfulle, ikke minst til utsikten. Da vi ble satt av og sjåføren sa \"Vardiola\", kom vi til et helt tomt hus! Det sto nøkler i alle dørene, men var ikke et menneske å se. Vi trasket opp og ned og ropte forsiktig \"helloo ?\", tittet inn i noen rom, og.. i det hele tatt. Forsøkte å ringe et telefonnummer vi fant, - uten svar, - og et til, der vi ble forsikret at det snart kom noen. Da hadde vi hatt god tid til å se oss rundt, og fant ut at de to leilighetene på toppen var best og det var jo like greit å sette fra seg koffertene et sted, så.. Da vertinnen endelig kom, var vi svært spente. Jeg fikk den ene leiligheten på toppen, og etter litt bytting, fikk vi begge to. Kjempefornøyd! Stor felles  terasse (for alle)utenfor kjøkkenet mitt, og hver vår store balkong ved siden av hverandre. -uten særlig skille mellom, så greit med kjentfolk. I tillegg hadde de unge en liten balkong for seg selv, ut fra sitt kjøkken.
Vi fikk rikelig anledning til å nyte den koselige utsikten som var minst så fin som vi hadde håpet på :cheers:
KariK

Riitta

Så fint det ser ut :flower: Väntar på fortsättningen :bom:

Riitta

brit

Det er veldig fint å bo på den kanten av byen,  flott utsikt og man får god kondisjon gratis......tenker på alle trappene. Skopelos er nydelig!
Mer,mer......

kaka

04. Aug 09, 19:38:18 #5 Last Edit: 25. Oct 11, 21:25:35 by kaka
Vi visste alle tre at vi likte byen og øya, siden vi hadde vært der før, - de unge til og med på bryllupsreise. Likevel var vi spente. Utsikten over byen var lovende! Og kveldsola farget vakkert skråningen på den andre siden av sundet.
Vi tittet ut fra balkongen, etter nærmeste vei ned mot byen. Med sitt nett av trange smug, var det jo et vell av muligheter! Det sies at gamlebyen var bygget som en labyrint for å forvirre fiender. Tror vi gikk forskjellige veier nesten hver gang og fikk rikelig med mosjon (spesielt hjemover) Vi visste jo at vi alltid kom opp/eller ned- til slutt, og vi nøt alle turene, selv om det ble mange ekstra svinger!
Så mye fint å se!
KariK

Tzasiki

:cat:
Veldig fint å \"være med på tur \"til Skopelos. Fine bilder.
Denne øya har jeg selv besøkt, bodde også i byen.  For noen vakre hus!
Øya er jo bare nydelig... :cat:

Thera

Så nydelig, kaka! Gleder meg til å se og lese mer..
..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

05. Aug 09, 18:50:51 #8 Last Edit: 25. Oct 11, 21:27:59 by kaka
Ja, byen er virkelig nydelig! Jeg sugde inn stemningen, men fikk ikke tatt så mange bilder jeg hadde tenkt, siden vi stort sett var på strand i dagslyset. Men Kastro måtte jeg ta egen ekstra fototur til.  Et nydelig område, helt ytterst og øverst i byen, med en taverna/bar på toppen. Og for de som er ute etter å kjøpe noe: Se hvordan de byr frem denne perlen!
KariK

Anne

Nydelig kaka. Vi har tenkt og tilbringe et par dager på Skopelos neste gang vi drar nedover. Leie en bil og se litt av øya. Gøy og se Sporadene med andre sine øyne...(er spent på Skiathos)
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

kaka

06. Aug 09, 18:26:36 #10 Last Edit: 25. Oct 11, 21:29:20 by kaka
Vi leide bil 4 av dagene. En fordel når vi var 3 (1 for mye til motorsykkel), fordi de fleste strendene ligger godt unna byen. Det var fint å komme seg rundt til forskjellige strender, og vi fikk en fin dagstur til Glossa, og litt på kryss og tvers tilbake derfra. Jeg har vært tilbakeholdende med å dra til Skopelos alene, nettopp fordi strendene ligger såpass langt unna byen.
Men, det lå en koselig strand i passe gangavstand fra bostedet vårt: Glyfoneri. Der var vi dagene uten bil.
(Skiathos kommer etterhvert...)
KariK

kaka

06. Aug 09, 20:18:37 #11 Last Edit: 25. Oct 11, 21:30:08 by kaka
Jeg så Livsnyter nettopp satte bilde av en nydelig katt, i stedet for vannet han bestilte av seg selv, i baren. Det minnet meg om alle vannflaskene vi så satt ut i smugene i Skopelos by. Over alt, langs husvegger og på trapper sto vannflaskene. Først trodde vi de var for vanning, men etterhvert (da vi ikke så blomster i nærheten) tenkte vi det måtte være noe annet. Jeg forsøkte på mitt grammatiklas skeive gresk, å spørre i en butikk. Jeg oppfattet at svaret var \"for kattene\". Noen som kjenner til dette? Kattene kunne jo ikke akkurat åpne flaskene selv, men... Det var absolutt kattungetid da vi var der, og vedlig varmt, så behovet var nok tilstede.
De små, ferske nøstene uten øyne ble nok passet på, både av folka i butikken ved siden av og av kattemor. Hun signaliserte klart at hun ikke ønsket at vi kom for nær!
Den andre, ved Stella, så ut til å ha rukket å være ute i hardt vær allerede i løpet av sitt unge liv. Stakkars!
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...