Logg inn med Facebook eller Google!

Å investere i bolig i Hellas

Started by Kalimera, 05. Jan 10, 17:29:50

Previous topic - Next topic

IngeS

Quote from: \"Kalimera\"Takk skal du ha Tjorven!

Som jeg tidligere har fortalt i denne tråden, har jeg vært i dette boligmarkedet i Hellas en tid. Kjøp og salg og finansiering av bolig i Hellas byr på utfordinger!

Ut i fra de 2 1/2 års erfaring jeg har, synes jeg det har vært hyggelig å kunne dele informasjon med de av dere her i forumet som har tenkt på å kjøpe en bolig i Hellas.

Bør kjøper undertegne kjøpekontrakt uten å ha advokat?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kalimera

IngeS, Nei! og det kan man ikke heller!

Kjøpekontrakt av eiendom krever at både kjøper og selger har sin advokat. Det er normalt veldig formelt, men........ I de tilfeller jeg har vært tilstede ved kontraktsunderskrift, har dette skjedd med to advokater, Notarius Publicus, kontraktsskriver og alle nødvendige vitner.

Såfremt du gir din advokat en såkalt Power of attorney (fullmakt), vil han ordne alle formaliteter.

IngeS

Quote from: \"Kalimera\"IngeS, Nei! og det kan man ikke heller!

Kjøpekontrakt av eiendom krever at både kjøper og selger har sin advokat. Det er normalt veldig formelt, men........ I de tilfeller jeg har vært tilstede ved kontraktsunderskrift, har dette skjedd med to advokater, Notarius Publicus, kontraktsskriver og alle nødvendige vitner.

Såfremt du gir din advokat en såkalt Power of attorney (fullmakt), vil han ordne alle formaliteter.

Jeg visste det, men spurte likevel
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kalimera

Det er mulig du skal teste meg om hva jeg kan og ikke kan, men.........
et sted går det vel en grense, eller hva?

Hvorfor spør du og bruker min tid på slikt når du sier:

\"Jeg visste det, men spurte likevel\"

Såfremt du ikke har noe, i mine øyne, noe konstruktivt å meddele, så vil jeg ha meg frabedt denne form for polemisering!

GunnarJ

Dette var en tråd midt i blinken for meg, tusen takk for at du deler av din kunnskap og egne erfaringer. Jeg er i startgropa til å kjøpe meg en leilighet på Kreta, og jeg har fått svar på mange av de spørsmålene jeg hadde i den forbindelse.
:-)

Kalimera

Bare hyggelig Gunnar J !

Det er en stund siden jeg har skrevet noe i denne tråden nå, men vær oppmerksom på et par ting hvis du nå skal kjøpe.

Legalt / ikke legalt:
De aller fleste leiligheter og hus er ikke bygget helt i henhold til de originale tegningene. Garasjer og boder m.m. er tatt i bruk som oppholdsrom; ganske vanlig. Myndighetene har åpnet opp for at hvis kjøper eller eier betaler inn en avgift til myndighetene, vil du kunne få en godkjent endring av brukstillatelse i 40 år. Sjekk derfor at \"kartet passer med terrenget!\"!

VAT (moms) / skatteavgift
Her vil det skje store endringer fra 01.01.2011. De eksakte reglene vites ikke 100% av undertegnede, men vær obs på følgende:

Alle eiendommer som hadde byggetillatelse før 01.01.2007, hadde en avgift på 9 - 11% av ligningsgrunnlaget fastsatt av myndighetene. Denne av giften vil nå fra årsskifte øke til 23%!!!
Vær også oppmerksom på at ligningsgrunnlaget skal øke betraktelig i årene fremover. Jeg har hørt at man skal bruke 3 år på innfasingen av denne økningen, slik at ikke hele \"avgiftssjokket\" kommer med en gang.

Man tror kanskje opp mot 30% høyere ligningsgrunnlag for 2011.

Kostnadsøkningen blir forholdsvis stor.

Et lite råd!
Er du i den posisjon at du kan gjøre et godt kjøp på leilighet godkjent fra før 01.01.2007, så vil det være tusenvis av euro å spare ved å lage kontrakten nå i år og få innbetalt skatten på denne siden av årsskiftet.

Alternativet ditt kan være at du bruker litt tid og ser an prisene. Vi tror de fleste av oss at denne voldsomme avgiftsøkningen vil gi et forholdsvis stort prisfall i markedet.

GunnarJ

Dette var nytt for meg. Jeg har i grunnen sett mest på nye leiligheter, som sikker er planlagt etter 1.1.2007. Googlet litt, og fant flere artikler som underbygger at det greske boligmarkedet er på nedadgående.
Denne artikkelen fra juni understreker usikkerheten i markedet og denne setningen
Quoteand the fact that the Greek government will increase taxable values (antikimeniki aksia) by 50% will provide strong incentives for short term real estate purchases possibly damping any strong price reduction currents.
gjorde meg heller ikke lettere til sinns.
Selv om det er 2 forskjellige markeder, ett for fastboende, og et annet for ferierende/utleieboliger, så er vel hovedtrenden den samme?
Nemlig at prisene skal ned, og at vi neste år kan se prisreduksjoner på ferieleiligheter som aldri før?
Kanskje jeg bør ha litt is i magen, og vente til neste år er godt i gang, før jeg investerer i leilighet.

Kalimera

Du har nok rett i at prisene skal ned. Et 2 delt marked ser jeg ikke noe særlig til på noen av de mindre øyene og bl.a. på Peloponnes.

Muligens er det slik på deler av Kreta hvor man bygger ferieboliger (komplekser) mest for nordeuropeere, mens de mange lokale grekere foretrekker litt andre boformer.

Vi tror at det vil kunne gjøres gode kjøp fremover. Kan nevne at flott beliggende leiligheter på Lefkas som vi solgte for en kvadratmeterpris på 2500 - 2700€ for ett år tilbake, nå kan kjøpes for 1500 - 1650€!!

Kalimera

Et lite hus i Hellas "gratis"!

Her en liten "prelansering" av et nytt konsept. Det er foreløpig gjort litt promotering mot USA og Canada som har vist gryende interesse for konseptet. Selve lanseringen vil bli gjort her i Norge ultimo august. Jeg tenkte imidlertid at jeg kunne gjøre Hellasforum sine medlemmer oppmerksom på denne muligheten.

I samarbeid med et gresk firma har vi utviklet små hus som "finansierer seg selv".

Det greske elektrisitetsverket har invitert store multinasjonale selskap for å ta investeringer med å bygge ut elektrisitetsforsyning i Hellas. Likeledes kan også greske selskap gjøre dette. I det opprinnelige investeringsprogrammet har man også åpnet for at huseiere (grekere eller utlendinger) også kan få lov til å bygge inntil 10 kw anlegg og plassere disse på taket av huset sitt etter bestemte regler. Dog var dette begrenset til 30000 husstander.

Et slikt anlegg produserer strøm som man selger til el verket (dette har man også startet med i Norge; ref. Hafslund). Det som gjør dette så interessant i Hellas, er at man får en fast pris i hele 25 år og prisen er 0,55 € dvs. 4 kroner og 34 øre kw/time.
 
I et gjennomsnittsår vil anlegget kunne gi en fortjeneste årlig brutto på ca 7500€ (noe i underkant av kr 60 000,- pr år; noe mindre i nord Hellas og noe mer syd på Peloponnes).

Aldri har et så lukrativt program blitt lansert i Middelhavslandene med slike gode priser!
Dette er tidenes beste investering (kjøp) for den som vurderer å kjøpe hus.

Les alt om prosjektet her : http://www.greecedelta.com/no/

mouche

Quote from: \"Kalimera\"Et lite hus i Hellas "gratis"!
.. prisen er 0,55 € dvs. 4 kroner og 34 øre kw/time.

Blir ikke det omtrent 400% av dagens markedspris (?), og hvem skal ha gleden av å ta regningen for differansen?

Kalimera

Jo, det er selvsagt helt riktig så lenge man ser på beløpene og bare sammenligner med en spotpris! Og selvsagt er det strømkonsumentene som betaler dette, akkurat slik som i alle andre land.

Pris på strøm til forbruker er bygget opp også av investeringskost og vedlikehold i tillegg til prisen for selve strømmen.

Lignende program finnes i andre land med lavere satser.

Som jeg vel også nevnte har man også startet her i Norge med lignende system. Imidlertid betaler man her bare for selve spotprisen på strømmen og ikke noe for det kunden investerer.

Hovedhensikten er at det er utbyggerne av anleggene som tar investeringene og mesteparten av prisen er derfor relatert til utbetalingene som skjer over 25 år.

polyanna

Ja,ja mensan.

N e s t e n gratis hus i Hellas?..det som høres for godt ut til å være sant , er ofte nettopp det. Selv om en kanskje i disse krisetider kan komme over billigere hus enn for noen år siden.

Først trodde jeg Kalimeras innlegg var en spøk. Men er altså en forhåndspromotering av noe annet enn kjøp av hus. Lar noen seg rive med her, er det fint med tilbakemelding om prosessen. Og om totalkostnaden, før de 25 årene er påbegynt. (Når de 25 årene har passert, henger jeg neppe med  :mrgreen: )

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...