Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Kos

Started by xristina, 09. Mar 07, 17:13:15

Previous topic - Next topic

xristina

\"Den flytende hagen\" har vært beskrivelsen på Kos i mange mange år, og dette skyldes selvsagt blomsterfloraen på øya. De siste årene har øya hatt et noe frynsete rykte på grunn av sin popularitet blant ungdom. Dette er heldigvis i ferd med å endre seg, men er det mer ved Kos enn kun bargater?

Mange drømmer om det uberørte greske. Dette kan man kanskje i mindre grad finne på Kos, for denne øya er blant de mest populære, og det er flere grunner til det. Men Kos er mye mer enn bare fest og moro som mange foretrekker å presentere den som.


Restaurant Petrinos er lokalisert i dette flotte, gamle, italienske bygget.
[/i]

Byen Kos - som er hovedstaden på øya - er en frodig og hyggelig liten by. Her finner du alt fra et moderne handlesenter til gammel kultur og gamle bygg. Å gå igjennom Kos by bringer deg gjennom flere av nivåene i gresk historie. Her finner du rester fra både tyrkisk og italiensk okkupasjon.

Øya har vært utsatt for mange okkupasjoner, og dette preger selvsagt byen og øya. Ca. 300 f.Kr. var Kos et sterkt handelssentrum, men dette endret seg etter romernes ankomst ca. 130 f.Kr. Johannitterridderne herjet øya fra 1315 og tyrkerne styrte mellom 1522-1912. Så fulgte italiensk og tysk okkupasjon fram til foreningen med Hellas igjen i 1948.


Havna i Kos by, med utsikt over borgen.

Kos er nesten laget for sykler. Her er det flatt og fint, og mange severdigheter og strender kan nås ved hjelp av tohjulingen.

Hippokrates - legekunstens far
En av de mest kjente personene fra Kos er utvilsomt Hippokrates - grunnleggeren av den moderne medisin. Dette vet kosianerne å sette pris på, og på Asklepion kan du vandre rundt i ruinene etter det første moderne sykehus i Europas historie. Asklepion ble bygget etter Hippokrates død (300-tallet f.Kr.), og ble bl.a. brukt som hvile- og rekreasjonssted. Omgivelsene - som Asklepion er bygget i - passer ypperlig til det. Dette er en av Hellas\' viktigste klassiske funnsteder.


Fra Asklepion

Kos by
Kos by er en moderne havneby som har bevart sin greske sjarm. I havnen ligger små greske fiskebåter ved siden av store lystbåter, samt et stort utvalg av skuter som brukes til øyutflukter.


Havna i Kos by; fiskebåter på ene siden - luksusyachter på andre...

Kun et steinkast fra havna finner du Hippokrates plantan. Under dette store treet, som grekerne gjerne vil ha oss til å tro er over 2.500 år gammelt, satt Hippokrates og underviste sine studenter. Her er også inngangen til Johannitterridderborgen. Borgen ble påbegynt på 1370-tallet, og er en praktfull utsiktspost.

Arkeologisk museum og romerske levninger
På Frihetstorget i sentrum finner du et museum med en flott samling av Kos\' hellenistiske og romerske funn - en imponerende samling av statuer og mosaikk fra bl.a. Asklepion. Dessverre har Rhodos \"stjålet\" en del av mosaikken fra Kos, som nå kan ses i Stormesterpalasset der.

Casa Romana er ruinene fra et hus i pompeiisk stil. Mye av mosaikken er vedlikeholdt her. Dette ligger rett i nærheten av et lite odeon-teater i utkanten av byen - kun en kort sykkeltur fra sentrum.

Strandliv
Rundt hele øya kan du finne idylliske sandstrender. I byen er det Lambi-beach som er den fineste og mest populære stranden. Denne strekker seg flere kilometer fra havna og ut rundt Skandarion-odden. Ellers er Tingaki en fin strand. Denne ligger 12 km utenfor byen og er et populært mål for sykkel- og mopedturer.

Paradise beach er en av de mest populære strendene - spesielt blant de yngre turistene. Hit bør man bruke motorsykkel/moped eller bil, om man da ikke er godt trent og foretrekker en lang og bratt sykkeltur i varmen...

Min favorittstrand er Agios Theologos. Det burde jeg vel kanskje ikke røpe, men denne idylliske stranden finner man på andre siden av øya (ved Kefalos).


Agios Theologos - steiner langs stranda, men fin fin sand når man kommer uti.

Landsbyene
Det finnes mange små og koselige landsbyer på Kos. I Pili finner du sølv- og gullsmeder, og dette er stedet å dra om du har planer om smykkekjøp. Her produseres mange av smykkene som selges for en dyrere pris i gamlebyen på Kos.

I Zia finner du små trange gater med salg av alt fra krydder til keramikk og tepper. Pass på å få med deg noe av den lokalproduserte honningen hjem. Den er veldig god.

Kardamena og Mastihari er typiske badebyer, og på toppen av Kefalos kan du vandre gjennom trange gater, nyte utsikten over den sørlige delen av øya.


Et av mine favorittmotiv - de gamle menn samlet uten for kafenion i Kefalos

Thermes - de varme kildene
Om man følger veien sørover gjennom Psalidi, så langt den går, kommer man til Thermes eller de varme kildene. På stranden her kan man graver tærne ned i sanden å kjenne varmtvannet boble opp. Det er også laget et \"basseng\" der en av kildene komme ut fra fjellet. Et populært utfluktsmål for grekerne på slutte av sesongen. Et bad her skal visstnok ha helbredende effekt...


Fra de varme kildene

Kos er altså mer enn bare fest og moro. Øya er absolutt verdt et besøk, og månedene mai, juni og september er de beste for å slippe unna de største hordene av turister.

Alle bilder eies av Kristin L. Andersen

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...