27. Apr 24, 03:07:11


Logg inn med Facebook eller Google!

Zorba

Started by IngeS, 27. Feb 10, 15:05:09

Previous topic - Next topic

IngeS

Ser i avisa Tromsø at den nye greske restauraten i byen kanskje byr opp til litt tradisjonell Zorba-dans også, i ekte gresk stil.

Kan noen være så snill å fortelle meg hva tradisjonell Zorba-dans er?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

Quote from: \"IngeS\"Ser i avisa Tromsø at den nye greske restauraten i byen kanskje byr opp til litt tradisjonell Zorba-dans også, i ekte gresk stil.

Kan noen være så snill å fortelle meg hva tradisjonell Zorba-dans er?

De avser troligtvis \"Sirtaki\" som är den dans som Zorba dansade på stranden i filmen med samma namn, och som förknippas med Grekisk dans o musik för gemene man som ikke är Grek till ursprunget. Skulle jag tro  :bom: ?

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

IngeS

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"IngeS\"Ser i avisa Tromsø at den nye greske restauraten i byen kanskje byr opp til litt tradisjonell Zorba-dans også, i ekte gresk stil.

Kan noen være så snill å fortelle meg hva tradisjonell Zorba-dans er?

De avser troligtvis \"Sirtaki\" som är den dans som Zorba dansade på stranden i filmen med samma namn, och som förknippas med Grekisk dans o musik för gemene man som ikke är Grek till ursprunget. Skulle jag tro  :bom: ?


Du har ganske rett Tommy.

Min gode venn musikeren Jannis sier han er bra lei nordmenn, edrue eller fulle, som kommer å ber ham spille Zorba. Dere må da forstå, sier han, at jeg spiller musikk og ikke en mann. Hadde de nå endelig bedt meg spille musikken til dansen Zorbas danset. Det var en syrtaki.
 
Denne oversettelsen fant jeg på nettet: σÏ...ρÏ,,άκι σÏ,,ην αÏ...θενÏ,,ική χορογραφία Ï,,οÏ... «Î-ορμπά». = syrtaki den opprinnelige koreografi av \"Zorba\".

Grekerne mente at dans var en gave fra gudene til mannen for at han skulle glemme vanskeligheter og sorger i livet. Kanskje det er derfor at vi som oftest ser menn danse i Hellas?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"IngeS\"Ser i avisa Tromsø at den nye greske restauraten i byen kanskje byr opp til litt tradisjonell Zorba-dans også, i ekte gresk stil.

Kan noen være så snill å fortelle meg hva tradisjonell Zorba-dans er?

De avser troligtvis \"Sirtaki\" som är den dans som Zorba dansade på stranden i filmen med samma namn, och som förknippas med Grekisk dans o musik för gemene man som ikke är Grek till ursprunget. Skulle jag tro  :bom: ?


Du har ganske rett Tommy.

Min gode venn musikeren Jannis sier han er bra lei nordmenn, edrue eller fulle, som kommer å ber ham spille Zorba. Dere må da forstå, sier han, at jeg spiller musikk og ikke en mann. Hadde de nå endelig bedt meg spille musikken til dansen Zorbas danset. Det var en syrtaki.
 
Denne oversettelsen fant jeg på nettet: σÏ...ρÏ,,άκι σÏ,,ην αÏ...θενÏ,,ική χορογραφία Ï,,οÏ... «Î-ορμπά». = syrtaki den opprinnelige koreografi av \"Zorba\".

Grekerne mente at dans var en gave fra gudene til mannen for at han skulle glemme vanskeligheter og sorger i livet. Kanskje det er derfor at vi som oftest ser menn danse i Hellas?

Det må vi ta oss en lille en på, Yamas  :iconbiggrin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Musikkstykket som Theodorakis komponerte til filmen  \'\'Zorba, the Greek\'\', heter \'\' Zorbas dans\'\',  så det er vel ikke så rart om folk spør etter Zorba.
Sangen er opprinnelig en \'syrtos\'\' diktet av en annen jeg ikke husker navnet på nå, som altså Theodorakis gjorde til en \'\'udødelig\'\' film musikk.
 Forøvrig er dansen \'\'Zorbas dans\'\' en koreografert dans til filmen. Kalles også \'\'Syrtaki\'\', som er basert på den tradisjonelle dansen som heter \'\'Hasapikos\'\'. Hasapikos danses i tradisjonell form fortsatt.

IngeS

Quote from: \"Liv\"Musikkstykket som Theodorakis komponerte til filmen  \'\'Zorba, the Greek\'\', heter \'\' Zorbas dans\'\',  så det er vel ikke så rart om folk spør etter Zorba.
Sangen er opprinnelig en \'syrtos\'\' diktet av en annen jeg ikke husker navnet på nå, som altså Theodorakis gjorde til en \'\'udødelig\'\' film musikk.
 Forøvrig er dansen \'\'Zorbas dans\'\' en koreografert dans til filmen. Kalles også \'\'Syrtaki\'\', som er basert på den tradisjonelle dansen som heter \'\'Hasapikos\'\'. Hasapikos danses i tradisjonell form fortsatt.

Takk for god info Liv
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Liv

Bare hyggelig.  :-)

Gresk folkemusikk og dans (og norsk) er av mine store lidenskaper.



Her er \'\'Zorbas dans \'\' fra filmen.
Kan ikke tenke meg noen flottere enn Antony Quinn som danser her.



Tommy

Quote from: \"Liv\"Bare hyggelig.  :-)

Gresk folkemusikk og dans (og norsk) er av mine store lidenskaper.



Her er \'\'Zorbas dans \'\' fra filmen.
Kan ikke tenke meg noen flottere enn Antony Quinn som danser her.



fin repris, den tål att ses många gånger så vi tar den en gång till :D

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Håper det er greitt at jeg blander meg mer i tråden din Inge.

Fikk lyst til å legge inn et klipp av \'\'Hasapikos\'\'.

Dansen har mange variasjoner, og kan ha mye spontanitet i seg. Men de som opptrer med denne dansen har ofte satt sammen et fast opplegg av hvilke variasjoner dansen skal bestå av.


ofriis

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"IngeS\"Ser i avisa Tromsø at den nye greske restauraten i byen kanskje byr opp til litt tradisjonell Zorba-dans også, i ekte gresk stil.

Kan noen være så snill å fortelle meg hva tradisjonell Zorba-dans er?

De avser troligtvis \"Sirtaki\" som är den dans som Zorba dansade på stranden i filmen med samma namn, och som förknippas med Grekisk dans o musik för gemene man som ikke är Grek till ursprunget. Skulle jag tro  :bom: ?


Du har ganske rett Tommy.

Min gode venn musikeren Jannis sier han er bra lei nordmenn, edrue eller fulle, som kommer å ber ham spille Zorba. Dere må da forstå, sier han, at jeg spiller musikk og ikke en mann. Hadde de nå endelig bedt meg spille musikken til dansen Zorbas danset. Det var en syrtaki.
 
Denne oversettelsen fant jeg på nettet: σÏ...ρÏ,,άκι σÏ,,ην αÏ...θενÏ,,ική χορογραφία Ï,,οÏ... «Î-ορμπά». = syrtaki den opprinnelige koreografi av \"Zorba\".

Grekerne mente at dans var en gave fra gudene til mannen for at han skulle glemme vanskeligheter og sorger i livet. Kanskje det er derfor at vi som oftest ser menn danse i Hellas?

Nå ja, jeg synes nok at din venn Yannis burde se litt stort på det, og prøve å forstå andre menneskers syn. Det være seg nordmenn, svensker eller dansker; edrue eller fulle, eller bare litt øre etter en romantisk Raki. For om noen kommer og ber meg spille Beatles, så vet jeg hva jeg skal gjøre, hvs jeg har en gammel gitar for hånden.
Og når noen ber ham spille Zorba, så vet han utmerket godt hva han burde gjøre. Så kunne han gi en liten leksjon i gresk dans for de som uten å vite det, eller å ville det, forulemper ham som musiker.

Samene har sin egen sangform joik. Der er det slik at man joiker ikke en \"melodi\", men en person eller ting. Et fjell, en øy, meg eller deg, eller kanskje Zorba. Så om en same stilte din venn et slikt spørsmål, så ville hans indignasjon kun være et tegn på uvitenhet om den som stilte spørsmålet.
The farther one travels / The less one knows

bengalow

På tal om \"Zorbas dans\", Liv, så blev det en rättegång om upphovet, och den som påstod sig ha sktivit melodin, förlorade. Theodorakis vann rättigheterna... Det sista domaren sade var: \"-Och vem är du, som tror dig skriva så bra musik?\" när han tilltalade den lokale musikern från Kreta, som gjorde anspråk på rättigheten.
Jag har hört berättelsen på Sveriges Radio, och hört den \"ursprungliga\" melodin spelas upp. Theodorakis \"kopia\" är mycket likt det som anses vara originalet.....originalet är 8-10 år äldre än \"Zorbas dans\".
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Godt sagt Orfriis.

Vi drev Zorbas restaurant i mange år, og det var stadig spørsmål om ikke musikerne kunne spille \'\'Zorbas\'\', eller det settes på en CD med \'\'Zorbas\'\'.
Musikkstykket som omtales som \'\'Zorbas\'\' er så velkjent at det er vel ingen tvil hva som menes med det. Det kalles også  Zorbas i Hellas.
Jeg forstår ikke helt utspillet fra Inges venn.  Men kanskje han er lei av å spille det samme om og om igjen,for det er nok mange som spør etter det,kan jeg tenke meg. Og mange får en ide at Zorbas klarer man å danse litt utpå kvelden, meg selv inkludert  ;-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...