Logg inn med Facebook eller Google!

Amorgos

Started by Svein~B, 03. Nov 10, 18:56:10

Previous topic - Next topic

Tjorven

Kjempefin og informativ tråd, Svein   :thumbright:  (Lurte litt på disse avstandene mellom stedene)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Takk for hyggelig kommentar, Tjorven  :)

Jeg startet med å vise et bilde tatt fra Katapola mot Xylokeratidi. Her ser vi motsatt vei.

På det nærmeste fjellet vi ser, ligger ruinene av den antikke byen Minoa. Den var bebodd fra rundt år 1000 før vanlig tidsregning til rundt år 300. Det er mellom 2 og 3 kilometer å gå fra Katapola og opp, litt avhengig av veivalg. Veien er skiltet fra Rachidi.

Jeg var ikke der oppe selv, derfor kan jeg ikke poste noen bilder derfra, men kanskje noen andre kan?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Amorgos har to havnebyer. Den viktigste er Katapola som vi så på det forrige bildet. Den nest viktigste er Egiali som ligger lenger nord på vestkysten av øya. De to stedene er også øyas viktigste feriesteder.

Strendene som ligger i umiddelbar nærhet av Katapola er ikke mye å skryte av etter min mening. De duger for en dukkert, men ikke stort mer. Stranden i Egiali derimot er stor og består av fin lys sand. Den ligger nær sentrum og havna. I dette bildet står jeg med ryggen til selve byen Egiali.

Jeg oppfatter Egiali som en større by enn Katapola for den strekker seg oppover fjellsida mens Katapola ikke er stort mer enn to gater. Grunnen til at Katapola er en noe mer livlig havn og har et noe større butikktilbud er at den ligger nær hovedbyen Chora og mer midt på øya.

I tidligere tider fantes det ikke vei mellom de to byene. Senere har det vært vei, men av dårlig standard. Nå er veien fin og det går buss mellom de to byene fem ganger om dagen. Du får kjøpt billetter på bussen. Bussene er av høy standard og det er som regel god plass.

Litt oppe til venstre i bildet ser vi et av øyas bedre hoteller, Hotel Aigialis. Det har høy standard og praktfull utsikt. Det ligger omtrent 1,6 kilometer fra sentrum i byen. Det er cirka 300 meter til nærmeste strand, nydelige Pandrossos som vi ser en flik av nede til venstre i bildet.

http://www.amorgos-aegialis.com/

Det kommer mer om Egiali i en egen tråd.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Fjellandsbyen Tholaria ligger nord for Egiali. Det går buss dit fra Egiali seks ganger om dagen. Byen er vel verdt et besøk, blant annet på grunn av utsikten over Egiali. Dette bildet er tatt motsatt vei. Det er også koselig å rusle omkring i den stille og fredelige byen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Den ubebodde øya Nikouria ligger cirka 300 meter fra nordkysten av Amorgos. Det går båt dit fra Agios Pavlos.  Øya har fine sandstrender.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Agios Pavlos er et lite sted på nordkysten, på veien mellom Chora og Egiali. Det ligger cirka 5 kilometer fra Egiali og 17 kilometer fra Katapola. Bussen mellom de to stedene stopper her. Stranden former et nes som strekker seg mot naboøya Nikouria.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Chora er hovedbyen på Amorgos. Den ligger høyt oppe, ganske midt på øya, 5,5 km. fra Katapola og 16 fra Egiali. Stort sett alle bussene, som har base i Katapola, kjører innom Chora på vei til sine bestemmelsessteder. Dette bildet er tatt fra veien mot Egiali.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er Paradisi-stranda. Den ligger ved Kolofana langt vest på øya, 18 kilometer fra Chora. Du må nok ha leiebil for å komme dit. Det går buss bare én gang om dagen, klokka 12 fra Katapola med retur klokka 16 fra den vestre enden av øya. Det blir vel litt knapt for de fleste. Det er cirka 700 meter å gå fra veien der bussen stopper til stranda.

Stranda består av en blanding av sand, grus og stein. er ingen fasiliteter av noe slag her. Nærmeste serveringstilbud er i byen Kolofana 1,5 km. unna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er et bilde til fra Paradisi-stranda. Stranda er omgitt av klipper som det går an å stupe fra. Det er også ei brygge som vi ser litt av til venstre i bildet. Det er ei lita treklynge, som vi så på det forrige bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Like bortenfor Paradisi ligger denne stranda. Jeg tror den enkleste måten å komme dit på er å svømme rundt klippene fra Paradisi, men det går også en bratt sti ned dit fra en skarp sving oppe på veien, siste svingen før parkeringen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har jeg gått ut på brygga og tatt bilde av stranda. Den er ikke stor, men ikke veldig folksom heller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Denne stranda heter Kalotarissa og ligger lengst vest på øya, cirka 20 kilometer fra Chora. Dette er nok en av de fineste strendene på øya, men den ligger ganske avsides. Det er langt å kjøre på svingete veier fra byene.

Her er det en del fasiliteter: Det er parasoller og solsenger til leie. Det er kajakker til leie. Dere ser dem i bildet. Det er en kiosk direkte på stranda og det er toalett bakenfor. Det er visst nok mulig å ta en båt herfra til en nærliggende ubebodd øy i høysesongen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...