Logg inn med Facebook eller Google!

"Loffing" på Kretas sørkyst med barn.

Started by MayElisa, 12. Nov 14, 18:59:41

Previous topic - Next topic

MayElisa

12. Nov 14, 18:59:41 Last Edit: 12. Nov 14, 19:05:53 by MayElisa
Vi er en familie som de siste 4 årene har feriert i Almyrida (ca. 30min øst for Chania). Vi har da hatt leiebil og tatt noen dagsturer hit og dit. For sommeren 2015 vurderer vi å benytte den ene uka til å "loffe" rundt sydkysten. F.eks Paleohora, Sougia, Aghia Roumeli, Loutro og Hora Sfakion.

Ferien vil avholdes i juli, og barna er da 7 og 11 år. Vi liker små, koselige steder (uten for mye gjennomgangstrafikk), bading, fin utsikt, god mat, trygge forhold, turmuligheter, gresk stemning osv. Har noen erfaring med å loffe rundt sørysten i juli? Kan man finne ledige rom på sparket, eller bør man bestille på forhånd? Hva ligger prisene på ca?

Kan man ta med bilen på alle ferger? Kjøper man fergebilletter rett før man vil dra. Priser? Tips til bosteder?
Er det andre spesielle hensyn å ta?

Vi setter pris på gode tips - på forhånd takk:)

Greece-Traveller

Mht. leiebil og bruk av ferger må du sjekke dette med utleier når du inngår leieavtalen. Normalt er det generelt sett ikke tillatt - vesentlig p.g.a. forsikringspørsmål.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Sveinung

Det er to små ferger som trafikkerer Sørvest-Kreta.
En går strekningen Hora Sfakion - Loutro - Agia Roumeli og en går strekningen Paleohora - Sougia - Agia Roumeli

Du kan lese mer om fergene, rutetider mm. her: http://www.anendyk.gr/pages/en/company.php?lang=EN

mouche

Quote from: Greece-Traveller on 12. Nov 14, 23:24:38
Mht. leiebil og bruk av ferger må du sjekke dette med utleier når du inngår leieavtalen. Normalt er det generelt sett ikke tillatt - vesentlig p.g.a. forsikringspørsmål.


Nå fikk du meg til å sjekke leiekontrakten vi nettopp hadde med Auto Club som har kontorer i Almyrida og Kalyves, og det står ikke noe slikt i den avtalen. Man skal dog holde seg på øya, Kreta.

Sydkysten er flott, men jeg ville ha vurdert å dra lenger øst selv om alle stedene du har nevnt MayElisa er hyggelige steder!

MayElisa

Takk for tilbakemeldinger :)

Mouche; har du mulighet til å beskrive østkysten nærmere? Er det noen spesielle steder du anbefaler?

mouche

Jeg skal være forsiktig, meget forsiktig, med å fremstille meg som noen ekspert på området, men vi var rundt der i juni en uke og vet bare en ting; vi skal tilbake! Øst/Syd-øst-kysten av Kreta anses vel for å være det mest originale området på øya, goldere og tørrere enn andre områder, og man opplever enda mer av det genuine Kreta. Jeg tenker da på hele området øst for Iraklion til spissen av øya og ned på sydsiden. Spinalonga (øya- leprakolonien) er vel verdt et besøk, overnatting i Plaka over sunder, Sitia og strendene helt øst ved Vai (palmestranden) ned mot/til Zakros/Kato Zakros. Flotte strender nesten uten mennesker, ja sågar så få at man kan bade naken og sole seg uten å bli sjenert eller være til sjenanse. Vestover til Mirots, Lentas (Gortis inn i landet), Matala Ag. Galini, Plakias og Chora Sfakia. På veien er det mange steder inn i landet og opp i fjellet, ja listen kan lages lang og det eneste man slipper opp for er tid!

Kritios

Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

JohnS

Sørkysten av Kreta er et herlig område!  Både småstedene langs kysten og avstikkere litt lengre inn på øya kan gi flotte opplevelser for både voksne og barn.  Kan forresten nevne at det nå arbeides med å få hele sørkysten fra Elafonissi til Matala inn på UNESCO's verdensarv-liste.  Samtidig er det satt i gang en internasjonal underskriftaksjon rettet mot EU, greske sentralmyndigheter, og lokalmyndighetene på Kreta, for å stoppe planer om privatisering av de mest attraktive stedene på sørkysten, med sikte på bygging av store hotell-kompleks.  Akkurat nå er det Triopetra som er mest i faresonen, sies det.

http://www.save-south-crete.eu/index.php/petition-55.html
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Ninette

25. Nov 14, 17:51:50 #8 Last Edit: 25. Nov 14, 19:35:23 by Ninette
Hei! Sørvest-kysten av Kreta er veldig flott, og jeg kan anbefale det på det varmeste.

Det er som tidligere nevnt bilferger mellom alle landsbyer, pluss at passasjerbåten Neptuno trafikkerer mellom Agia Roumeli, Loutro og Hora Sfakion. Det går flere bilferger daglig på denne strekningen, mens det mellom Paleochora, Sougia og Agia Roumeli kun er en daglig avgang. Fergene er stadig fulle av biler, og jeg har aldri hørt at det er begrensinger i forsikringen på å reise med fergen. Nytt av året er imidlertid at det må forhåndsbestilles plass for bil. Du finner mer info på Anendyk sine hjemmesider.

Men trenger dere egentlig bil på denne ferien? Å frakte bil på fergen er dyrt, og det er ikke bilvei verken i Agia Roumeli eller i Loutro. Skal dere ut på landsbygda/opp i høyden fra Peleochora eller Sougia, kan dere ta buss eller taxi.

Så over til spørsmålet om hvordan det er på denne kyststripen i juli. Innledningsvis vil jeg si at i august reiser grekere fra hele Hellas på ferie til Kretas sørvestkyst, og da er det fullt overalt. Men dere skal reise i juli, og da er det mye roligere. Men det finnes ikke mange hotellsenger i disse landsbyene, så jeg vil anbefale dere å forhåndsbestille, i alle fall dagen før dere setter kursen til en ny landsby. For en familie på fire må dere regne med å betale 50 - 60 euro for et rom på et lite familiedrevet hotell. Det er stort sett enkel standard rundt omkring, det er kun i Paleochora at dere finner hotell med basseng. I Sougia er det bygget to nye boutiquehoteller et lite stykke fra stranden - begge uten basseng.

Men det er lange fine strender overalt, og mange avsidesliggende badeviker, dit dere kan dra til fots eller med taxibåt.

Barna må like å aktivisere seg selv, for her er ikke tilbud spesielt tilrettelagt for barn. Men som dere vet, unger er velkommen overalt i Hellas, også her, så blir nok tatt godt i mot.

Det er svært hyggelig og imøtekommende stemning på denne kyststripen, så her er det fullt mulig å trives.

Dette området er mitt "andre hjem", så om du har flere spørsmål, svarer jeg gjerne.

Og i morgen ettermiddag setter jeg kursen nedover igjen, rett til sørvestkysten av Kreta - denne gangen til Hora Sfakion.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

therese

30. Nov 14, 14:51:20 #9 Last Edit: 30. Nov 14, 15:01:46 by therese
Støtter Ninette i alt! Vi har reist med barn på sørvest-kysten mange ganger og det er deilig! - og ganske annerledes enn nordkysten. Ingen bamseklubber, bortimot ingen bassenger, men mange hyggelige og rolige plasser, god mat og god stemning. Litt mer vrient med bading for barn om det er bølger, da det stort sett er stein-strender. Men badesko kan sikkert hjelpe, selv om vi har klart oss uten. Sånn sett er Loutro enkel, med sin naturlige havn og strand.

Kjenner best området rundt Sougia, og dels også rundt Loutro. Begge steder byr på flotte turmuligheter. Det finnes utmerkede kart:
http://www.anavasi.gr/products.php?lang=en&id=2&map_type=&area=12
Kartene selges de fleste steder på denne kysten, så vidt jeg har sett, man for å safe kan dere evt. kjøpe i Hania. ... eller bestille på nett rett fra Anavasi, dersom dere har lyst å reise på kartet ila vinteren -  gikk utmerket å kjøpe direkte fra Anavasi, billig var det også, tok 3-4 uker før de kom riktignok.

Med 7/11-åringer anbefaler jeg å gå Imbros-ravinen (Hora Sfakion) og /eller Agia Irina-ravinen (Sougia). Nederst ved sistnevnte har Tomas en hyggelig taverna mens Imros-ravinen ender nederst i Komitades der det er mange spisealternativer. MEN iom at dere skal reise i juli, kan det muligens bli for varmt å gå (?), dere bør i såfall starte tidlig på morgenen og ha med rikelig vann, selv om kløftene dels er dype og gir mye skygge.

Enig med Ninette at her trenger dere ikke bil, den vil antagelig bare være til bry. Spar pengene til taxi, og bussen over øya til/fra Paleochora/Sougia/Hora Sfakion er et billig alternativ:
http://bus-service-crete.com

God tur - gled dere!

therese

Quote from: Ninette on 25. Nov 14, 17:51:50
Og i morgen ettermiddag setter jeg kursen nedover igjen, rett til sørvestkysten av Kreta - denne gangen til Hora Sfakion.


--ahhh, hørtes deilig ut!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...