Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder og info fra demonstrasjonene i Athen, desember 2008

Started by Måne, 09. Dec 08, 18:25:46

Previous topic - Next topic

bengalow

Kanske jag är lite för gammal, och därmed diskvalificerad för att diskutera ungdomsproblem. Den först ansatte efter mig på min arbetsplats var en \"ungdom\" på 20 år. Vi delade rum, och våra telefonsamtalen kunde vi naturligtvis höra. Han skulle ringa runt och berätta att han fått ett nytt jobb, och som han sa...\"-ja, du vet, jag skall ju bli chef, men jag tog det här jobbet så länge!\".
När man gått ut skolan, univertsitet eller kanske specialskola, så är man fullärd, man kan allt, och har svar på det mesta av livets gåtor, utan att ha upplevt mer än skolans rutiner. Egentligen är det utbildningssystemet det är fel på. Lärarna \"inbillar\" elever att dom är duktiga, och ändå har dom inte kommit upp på första pinnen på livets stege. Ungdomar tror att det bara är att ta över, när man slutat skolan, det måste bli en chock för dom, när dom inser vilka små möjligheter det finns till försörjning,  och speciellt i Grekland där det teoretiska är så dominant...\"pluggskola\" tror jag Tommy uttryckte det.
Sedan vill jag nog också påstå att min generation, och vår barn, inte har varit bra på att uppfostra. Vi har haft det för lätt, och inte satt upp krav, och då blir det som det blir...Jfr lättsinnigheten i Rom för 2000 år sedan. Är detta vårt kejsardömes fall?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

En annan sak som jag tänkt på är hur ställer sig kyrkan till det inträffade?

Hypotetiskt, om man ställt upp en rad med präster istället för poliser, hade ungdomarna fortsatt att kasta sten mot dem? Sedan barnsben har dom lärt sig att respektera den makten - finns det några kommentarer i media, Måne?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Måne

Quote from: \"bengalow\"En annan sak som jag tänkt på är hur ställer sig kyrkan till det inträffade?

Hypotetiskt, om man ställt upp en rad med präster istället för poliser, hade ungdomarna fortsatt att kasta sten mot dem? Sedan barnsben har dom lärt sig att respektera den makten - finns det några kommentarer i media, Måne?

Jeg tenkte faktisk samme tanken forridagen. Skulle gjerne sett hva som hadde skjedd hvis en haug med prester hadde gått ut og stilt seg mellom politiet og demonstrantene. Man kan jo ikke akkurat kaste stein på dem. Men jeg har ikke hørt noe fra det holdet, ei heller sett noen kommentarer. Nå er det vel egentlig slik, hvis jeg forstår det rett, at kirken ikke skal blande seg i politikken - og dette er vel på de fleste måter politisk. Men jeg kan ikke synse rundt dette temaet, for jeg vet faktisk ikke :)

Anne

Tusen takk for at du holder oss oppdatert Måne. Denne gangen har faktisk media her hjemme også fulgt opp saken så noe info har vi jo fått. Hellas pleier ellers å være en \"ikke sak\" hvis ikke norske turister er involvert. Dine bilder og raporter har vært veldig bra og har gitt et bilde av det som skjer fra ditt ståsted. Det bilde som nok har gjort mest inntrykk på meg var det brente juletreet på Syntagma.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

marjana

Jeg tenkte faktisk samme tanken forridagen. Skulle gjerne sett hva som hadde skjedd hvis en haug med prester hadde gått ut og stilt seg mellom politiet og demonstrantene.

Hadde prestene blandet seg inn i dette opprøret, selv om de er statsansatte, så tror jeg det hadde helt masse bensin på bålet som allerede brenner, de er jo på lovens side. Hellas er en sekulær nasjon som prøver å være demokratisk, med trøbbel. Hadde prestene kommet ut, hvis de tør, og prøvd å messe, og en biskop kommet ut for å si stopp, kjære barn, hadde det nok haglet egg og brostein. Kirken skal nok være glad for at de ikke ble robbet for alt gullet sitt og fikk respekt i denne omgangen.
Glika i zoi

Måne

Jeg tar det her for å ikke annektere den andre tråden :)

Quote from: \"MaFi\"... og så blusset det opp igjen...?
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/12/12/558014.html
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=549339

Jeg lurer på om det nå er mer snakk om enkeltepisoder, eller kortere episoder, som blir framstilt som noe større enn de er (Men kan ikke si dette med sikkerhet). Jeg har vært inne i sentrum, og i området rundt Syntagma fra kl. 14-23:00 i dag, og ja, det har vært et par demonstrasjoner. Når jeg dro inn i to-tiden var Sintagma sperret av pga. demonstrasjon, men motorsyklister kjørte under sperringa alikevel. Og jeg fikk vite at det var en stor fredelig demonstrasjon kl. 22, men den var jeg ikke å så på, for da satt jeg og min russiske venninne og diskuterte over et glass vin hvordan det er å være utlending i Hellas og prøve å bli integrert her ;)

Jeg hørte ihvertfall noe til opptøyene. Vi var inne på en bokhandel ved Panepistimio når vi hørte noe som hørtes ut som skudd utenfor. Regner med at det var tåregass vi hørte. Men så har det regnet litt nå og da i dag, og gata mellom Sintagma og Panepistimio har vært ganske folketom. Det har vært brukt tåregass her dog, for det svei i øynene da vi gikk der, og mange folk gikk og nøys. Har også krysset Sintagmaplassen et par ganger i dag, og butikkene på plassen der har holdt åpent hver gang jeg gikk forbi (til forskjell fra i forrigårs og dagen før). Når jeg dro hjem i halv-tolv tiden i kveld var det noen hundre demonstranter igjen som satt foran parlamentet, og de hadde tent grav-lys (er ikke sikker på om dette er ordet, men hvite store stearinlys) der. Det var veldig fint å se på. Ingenting var sperret av, og både buss og taxi gikk som normalt.

Ellers fortalte en av mine greske venninner at hun og noen venner av henne hadde stått oppe på Sintagma tidligere i dag, hvor politiet hadde kommet bort og begynt å spørre hvorfor de sto der, ba dem flytte seg og etterhvert begynte å dytte på dem. Venninna mi følte seg trakassert, og selv om de flyttet seg så syntes hun det var veldig ubehagelig når hun i utgangspunktet ikke hadde gjort noe galt.

Hun fortalte også at det har brent kraftig på Polytechneio, og at i går hadde noen parkert en BMW og en Mercedes like utenfor. Disse ble brent ned til grunne. Jeg lo og tenkte \"jaggu så dumme de må ha vært\" og sa på kødd at det må ha vært fordi det var parkeringsplasser der (Athen har parkeringsplassmangel ja), hvorpå min venninne opplyste meg om at dette var for å få tilbake på forsikringen, og at dette var noe man skulle ha i bakhodet når man så på hvilke butikker som har blitt brent ned under herjingene - ettersom noen var fryktelig uheldige, mens andre ikke ble nevneverdig berørt...

Og sist men ikke minst: Ingen av grekerne mine tror noe på ballistik-rapporten om at de har funnet asfalt på kulen som traff Alexandros, og at han derfor ble drept av en rikosjett. Alle \"vet\" at der Alexandros sto var det ingen asfalt, og politimannen måtte derfor ha skutt ned i bakken foran seg for at kula kunne ha vært nær asfalt før den traff gutten. Det hele er en diger dekkhistorie, og kommer til å \"eksplodere\" siden.

Nå bare refererer jeg til hva jeg får fortalt. Jeg har ikke fulgt med i media i dag.

Måne

Jeg fikk tilsendt en link i dag til en vanskeligeviljar.wordpress.com

For det første er det interessante tanker rundt hva som skjer her nede, og mye jeg føler er riktig i forhold til hva venner av meg forteller. Det han skriver om at ballistisk rapport strider imot hva øyenvitner sier, og om at politiet samarbeider med neo-fascistiske grupper har han fra ganske radikale kilder, men er også i stor grad den gjeldende opinionen blant alle grekerne jeg kjenner.

Ellers viser den overnevnte bloggen til en artikkel i modkraft.dk som også har en god del interessante poenger. Den kommer ikke med så mye nytt, men den gir en bra oppsummering og muligheten til å se \"det store bildet\" for hva som ligger bak demonstrasjonene.

Kosiii

Those of us who live here - who have seen how frayed the fabric of public order can become - now know, in no uncertain terms, that the orgy of violence that has gripped this beautiful land masks a deeper malaise. It is a sickness that starts not so much at the top but at the bottom of Greek society, in the ranks of its troubled youth. For many these are a lost generation, raised in an education system that is undeniably shambolic and hit by whopping levels of unemployment (70 per cent among the 18-25s) in a country where joblessness this month jumped to 7.4 per cent. If they can find work remuneration rarely rises above €700 (this is, after all, the self-styled €700 generation), never mind the number of qualifications it took to get the job. Often polyglot PhD holders will be serving tourists at tables in resorts. One in five Greeks lives beneath the poverty line. Exposed to the ills of Greek society as never before, they have also become increasingly frustrated witnesses of allegations of corruption implicating senior conservative government officials and a series of scandals that have so far cost four ministers their jobs........

.......fra ... http://www.guardian.co.uk/world/2008/dec/14/greece-riots-youth-poverty-comment

Ant1,Star,Mega,Alpha,CNN,BBC osv ... sier ikke alltid det som virkelig burde ha blitt sagt! De skjuler masse ... en del av disse media er selvfølgelig Eleutheros Typos Avisen. Det de gjorde er å gi sparken til reporteren som tok disse bildene her : http://www.tvxs.gr/v1684
Hvorfor gjorde de det? Jo så klart ... avisen er eid av den eks OL Athens 2004-sjefen Gianna Angelopoulos-Daskalaki, som så klart er en del av systemet som styrer landet og vil gjerne involvere seg i politikken etterhvert.
Det høres veldig ekstremt ut noen ganger, jeg vet, men sånn er det bare. Og det er derfor folk ikke klarer å la være lenger ... Regjeringen prøvde å få hele opprøret til å dø ut ved å si at det er anarkister som brenner og ødelegger, men det viste seg etterhvert det ikke var kun de. Studenter, elever, unge menn og kvinner som har studert i flere år og til slutt jobber som servitører, foreldre som støtter deres barn, fagforeninger osv osv osv. Dette sprer seg i stedet for å roe seg .... Og det verste av alt at politiet samarbeider med høyreekstremister for å lagge bråk og få media til å vise dette frem. Hva fortjenesten er ved å arrangere noe slikt ... jo, de prøver å få hele befolkningen på sin side og i mot de som TØRR og demonstrerer.
Flere analyser og reportasjer viser at ungdom fra flere land støtter opprøret i Hellas og at dette vil spre seg i flere land ... Det er nettopp dette ledere fra hele Europa frykter mest ...

Jeg er enig med dere som mener at ved å demonstrere på denne måten ikke er den beste måten å gjøre det på .... men hei ... der nede er ikke Norge hvor politiet ikke bærer pistol en gang!!! (Hver gang jeg sier dette folk blir positivt overasket). Der nede nyter ikke å bare klage og vente til saken din er ferdig behandlet ...

Selv om de demonstrerer på denne måten her ... blir de angrepet av politiet med tåregass og kjemikaler som har gått ut på dato  http://www.tvxs.gr/v1638  ,  

Og for de som kan litt gresk ... se på videoen  :bounce:


Måne

For dere som lurer på hvor konflikten har \"blitt av\": Den er her fortsatt, men den er mye roligere nå - spredte demontrasjoner (Jeg trasker gjennom tåregassområder nå og da) og veiene rundt Sindagma er stengt med jevne mellomrom. Metroen holder som regel åpent, juletreet foran parlamentet er satt opp igjen og står nå og lyser, og de har ryddet opp i området og satt opp bodene og karusellene til julemarkedet på Sindagmaplassen, og julenissen sitter der slik at barn kan få fortalt om ønskelista si. Det er masse mennesker ute, både på julemarkedet og i Ermou for å gjøre julehandelen sin. :reindeer:

På torsdag er det generalstreik igjen. Vi får se hvordan den utarter seg.  :santa:

kaka

Det var godt å lese at det er ryddet og \"satt istand\" igjen, i hvertfall enkelte steder. Ikke fordi jeg er så opptatt av at ting skal være pent og ryddig, men fordi jeg tror spor av kaos virker negativt.
Er spent på hva morgendagen vil bringe.
KariK

marjana

Ja, jeg lurte litt på hvor alt som skjer i Athen ble av i nyhetene. Det blir vel aldri ok før de rydder opp innad? Det er så mye politisk som bør ryddes opp før det blir fred i Hellas også.
Gaza ble mye alvorligere, og nyhetene fokuserte dit, men gammel gørr som flyter opp er vel det det handler om både i Aten og i Gaza?
Glika i zoi

Måne

Hm, jeg hadde egentlig ikke tenkt til å dra opp denne tråden igjen, men hvis dere er nysgjerrige så kan jeg jo gi en liten oppdatering:

Først og fremst: det er stadig vekk gatedemonstrasjoner her, men nå handler de om Gazakonflikten. De foregår på \"normal\" måte, dvs. ungdommen kaster tomme flasker og slikt på politiet og jeg stadig må ta meg gjennom områder der det har blitt brukt tåregass. Les: demonstrasjonene er rolige ;)

Fokuset her har med andre ord gått over til hva som skjer i Israel/Palestina, og alle plakatbærende ungdom jeg møter på har nå slagord for/mot Israel. De er veldig engasjerte disse unge menneskene, og demonstrasjonstrangen deres har sine gode sider også :)

Andre demonstrasjoner omhandler skolesystemet, et punkt som det nok kommer til å være strid om i mange år framover.

Ellers ble en 21 år gammel politimann skutt og kritisk skadet i Exarchia den 5. januar. Andre politipatruljer til fots har også blitt angrepet, og det spekuleres i (de er ganske sikre, selv om ingen har tatt på seg ansvaret) om det er snakk om en ekstrem venstregruppe som unytter kaoset rundt demonstrasjonene og ungdomsopprøret som var. Politiet har vært bekymret for at voldelighetene den siste tiden skal rettferdiggjøre nye angrep på statsinstitusjoner, fordi dette er en \"tankegang/mentalitet\" som henger igjen hos mange grekere siden juntastyret på 1970-tallet.

Flere aviser her satte i begynnelsen drapsforsøket på politimannen i sammenheng med de tidligere opptøyene, og Athes Plus (den nye engelske avisa her) påpeker blant annet at en av de ledende greske avisene skrev \"Blind vengeance and a pogrom in Exarchia\" på forsiden. Kommentaren i artikkelen var at: Selv om drapsforsøket blir beskrevet som \"blind vold\" så blir det også omtalt som \"hevn\" - og dermed satt i sammenheng med opptøyene og som en reaksjon på drapet på Alexis. Videre brukes ordet \"pogrom\" her om et anarkistområde der det ikke var snak om masseutryddelse av en etnisk eller religiøs gruppe, men 8 anarkister som ble arrestert av politiet for å ha illegale våpen. Det er mye \"følelser\" inne i bildet når man skal rapportere nyheter i dette landet (ref. hvordan de fremstilte nyhetene om opptøyene og drapet på Alexis).

Nå har denne \"tendensen\" snudd, og det er snakk om drapsforsøk fra en terroristgruppe på venstresiden (kalt Revolutionary Struggle), og at det ikke har sammenheng med opptøyene. Opptøyene har som sagt forsvunnet av segselv.

Jeg skal si ifra hvis noe endrer seg på dette :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...