Logg inn med Facebook eller Google!

Luksusproblem? Men hvor går ferden?

Started by Tjorven, 27. Jan 09, 23:14:25

Previous topic - Next topic

Tjorven

Vansligvis har jeg helt klart for meg hvor jeg vil dra, men nå er jeg plutselig i tvil. Jeg har bestilt fly tur-retur Santorini 30.mai-13.juni, med sikte på Milos. Men nå har jeg sett på både Sifnos og Ios i tillegg, og klarer ikke å bestemme meg. Kanskje er det fordi jeg skal ha med meg en førstegangsfarer til Hellas denne gangen, og får forventningspress?

 Vi ønsker oss en rolig ferie uten mas og stress, og jeg har lyst å vise fram det typiske, genuine Hellas. (Ser ikke for meg Ios som festøy i den perioden vi drar)

Er takknemlig for innspill, og tips om koselige, men billige steder å bo f.eks. Jeg har ikke vært på noen av de nevnte øyene selv heller, så det blir like spennende for meg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Sjøløve

Er det ikke herlig å ha litt luksusproblemer, da ?
Planlegging av ferien er ofte halve moroa, synes nå jeg, og siden Hellas har så uendelig mange muligheter, kan det jo være litt \"vrient\" å velge hvor ferden skal gå.
Vet ikke om dere tar sikte på å være på ett sted hele ferien, eller om dere er åpne for å flytte litt på dere ?  Tror det kom forslag i en annen tråd (Kamares på Sifnos-tråden ?) om å ta ei uke på Milos og ei uke på Sifnos.  
Milos har jo mye spesiell natur å by på - drar du dit er leiebil et must for å kunne farte rundt på øya.  Vi bodde i Adamas, byen var koselig nok, men søker du det genuint greske tror jeg nok den havner et stykke ned på lista.  Jeg personlig likte nok bedre både Chora på Ios (som faktisk er en av de vakreste greske byer jeg har vært i) og Appollonia og Kastro på Sifnos.  Kamares var også hyggelig nok, vi bodde der pga nærheten til havet.
Jeg personlig er litt rastløs av meg, og hadde nok valgt ei uke på hver øy (egentlig snakker du jo om 3 øyer, siden dere bare har 2 uker, blir jo det litt vanskelig.......)
I Kamares bodde vi  her, romslig 2 roms med 5 sengeplasser og stor terrasse med utsikt over havn og strand - betalte € 30 pr natt.
På Milos holdt vi til på Lagada Beach Hotel, også € 30 pr natt med (enkel) frokost.
På Ios -  strandnært med flott utsikt - € 35 m/frokost.
Alternativt kan en jo bo oppe i Chora og spasere ned til stranda - ca 1 km langs et eseltråkk.
Lykke til videre med planlegginga, blir artig å høre hva du kommer fram til  :flower:

Ps.  En annen mulighet på Milos er jo  Plaka, som ligger høyt med flott utsikt - den har jo mer preg av gresk småby med trange smug og gater.  
Vi traff et norsk par der som leide en hel leilighet inne i et av smugene - men vet ikke hvor mye de betalte.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tjorven

Takk for gode tips, Sjøløve. De stedene dere bodde på ser fine ut, men de har nok gått opp i pris, virker det som. Når var dere der? Forhåndsbestilte dere, eller ble dere kapret av \"roomies\"? Har alltid booket rom på forhånd, men lønner det seg heller å forhandle om pris på kaia? ;)

Jeg tror vi kommer til å være på kun en av øyene, da det går med 2 reisedager på de 14 dagene. Muligens må vi overnatte på Santotini siste natta også (kommer an på båtrutene) men finner nok ut av det.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Sjøløve

Quote from: \"Tjorven\"Takk for gode tips, Sjøløve. De stedene dere bodde på ser fine ut, men de har nok gått opp i pris, virker det som. Når var dere der? Forhåndsbestilte dere, eller ble dere kapret av \"roomies\"? Har alltid booket rom på forhånd, men lønner det seg heller å forhandle om pris på kaia? ;)

Jeg tror vi kommer til å være på kun en av øyene, da det går med 2 reisedager på de 14 dagene. Muligens må vi overnatte på Santotini siste natta også (kommer an på båtrutene) men finner nok ut av det.

Vi var på disse øyene i lavsesongen i september, faktisk begynnelsen av oktober på Milos.  Ser jo at prisene er høyere på nettsidene - men tror det ofte er sånn at en kan få lavere pris der og da hvis en ikke har forhåndsbestilt.  Vi hadde ikke det, spurte etter rom selv eller ble \"kapret\" på kaia.  
Jeg er ikke så glad i å prute - synes det er greiere å akseptere den prisen som blir tilbudt - eller si nei takk.  Den leiligheten vi bodde i på Sifnos hadde en offisiell pris pr natt på € 70.  Vi ble tilbudt den for € 30 og tok den på flekken.
Vet ikke hvordan prisnivået er i begynnelsen av juni - uansett er det jo ikke snakk om høysesongpriser.  Det er sikkert ikke vanskelig å få tak i bosted på den tida om en ikke forhåndsbestiller - kanskje lettere å få tak i et greit sted å bo for en rimelig penge om en tar det litt på sparket.
Skulle jeg valgt en av disse 3 øyene for en 12-14 dagers ferie, hadde jeg valgt Sifnos.
Selv om det var mye fint å se på Milos, så synes jeg Sifnos hadde en sånn lun og god og fredelig atmosfære - det var så godt å gire ned litt og ta verden med ro.  
(Kanskje det er det jeg trenger for å få bukt med rastløsheten min ) :happy6:
Det er jo dette med valgets kvaler, da, ikke alltid like lett - men det kommer litt an på hva en er ute etter.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

telma

Når vi besøkte Milos, Sifnos og Serifos for noen år tilbake, valgte vi å fly til Athen.
Fra Santorini ville jeg valgt å reise til Amorgos som er en flott øy.
Dere kan jo eventuellt kombinere med en av småkykladene - eksempelvis Iraklia.

Anders

Vil tro det går greit å å kombinere Milos og Sifnos, men Ole hadde jo et poeng her hin dagen om hvor mye tid man kan bruke på Milos... uten at jeg har vært der selv, så var vel de ordene verdt å lytte til? De bildene han har vist oss har jo vist et litt spesielt sted, som man kanskje trenger litt tid på å fordøye? Sifnos var fint, men mer et sånt \"typisk\" turist-sted... ikke det ekstraordinære som Milos virker å ha.

Ole

Jo flere som skriver i denne tråden, jo vanskeligere blir det vel å velge! :smile: Så derfor skriver jeg litt jeg også.... :grin:

Choraen på Ios er den vakreste Chora jeg har sett! Den var nydelig! Strendene på Ios er flotte. Men to uker på Ios? For meg hadde det blitt litt mye. Men du kan jo ta noen dager på Santorini på slutten kanskje... Jeg tror ikke du vil angre på det.

Sifnos har sikkert mye å by på, men jeg ville heller valgt Ios eller Milos. Sifnos kan kombineres med Milos da det er gode båtforbindelser mellom disse to øyene. Å kombinere Ios med Milos eller Sifnos blir fort vanskelig og tidkrevende.

Milos har jeg lagt ut mange bilder fra tidligere, og sagt mye om. Havnebyen Adamas er ikke vanvittig sjarmerende, selv om den er langt fra stygg. Enig med Sjøløve at Plaka har mer gresk sjarm med hvite hus og trange gater. Men da er det et stykke til sjøen. Er du ute etter visuelle minner for livet hadde jeg valgt Milos.

Hva så med Naxos? Her kan du jo ta en uke i Naxos by og så en uke på et mindre sted. Her er det mye å velge i! Og båtrutene mellom Naxos og Santorini er vel de beste i hele Hellas.....

Lykke til med planleggingen og grublingen!

Og nå kom jeg plutselig på Folegandros som jeg aldri har vært på, men som ligger der som en drøm en gang i framtiden.... :smile:

Tjorven

Ja, dette ble man jo mye klokere av  :scratch:  :sunny: Men det var jo innspill jeg ville ha, så takk til dere alle. Må vel også si at Chora på Ios frister veldig, eller Plaka på Milos. Jeg er jo ikke så glad i (lange) båtreiser, så sånn sett er Ios ideelt. Og tror dere ikke jeg rota meg bort i Folegandros også da  :bounce: Husker jeg var så gira på å dra dit for mange år sia, men det virker veldig dyrt med overnatting der.

Jeg har begynt å sende noen forespørsler til både Milos og Ios, har kommet over noen kjekke tilbud og fine, rimelige bosteder, så det blir spennende å få tilbakemeldinger.
Eller kanskje vi lar oss kapre på kaia :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...