Logg inn med Facebook eller Google!

Moss-Kos

Started by xristina, 01. Feb 11, 16:17:34

Previous topic - Next topic

xristina

Har alltid ønsket meg denne muligheten, og nå får jeg den... Ryanair starter flyvninger til Kos fra Moss lufthavn denne sommeren:
http://www.ryanair.com/no/nyheter/rte-no-010211

Men jeg er jo superskeptisk til Ryanair...

Turid

Ja, de er jo et kapittel for seg selv. De er firkantet og tildels utrivelig. Det blir en avveining om man skal orke å benytte seg av dem.
Det er etter regn at fuglene synger!

Marit

Burde vel være midt i blinken for deg da. Kort vei til flybplassen, direkterute til Kos og billige (?) priser.

Har aldri reist med Ryanair, så jeg har verken positive eller negative opplevelser (annet enn det jeg har lest). Så det blir vel en avveining på når en vil reidse, passer det med Ryanairs sesong, avgangstider, priser og andre alternativer.

Hvis deres sesong til Kos blir tilsvarende den Norwegian har, så er ikke Ryanair noe alternativ for meg likevel.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

telma

Quote from: \"Turid\"Ja, de er jo et kapittel for seg selv. De er firkantet og tildels utrivelig. Det blir en avveining om man skal orke å benytte seg av dem.

Har reist med Ryanair kun en gang (Torp-Bergamo t/r i fjor høst) - men kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen. Hyggelig og grei service både ved innsjekking og ombord. Rigide regler ja - men det betyr ikke at var utrivelig av den grunn.

xristina

Jeg bryr meg verken om dårlig service eller sure ansatte... Hadde blitt sur selv av slike arbeidskontrakter man må godta, selv om det er et valg man gjør. Men synes det er vanskelig å støtte et selskap som krever at man er i beredskap uten å få betalt for det, hvor man må betale for uniform og bedriftens id-kort selv, hvor man ikke får overtidsbetalt osv. Strider i mot det meste jeg mener.

Dessuten MÅ de fire på noe for å kunne holde prisene nede, og da bekymrer jeg meg for sikkerheten...

Ikke lett dette! :) Godt man ikke har større bekymringer!

Anders

:-) for meg er tanken på flysikkerhet en av de aller største bekymringer (iallfall når jeg skal ut og fly!)

Tzasiki

Tror det blir bra jeg at vi nå får flygning Rygge - Kos  (og også til Thessaloniki). Jeg  er i alle fall fornøyd, da jeg hadde håpet på dette!!!(Kort vei til flyplassen)
 Flere jeg kjenner har nylig reist flere ganger fra Rygge med Ryanair, og var fornøyde!.   Men jeg må inrømme at jeg er enig med Xristina her ang. Ryanair og deres ansatte!

Diddi

Er veldig spent selv på denne ruten selv. Mye kommer jo an på sesongen,og avgangsdagene de setter opp. Reiste med de til Polen i høst fra Rygge. Fulgte man deres strikse regler var det INGEN problemer. :oops: Vi feilet litt med å ha taxfreeposen i hånda,men det gikk ikke gitt.Den måtte ned i håndbagesjen som alt det andre.
Ellers tok vi (5 damer)med 1 tom koffert ned som vi fylte med ting vi handlet der nede. Dette funket bra for oss,siden vi ikke handlet mengder. Tror en koffert kostet 500 ekstra :mrgreen:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

xristina

Stemmer det, at ett innsjekket kolli koster kr 500.

Det ser ut som de skal starte å fly til Kos allerede 14. april... Om de skal ha to ruter i uka, så spørs det om ikke jeg må teste første avgang. :-) Vi får se da vettu!

operafantomet

Jeg er svært splittet i mitt syn på Ryanair...

På den ene siden har jeg flydd med dem flere ganger, og vært fornøyd. Man kan argumentere for at deres flyplasser alltid ligger i \"huttaheiti\", men noen av oss bor i/skal til huttaheiti... Som øst-sørlending er Torp mer en lokalflyplass enn hva Kjevik er. Det samme gjelder jo østfoldinger - Rygge er mye enklere enn Gardermoen. Flere ganger var Bergamo målet, og da kom jeg jo til døra. Ditto med Pisa. Men ble mektig sur da jeg skulle til Frankfurt, og oppdaget det lå nesten to timer unna med buss. Man må vite hvor de egentlig flyr, og ta det derfra. Men at de bruker små flyplasser kan være deilig i forhold til køer og innsjekk, og i forhold til å komme til \"odde\" steder.

Ang. service synes jeg hverken de er bedre eller verre enn andre. Mer firkantede, javel, men igjen: man vet hva man får.

Deres største pluss er prisene, helt klart. Man kan komme langt for en billig penge.

Men det man skal være klar over, er hva som tillater disse prisene: ganske rævva arbeidsforhold for ansatte, som Xristina påpekte, innfløkte bestillingssystemer som ikke tillater forandringer med mindre man er jussekspert, tilleggsbetaling for ALT, trange fly for å få plass til flere personer, og risiko for å være stuck om flyet ikke letter. Ryanair har nemlig ikke reservefly tilgjengelig (bortsett fra i Storbritannia), og venter til neste fly med ledig kapasitet kommer inn. Er man da på en av småflyplassene deres, er utvalget alternative avganger svært begrenset. Dette fikk jeg smertelig erfare da jeg hadde en museumsavtale i London, og flyet ikke gikk. Beskjeden over høyttaleren var at \"dere får nærmere beskjed om fire timer\". 6,5 timer forsinket kom jeg til London, og rakk naturligvis ikke avtalen.

Ryanair skryter på seg å være et av de mest punktlige i Europa. Og statistikken er imponerende. Men det er da heller ikke så vanskelig, når de oppgir lengre flytid fra A til Å enn andre selskaper og \"alltid\" lander før tiden...

Så ja, jeg har et hat/elsk-forhold til Ryanair. Når alt er i rute, er det billig, effektivt og greit. Trangt, javisst, men som en over oversnittet høy person sitter jeg alltid som et trekkspill på fly. Når ting går galt med Ryanair, derimot, er det ikke mye hjelp å få. Ingen ansatte i mils omkrets, lite informasjon, og lite man kan gjøre med saken. Og flyplassers egentlige beliggenhet kan komme brått på...

Kos regner jeg med er grei skuring. Men er det noen som vet ang. den i Thessaloniki? Er det hovedflyplass de bruker, eller en obskur en som egentlig ligger i F.Y.R.O.M? ;)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Marit

Vet egentlig ikke om Ryanair blir et alternativ for meg siden jeg alltid reiser utenom skoleferien. Kan ikke uttale meg verken positivt eller negativt før jeg har foretatt en reise med dem.

En annen sak er jo at ethvert selskap er jo ute etter å tjene penger, og betaler en \"en slikk og ingenting\" så kan en vel ikke forvente 1. klasse service, eller?

En annen sak er vel at jeg aller helst ville ha betalt kr 0 for enhver reise jeg foretar, men det er nok noe jeg bare for drømme om. Jeg er ikke mer egoistisk enn at jeg vil ha ordnede arbeidsforhold med en anstendig lønn (og hva anstendig lønn betyr er jo for meg veldig subjektiv og ligger nok over det en arbeidsgiver er villig til å betale meg...).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

xristina

De starter flyvningene 14. april, og det ser ut til at de har planer om helårsrute... Tror vel egentlig ikke det er folk nok til det, men mange kan jo bruke det som springbrett til andre steder. :-) Avreise (og retur) på torsdager og søndager, så vi har nå booket en langweekend til Kos. Det er stas synes jeg... :-) Og ingen av vennene der nede er orientert...

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...