Logg inn med Facebook eller Google!

Å reise med barn

Started by Svein~B, 18. Sep 14, 18:41:57

Previous topic - Next topic

Svein~B

Det går fint an å ta med barn på øyloffing. Grekerne er veldig glade i barn og de er mestre i å få barna til å trives. Problemet kan til en viss grad være å reise med barn.


Pakking

Barna er kanskje vant med å ha med seg veldig mange ting hvis dere har pleid å reise på bilferie. Det må dere gjør klart at det går ikke når dere skal på øyloffing. Da må dere bære alt på ryggen og det begrenser hvor mye dere kan ta med. Barnet må velge noen få ting å ta med og være innstilt på å bære dem selv i en ryggsekk som er tilpasset barnets størrelse.

De voksne må ha minst ei hånd fri per barn. Det kan være trengsel på flyplasser, busser og ferjekaier og da er det best å holde barnet i hånda og ha muligheten til å kunne trekke det inntil seg hvis det trengs. Derfor er ikke trillekoffert særlig praktisk når du reiser med barn - ryggsekk er tingen.


På flyet

Opp- og nedstigning er veldig ubehagelig for barn, for de har ikke den samme evnen som oss voksne til å utligne trykk. De kan få skader av det også, noe som kan gjøre dem disponert for ørebetennelser senere. Ha med tyggegummi eller noe annet å tygge på - det hjelper.


På kaien

Det er ofte kaos på ferjekaien og i trappene og gangene rett etter at dere har kommet inn på ferja. Det er lurt å holde barna i hånda hele tida. Hvis dere er to voksne, bør den ene holde barna tett inntil seg mens den andre ordner med bagasjen. Hvis det bare er én voksen, må det største barnet passe på de mindre i sånne situasjoner. Hold dere litt i bakgrunnen, ikke prøv å komme først om bord i ferja, da risikerer dere at barna blir løpt over ende eller noe verre.


Mat underveis

Det du får kjøpt overalt, blant annet på de fleste ferjekaier og ferjer, er først og fremst toast og paier. Hvis barna dine ikke spiser sånt, er det nok best å ta med mat.


På restaurant

Regn ikke med at det fins verken barnestoler, barnebestikk eller barnemeny. Regn med å måtte ha barnet på fanget og mate det med vanlig bestikk, hvis du ikke tar med ditt eget hjemmefra. De fleste steder fins det både spagetti og pizza, men pølser og hamburgere må du ikke regne med å finne. Keftedhes er kjøttkaker og du får som regel pommes frites til.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

18. Sep 14, 22:28:35 #1 Last Edit: 18. Sep 14, 22:58:03 by Ole
Mitt inntrykk er at det er barnestoler på de fleste tavernaer.
Pastitio er en rett "alle" barn liker! :)

Catrine

Ser ut som om du har tenkt gjennom flere ting på forhånd enn det vi har gjort før reiser ;) :D Vi har reist med tre små barn på øyhopping noen ganger. En gang reiste vi med to barnevogner, null problem, ved ferjekaier etc ble vi dirigert inn først, båtmannskapet bar vogner og hjalp til :)

Når det gjelder mat, så har våre barn alltid spist det samme som oss. Barnestoler på restaurant husker jeg ikke engang.. men når de var så små at de ikke kunne sitte selv så hadde vi med. Vogn(type sporty lett trehjuling).

Grekere er veldig glad i barn, og elsker gjerne å gi de små gaver og godteri :)  :ballong2:

Hellas med barn er  :smile12:

filhellener

Quote from: Ole on 18. Sep 14, 22:28:35
Mitt inntrykk er at det er barnestoler på de fleste tavernaer.
Pastitio er en rett "alle" barn liker! :)


Jeg synes også at barnestoler er blitt mer vanlig  :) - men fortsatt er det nok mange steder det ikke finnes.

Når det gjelder barn og mat, tror jeg og at  Pastitio kan være blant favorittene  :) - dvs for de barna ( heldigvis de fleste) som kan spise det , og alt annet de synes ser godt ut!

- vårt yngste barnebarn har cøliaki,  da er utfordringen å finne noe som hun både tåler o g har lyst på! - det løser seg, det finnes mye glutenfritt på greske Tavernaer, men ofte ikke det hun har mest lyst på akkurat da.
Hun er selv veldig nøye på hva hun får i seg, naturligvis, hun vet hvor syk hun blir etter en snau halvtime hvis hun får i seg gluten!

-så bare å kjøpe en is kan være litt av et "prosjekt" !- enklest er det å velge "småis"  fra supermarkedene med innholdsdeklarasjon på papiret.
Men isbarene med alle sine lekre variasjoner av is frister jo henne og.  Men siden det etterhvert finnes is m/ kjeks, ostekake m.m , så er det ikke nok at de vasker, evt tar en ny, skje til de iskulene
h u n velger.
De fleste stedene bruker samme skje til isen, om de har 20 typer is,  en smule kjeks/kake kan følge med, så om skjea er helt ren kan hun bli syk likevel, det skal ikke mer enn en smule til.

I år fant vi til hennes (og vår) store glede noen f å steder ( Naoussa og Athen)  som brukte  e n  skje til h v e r type is  :sol:

Det  finnes jo så mange mange sykdommer som er m y e verre!
Med cøliaki er man helt f r i s k ved å spise glutenfritt :) - men en "sosial" sykdom er det !
"Hjertet mitt blør" når vi sitter rundt tavernabordet og skal bestille, og alle, bortsett fra minste jenta, kan velge akkurat det de har lyst på :'(

Når d e t er sagt, gode, blide Ida e l s k e r  å være i Hellas  :smile12:

Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...