Logg inn med Facebook eller Google!

Hurtigbåt fra Kreta til Santorini

Started by mio66, 10. Jul 14, 10:38:35

Previous topic - Next topic

mio66

Jeg reiser til Kreta i dag og vurderer å ta hurtigbåten over til Santorini en dag neste uke. Ser at den går fra Heraklion på oversikt over rutetider, men så har jeg også lest noen steder at den går innom Rethymnon. Noen som vet om den virkelig går innom Rethymnon (for det er der jeg skal bo)?

Hvis ikke, hvordan er greieste måte å komme seg fra Rethymnon til Heraklion? Går det busser som ikke tar for lang tid?

Hvordan er det å komme seg fra der båten kommer i land på Santorini til Oia?

Thera

Du kan ta buss fra havna til Fira, så videre til Oia. :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

mio66

Tusen takk! Jepp, fant litt mer selv også - ikke minst fant jeg ut da jeg kom ned at det selges billetter til dagsturer til Santorini på annethvert gatehjørne. Det er likevel fortsatt litt uklare meldinger mht. hvilke båter som faktisk går fra Rethymnon så jeg lurer på om noen av de som har satt opp Rethymnon som havn busser passasjerene til Heraklion. Har utsikt direkte til havnen og flere av båtene som visstnok skal gå derfra har jeg enda ikke sett, hverken tidlig eller sent.

Men uansett, jeg booker tur fra turistinfoen rett ved siden av og krysser fingrene for lite vind til tirsdag for disse hurtigbåtene er visst ikke noe særlig hvis det er vind for oss som lett blir sjøsyke.

kaka

KariK

mio66

Takk! Tenkte jeg bare skulle oppdatere litt her etter nå å ha vært på dagstur til Santorini i tilfelle flere andre lurer på det samme som meg. Info på ulike websider om hvilke ferger som går hvor er både forvirrende og til dels feilaktige. Det selges billetter til dagscruise fra mange ulike agenter her nede og de er ikke vanskelig å få tak i. De fleste selger billetter til Sea Jets.

I utgangspunkt går det hurtigbåt fra Rethymnon til Santorini to dager pr. uke i sesongen; tirsdag og lørdag. I tillegg hender det at de setter opp ekstra dager, men det vet man altså ikke på forhånd - tror det er litt sånn at hvis de får mange nok bookinger setter de opp ekstra avganger. Jeg har nå hatt utsikt til havna i fem dager og ikke sett noen "ekstraavganger". Men de står annonsert på plakater....

Det er båten Mega Jet som skal gå fra Rethymnon. En større, og raskere båt, er Tera Jet - denne går fast fra Heraklion. I går da jeg var på tur så var det Tera Jet vi fikk fra Rethymnon. Hvorfor vet jeg ikke, Mega Jet hadde ligget i havnen i et par dager og gjør det fortsatt. Enten er det trøbbel med Mega Jet eller det var veldig mange bookinger i går så de satte inn en større båt.

Møtte på havna kl. 7. Veldig mye folk og lange køer, men de var flinke til å organisere og før klokka var 8 var vi på vei. Skjønner ikke helt hvorfor de reklamerer med overfart på 1,5 time for turen tar vitterlig nesten 3 timer (enda vi da kjørte Tera Jet som skal være raskere).

Fremme på havna ventet et hav av busser. Vi hadde fått info om hvilke busser som hadde guider med de ulike språkene. Det var litt kaos og ikke plass til alle til å begynne med, guiden forklarte det i ettertid med at det var booket inn mange flere på båten enn de hadde fått beskjed om, i tillegg var båten tidligere inne enn planlagt så normalt pleide det å gå greiere med plassering i busser enn akkurat i går.

Første stopp med bussen var i Oia. Her skulle jeg virkelig ønske vi hadde hatt mer tid enn den halvannen timen vi hadde. En utrolig flott by, postkortmotiv overalt. Neste stopp var Fira. Der var det kun én time til rådighet for de som ikke valgte å bli igjen og siden jeg hadde valgt å bli med til stranden på slutten av dagen ble det veldig hektisk i Fira. Etter Fira dro vil stranden Perissa (noen dro også på vulkantur). Var der ca. en time før vi satte kursen mot havna. Båten tilbake var forsinket så vi ble sittende ca. en time i bussen og vente. Var tilbake i Rethymnon litt før kl. 22.

En lang dag med mye båt og buss - skulle jeg booket turen på nytt ville jeg droppet strandturen og heller blitt igjen i Fira. Drar man med Sea Jet er stopp i Oia og Fira obligatorisk for alle. Så kan man velge å bli igjen i Fira (frem til kl. 17, da går bussen til havna), dra til stranden eller på vulkantur. Aller helst ville jeg vært lenger i Oia, men siden det ikke var et valg så ville jeg altså heller hatt lenger tid i Fira enn å dra på stranden. Men det får bli neste gang!


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...