Logg inn med Facebook eller Google!

Hva leser du?

Started by Thera, 13. Jan 09, 22:37:29

Previous topic - Next topic

Thera

Quote from: \"polyanna\"Nå leser jeg \'Ørkenen Sur\' Om den norske uteliggerkoloniene i Brooklyn, av Thor Gotaas og Roger Kvarsvik.
Interessant! Den vil jeg også lese..

Jeg sa en gang til noen at hvis Game of Thrones-serien av George R. R. Martin blir utgitt på norsk, så skal jeg lese. Så nå leser jeg \"I vargens tid\" av han. Trodde ikke det var en bok jeg ville like, for jeg har ikke særlig sans for fantasysjangeren, men den er veldig bra.. Spennende!
..Don`t dream your life, live your dreams..

stein

Har akkurat lest \"Veien\" av Cormac McCarthy. Skremmende og fengslende fortelling om en vandring noen å etter en forferdelig naturkatastrofe. Antakelig har jorda gjennomgått tilsvarende 5 ganger i løpet av den milliarder år gamle historie. For meg som leser så lite, ble jeg overrasket over hvordan denne boka fanget meg i de 2 dagene det tok å lese den.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Thera

Quote from: \"stein\"For meg som leser så lite, ble jeg overrasket over hvordan denne boka fanget meg i de 2 dagene det tok å lese den.
Herlig med sånne bøker!
Jeg leste nylig \"13 gode grunner\" av Jay Asher. Den var vanskelig å legge fra seg, og ble fort utlest.

Nå leser jeg \"Ut av psykopatens grep\" av Aud Dalsegg og Inger Wesche.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tjorven

Jeg fikk John Irvings \"Siste natt i Twisted River\" i bursdagsgave. Den ble med fram og tilbake fra Hellas, for jeg rakk ikke å lese den der. Har akkurat begynt på den, og den blir med \"på fjellet\", dit jeg drar noen dager nå. Er stor Irving-fan, så gleder meg til den  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Thera

Jeg rakk ikke å bli helt ferdig med \"Tilbake til livet\" av Runar V. Johannessen før jeg måtte levere den på biblioteket, må nok låne den igjen. Sterk historie, godt skrevet!
Nå har jeg nettopp startet på \"Sulis\" av Dag Skogheim..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tzasiki

Har tre  bøker som skal leses nå: , akkurat ferdig med den ene. \"Min greske taverna\" av Tove Cecilie Fasting, herlig lesing!!  Midt i blinken for meg!!
De to andre bøkene som skal leses er av samme forfatter , Håkan Nesser; :  \"Ewa Morenos sak\" ,  og :  \" Munsters sak\".

kaka

Jeg synes det er spennede å plukke med meg bøker jeg ikke har hørt om (som ikke har vært omtalt i lunsjen  :smile:  ) Sort sett har det vært positive leseropplevelser. Noen ganger forsøker jeg \"selge\" bøkene videre (= har du lyst å låne den?), ofte uten å ha klart å fenge tilhørerne.

Flere ganger har jeg opplevd at bøkene etterhvert har blitt filmatisert Det gjelder \"Gutten som hadde svar på alt\" filmnavn: Slumdog millionair, Pinnsvinets eleganse, - som flere nå har oppdaget , og Vann til elefantene.
De to siste var begge bøker som gjorde dypt inntrykk.

I vår en gang plukket jeg meg: \"Et forbløffende talentfull, dypt rystende verk\" av Dave Eggers. Jeg klarte ikke å finne ut hva den kunne handle om, men omslaget ga meg noen vage assosiasjoner. Da jeg skulle velge bøke for Samosturen, ble den med.

Det ble en gedigen overraskelse! Boken var ikke i nærheten av hva jeg hadde forventet. Jeg burde jo forstått noe da jeg så at Erlend Loe og Are Kalvø hadde noen korte kommentarer på omslaget, men disse beskrev ikke innholdet. men du verden som boken tok meg!

Den er fengende og  morsomt skrevet, selv om den er dypt alvorlig. Jeg oppfatter også at den er selvbiografisk. Den tok meg med inn i en kultur som er ganske så ukjent for meg fordi den tilhører mine barns generasjon (der har vi det, Loe og Kalvø). Likevel kjente jeg igjen mye i jeg-personens små-nevrotiske bekymringer. Ganske så vittig i sin sprøhet, innimellom.

Den var virkelig førbløffende og dypt rystende, slik forfatteren selv omtaler den i tittelen. Jeg både lo og gråt.  Anbefales!
http://bokelskere.no/tekst/19960/
KariK

samina

Hei. Har lest Kaffe og kamaki nå .Skrevet av Merete A.Skeibrok. Kjempebra bok. Anbefales.
Hilsen

Samina

marjana

For de som liker \"feel good\"-lektyre kan jeg anbefale Arto Paasilinna.
\"Kollektivt selvmord\" er en road movie med mange finske skjær i sjøen! Den er ikke på film, ennå, men med litt hjelp fra brødrene Kaurismãki, og noen penger, så blir det sikkert en artig film!

Paasilinnas bøker er også oversatt til gresk!
Glika i zoi

Tjorven

Quote from: \"kaka\"I vår en gang plukket jeg meg: \"Et forbløffende talentfull, dypt rystende verk\" av Dave Eggers. Jeg klarte ikke å finne ut hva den kunne handle om, men omslaget ga meg noen vage assosiasjoner. Da jeg skulle velge bøke for Samosturen, ble den med.

Det ble en gedigen overraskelse! Boken var ikke i nærheten av hva jeg hadde forventet. Jeg burde jo forstått noe da jeg så at Erlend Loe og Are Kalvø hadde noen korte kommentarer på omslaget, men disse beskrev ikke innholdet. men du verden som boken tok meg!

Den er fengende og  morsomt skrevet, selv om den er dypt alvorlig. Jeg oppfatter også at den er selvbiografisk. Den tok meg med inn i en kultur som er ganske så ukjent for meg fordi den tilhører mine barns generasjon (der har vi det, Loe og Kalvø). Likevel kjente jeg igjen mye i jeg-personens små-nevrotiske bekymringer. Ganske så vittig i sin sprøhet, innimellom.

Den var virkelig førbløffende og dypt rystende, slik forfatteren selv omtaler den i tittelen. Jeg både lo og gråt.  Anbefales!
http://bokelskere.no/tekst/19960/

Takk for tipset, kaka   :grin:  Den fanget MEG iallfall, etter din beskrivelse. Boka er satt på \"huskelista\" mi.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Thera

Jeg leser "Berserk gjennom Nordvestpassasjen- i polarheltenes kjølvann" av Jarle Andhøy..
I dag fikk jeg "Ulykken" av Ismail Kadare. Gleder meg til å starte på den i kveld! Hans "Hvem fulgte Doruntine hjem?" er en av favorittbøkene mine, håper denne også er bra.
..Don`t dream your life, live your dreams..

karri

I dag har jeg kjøpt meg 2 ny bøker.
Indias datter av Shilpi Somaya Gowda, den må vente på tur, for først skal jeg lese.....
En aften på Kreta av Victoria Hislop. 5 stemningsfulle fortellinger fra forfatteren bak ØYA og HJEMKOMSTEN. Lidenskapelig kjærlighet på Kypros, en uventet varm julefeiring i England, brennende studentengasjement i Athen, mørke hemmeligheter på Kreta.... Victoria Hislop byr på fem stemningsulle og varme fortellinger av velkjent merke i denne lille bokperlen. Jeg har lest både ØYA og HJEMKOMSTEN, denne boken er bare på 144 sider så går nok fort å lese den... men, håper den gir meg stooooooooooooooor glede  :)
Den inneholder også en liten smakebit fra kommende roman, TRÅDEN. Den historien handler om Tessaloniki, Hellas nest største by. I 1917 besto befolkningen av en likeverdig blanding av kristne, muslimer og jøder. Tre tiår senere var det bare kristne igjen. TRÅDEN er fortellingen om to mennesker som levde i den mest turbulente perioden i byens historie, da Tessaloniki ble knust, nesten til det ugjenkjennelige, av en rekke politiske og menneskelige katastofer. Personene er oppdiktede, men alle de historiske hendelsene fant sted i virkeligheten. Hellas bærer på denne arven den dag i dag. (Dette var et utdrag fra boken) Gleder meg til den kommer ut  :)
:D  GOD BOK TIL DERE ALLE  :D
KARRI

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...