Logg inn med Facebook eller Google!

Dokument

Started by ChristineA, 12. Apr 17, 10:05:52

Previous topic - Next topic

ChristineA

Hei!

Jeg skulle forsøke å bestille en attest gjennom hjemmesiden til Skatte-etaten, men vet noen hva slags attest jeg skal be om når regnskapsføreren i Hellas ba meg om dette:


"I also need, a paper-document from your country that proves that you are "tax citizen" of this country(you live there more than 183 days per year and you pay your income taxes there). "

Hadde vært enormt takknemlig for hjelp!

mouche

Første gang jeg hører om det problemet. Vi har aldri blitt spurt om dette fra vår advokat eller regnskapsfører i Hellas (Kreta), men stadig endringer i regler, og reglene "praktiseres" av erfaring også forskjellig.

Heidrun

Hvis man nettopp har flytta fra Norge. Ja da må man dokumentere at man betaler 15% kildeskatt til Norge. Og den kommer du ikke utenom de første tre årene. Skatt kan da bekrefte at du betaler kildeskatt til Norge evt
Yamas til livet og til

mouche

Men her er det vel snakk om å dokumentere at man bor i Norge minst 183 dager og derved IKKE er utflyttet, tvert derimot?

Kritios

Quote from: ChristineA on 12. Apr 17, 10:05:52
Hei!

Jeg skulle forsøke å bestille en attest gjennom hjemmesiden til Skatte-etaten, men vet noen hva slags attest jeg skal be om når regnskapsføreren i Hellas ba meg om dette:


"I also need, a paper-document from your country that proves that you are "tax citizen" of this country(you live there more than 183 days per year and you pay your income taxes there). "

Hadde vært enormt takknemlig for hjelp!


Likningsattest tenker jeg.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

marjana

Det er vel best å ringe, eller sende en forespørsel på web til skatteetaten, for de bør jo vite dette. En annen mulighet er å henvende seg til den norske ambassaden i Aten, for de bør i hvert fall kunne svare på dette for de forholder seg til greske regler hele tiden.

Link til ambassaden:
https://www.norway.no/en/greece/for-nordmenn/
Glika i zoi

mouche

Siden det er de greske myndighetene som eventuelt etterspør dette så ville jeg ha kontaktet den greske ambassaden i Norge heller enn den norske ambassaden i Hellas. Er fortsatt nysjerrig på hva som foranlediger spørsmålet fra den greske regnskapsfører.

Har selv hatt kontakt med den norske ambassaden i Hellas i forbindelse med vårt kjøp av eiendom i Hellas, og det var totalt bortkastet og de henviste meg bare til den greske ambassaden i Noge.

marjana

Jeg henvendte meg en gang til den greske ambassaden i Oslo, og der var de veldig hjelpsomme. De snakket norsk (med gresk aksent) også.
Glika i zoi

ChristineA

Takk for at dere har tatt dere tid til å svare!

Det har kommet mange nye regler de siste årene, noe jeg bl.a fikk merke da jeg skulle åpne bankkonto etc, og dette er snakk om en attest for å bevise at jeg bor i Norge største delen av året.

Jeg sendte en mail til Skatteetaten, men har ikke fått noe svar av dem ennå, sikkert pga av stor pågang i denne perioden og at jeg sendte den tett opptil påsken, men det var et godt råd å kontakte ambassaden også.




mouche

Ja, åpenbart kommet nye regler i Hellas også om dette. Snakket med en venn av meg her på Kreta i går og han fortalte at han skulle fornye sitt bankkort i sin greske bank (et kort vi hjemme får tilsendt i posten uten å be om det), men også da trengte han diverse dokumentasjon som attest fra norske myndigheter, skatteattest fra Hellas, kvittering for betalt strømregning osv. Dette var for å fornye et bankkort i et allerede mangeårig registrert kundeforhold! Er det rart det går litt sakte, og ikke så bra her i Hellas?
Strømregningen var sågar betalt via den aktuelle banken med automatisk trekk, men allikevel måtte de ha dokumentasjon som det kun var de selv som kunne skaffe!

Lavendel

Hei!
Ser at du allerede har kontakten skatteetaten. Du vil få attesten din der på engelsk. Vi opplevde det samme da vi skulle åpne bankkto og få taxnumber. Så reglene i Hellas endres, ikke alltid til det enklere  :)

ChristineA

Det er så hyggelig å se at folk tar seg tid til å svare, og du hadde rett Lavendel.  :) Jeg logget inn nå for å skrive en oppdatering, for jeg fant en konvolutt i postkassen da jeg kom hjem nå med en "Confirmation of Residency" som bekrefter at jeg er "a resident in Norway for tax purposes according to Norwegian internal law.".

Takk for at dere alle har skrevet underveis!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...