Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk vin med kvalitet

Started by Heidrun, 04. Jun 11, 16:08:09

Previous topic - Next topic

Heidrun

Quote from: \"telma\"
Quote from: \"Heidrun\"Ser at Santorini og fastlandhellas går igjen på den lista di. Ellers er det kun en vin fra Samos på denne lista. Og kanskje det er noe av grunnen til at jeg ikke har drukket noen virkelig gode viner fra Hellas. Jeg er på øyene og helst kreta

Det er ikke min liste Heidrun - dette er proffer på vin - anerkjente sådanne.

For min del drikker jeg gjerne husets eller Retsina når jeg er i Hellas, hvis jeg er i rett stemning og med rett selskap.

Til andre tider kan jeg nyte gode årgangsviner.


Mente lista du presenterte.
Men en ting er vi kanskje enige om selv om det ble litt temperatur her på forumet for en gang skyld. Man drikker den vinen man liker best selv. selv om jeg synes retsina smaker kvae og husets vin er for utvanna etter min smak. Men så liker jeg fylde og tynde i viner da. Chateu neuf de pape er en god vin  jeg liker. Men så er den fransk og andre liker den sikkert ikke. Men aller helst over 300 for flaska da. Og dette er ikke fordi jeg er en snobb. Men den beste av de vinene koster rundt 350 kroner. Men det er min smak og ingen andres.
Yamas til livet og til

marjana

Quote from: \"Heidrun\"Ser at Santorini og fastlandhellas går igjen på den lista di. Ellers er det kun en vin fra Samos på denne lista. Og kanskje det er noe av grunnen til at jeg ikke har drukket noen virkelig gode viner fra Hellas. Jeg er på øyene og helst kreta

Du får da vin fra hele Hellas i alle butikker som selger vin! Se mitt første innlegg i tråden. Alt fra supermarkeder, cavaer, butikker som selger tradisjonelle greske varer der man også får vin fra tønner. Altså \"bordvin\",  som er fra de fleste steder i Hellas også.
At du er på øyene og på Kreta er på ingen måte noen hindring til å få kjøpt gode, greske viner.
Glika i zoi

5ifamilien

Vi har feriert en rekke år i Kykladene, og drikker stort sett Husets vin - og synes den er ok.
Men da vi var på Kreta (Platania) for et par år siden - opplevde vi at Husets vin stort sett var \"besk\", og ikke like \"god\" som i Kykladene. Den ble dog bedre og bedre  :wink:.... men ble aldri \"god\"... Noen som har tenkt det samme - og vet hvorfor?

operafantomet

Quote from: \"Heidrun\"Nå er jo de fleste viner man får til maten på en restaurant eller taverna rent skvip. Men følelsene våre sier derfor åh så godt når vi er der nede i varmen. Men finnes det virkelig en vin som er annerkjent for meget god gresk rødvin f.eks. Og da tenker jeg på i 3-400 kroners klassen. Tung og med mye ettersmak.

Ditt opprinnelige spørsmål var om det finnes virkelig god vin fra Hellas. Dette har folk svart på over to sider. Men så vrir du etterhvert spørsmålet om til å bli en debatt om Hellas er det fremste vinlandet i verden. Så sitter vi og diskuterer to ulike ting. Ikke rart det blir litt frustrasjon her... Så:

JA, det finnes svært god vin fra Hellas, spesielt fra Santorini og fra nord. Disse holder høy internasjonal standard, og er valgt ut av vinkjennere.

NEI, Hellas er ikke det fremste vinlandet i verden. Til det er produksjonen av kvalitetsvin for tilfeldig, og produksjonen av bruksvin for dominerende.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Sjøløve

For oss fungerer husets vin stort sett greit når vi spiser ute.
Men det skal innrømmes at vi har opplevd å få servert house-wine på karaffel som minner mer om utvannet rød saft enn rødvin - kvaliteten er nok varierende på disse edle dråper.  
Husets hvitvin er også stort sett brukbar - selv om det også her kan være variasjoner i form av vin som blir i sureste laget.
Det blir ofte sånn at vi gjerne oppsøker en taverna igjen like mye på grunn av god house-wine som god mat

Den beste husets rødvin vi noengang har fått servert i Hellas er på Rita\'s Restaurant på Telendos.  
Velsmakende, passe fyldig og godt følge til f.eks. stifado (som forøvrig også var særdeles god).

Når jeg kjøper vin til å ha på rommet i greske supermarked, ser jeg ofte etter viner fra produsenten Boutari - særlig den røde Naoussa og den hvite Kretikos.  Disse har vist seg å være velsmakende - iallefall etter våre begrep - selv om en vinkjenner kanskje vil mene noe helt annet...
Prismessig ligger disse også greit an - jeg kjøper rett og slett ikke vin i butikken til 10-15 euro flasken når jeg kan få en grei vin til 6 euro.
Like lite som jeg hjemme i Norge kjøper vin på polet til 250 kroner for en flaske når det finnes masse vin til halve prisen som fullt ut tilfredsstiller min ikke så veldig avanserte  gane når det gjelder vin.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

marjana

Her fikk jeg svar på mail fra en gresk venn som er opptatt av mat og vin:
Han referer til en hvitvin på flaske han valgte ut fra vinlista da han spanderte en middag på meg. Det var en god vin, og ikke sur eller \"saft\".

Here are some excellent that ihave in mind.
At our dinner we drank Gerovasilliou white (malagouzia and
asyrtiko). Gerovasilliou is an excellent producer of red and white wines
with a lot of prizes. His 2008 0r 2009 chardonnay took the gold medal in
California international competition.

Other excellent red wines:
From Portocarras porfyrogennitos ( 160 euro), syrah 30 euro,
from Tsantali Metoihi 23euro, Avaton 40 euro, Kormolitsa (slavic alphabet label).
80 euro the favourite wine of russian prime minister Putin and the wine of Kremlin, produced in the russian monastery of Mount Athos by Tsantali).
Excellent redwines are of Palivou estate, Gaia inopoiitiki, Avantis estate, Tselepos(gold medal in California).
Glika i zoi

elisabeth

Hva som er som er god vin les:kvalitetvin skal i all fall ikke en som har jobbet på vinmonopolets lager fortelle meg hva er.Latterlig synes jeg det er når såkalte forståsegpåere  som ikke har den minste peiling på vin ,skal si hva som er god vin eller ikke.Smaken er veldig forskjellig fra person til person. :oops:

Heidrun

Quote from: \"elisabeth\"Hva som er som er god vin les:kvalitetvin skal i all fall ikke en som har jobbet på vinmonopolets lager fortelle meg hva er.Latterlig synes jeg det er når såkalte forståsegpåere  som ikke har den minste peiling på vin ,skal si hva som er god vin eller ikke.Smaken er veldig forskjellig fra person til person. :oops:


 :evil:  :evil:  :evil:
Så folk som jobber på lageret er annenrangs borger. Jaja. Men sa jeg noe om at jeg var lagergutt på vinmonopolet. Nei den jobben jeg hadde var å ha ansvaret på lageret  for et importlager av vin som ikke direkte er innført av polet. Og her kommer det importører som faktisk importerte gresk vin som leide seg lagerplass.
Og hva er det med folk. Dere kommer i forsvarsposisjon bare noen kritiserer noe som helst angående noe fra Hellas.
Til og med han vingubben på P4  hver fredag morgen holder seg unna Gresk vin på grunn av at han har smakt mye fælt derfra. Men selvsagt så er det endel som er godt. Noe som denne lista lenger oppe bekrefter. Men det er på grunn av den yngre garde har kommet hjem med kunnskap og lærdom fra steder som kan vin bedre enn grekerne
Yamas til livet og til

elisabeth

Det er vel ikke snakk om annenrangsborgere her,trodde vi sakket om vin jeg.Ingen skal fortelle meg hva jeg skal like eller ikke :evil:

Heidrun

Quote from: \"elisabeth\"Det er vel ikke snakk om annenrangsborgere her,trodde vi sakket om vin jeg.Ingen skal fortelle meg hva jeg skal like eller ikke :evil:
Selvsagt skal du drikke den vinen du liker elisabeth. Men det betyr ikke at vinen er av førsteklasse for det. Ikke vondt ment. Men som jeg har sagt litt lenger oppe i tråden. Noen liker hjemmebrent, men ingen kan vel si at det er god kvalitet. Samme med Raki. Det smaker ugg. Men hvis du liker den vinen du liker. Ja da er det bare bra. Men jeg tror at fler vil få øynene opp for virkelig god vin hvis man hadde begitt seg litt lenger opp på kvalitets skalaen
Yamas til livet og til

elisabeth

Har på følelsen at du ikke er den som skal fortelle meg hva som er førtstesklasses vin Heidrun. :roll:

marjana

Heidrun, prøv vinen Putin liker da vel! Hvis den rødvinen er god nok for Kreml, så er den vel god nok for deg også?

80 euro the favourite wine of russian prime minister Putin and the wine of Kremlin, produced in the russian monastery of Mount Athos by Tsantali.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...