Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping fra Kreta til?

Started by juni12, 30. Jun 14, 11:37:49

Previous topic - Next topic

juni12

Vi skal ha 2 uker i Kolimbari nå i sommer. Jeg har vært på Kreta flere ganger tidligere, men har aldri fått det inntrykket at øyen er mye benyttet mtp øyhopping. Jeg kunne gjerne tenkt meg å dra til en annen øy - enten dagstur eller med en overnatting.
Hvilke øyer vil det da lønne seg tidsmessig å besøke, og hvor på Kreta bør en reise fra?

Har prøvd å søke litt rundt, men finner generelt lite om øyhopping fra Kreta. Et annet alternativ vil kunne være å besøke en ny by på Kreta. Tidligere har jeg vært på Platanias, Agia Marina, Chania, Rethynomon, Hersonisoss og Heraklion. Hvor ville dere anbefalt ?

JohnS

Jeg ville absolutt anbefale en tur til sydsiden av Kreta, f.eks. Plakias eller Agia Galini, siden dere har holdt dere på nordsiden hittil.   Ierapetra er også et meget godt alternativ, men et godt stykke lengre å kjøre.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

juni12

Agia Galini ser jo velidg koselig ut. Vet du cirka reisetid fra Kolimbari og dit?

JohnS

Både Plakias og Agia Galini er blant mine favoritter på Kreta, Plakias kanskje et hestehode foran, men hver sin smak, så det kan godt hende dere opplever det motsatt...  :D

Det er nok et par timer med bil dit.  Skal dere ta buss, må dere til Rethymnon (via Chania) først, og bytte buss der.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

juni12

Takk for svar  :D
Ville du anbefalt å fått en overnatting i reisen dersom man skal få mest mulig ut av tiden?

bengalow

En riktigt intressant resa är från Kreta (Chania eller Hersonnissos, tror jag) till Kythira, som ligger söder om Peloponnessos. Det tror jag skulle kunna vara en skön utflykt. Jag vet inga tider eller båtar, men det måste bli med minst en övernattning.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Skal man øyhoppe så er kanskje ikke Kreta stedet å starte fra, men hvorfor ikke hoppe rundt på denne øya som har så utrolig mye å by på og hvor 14 dager bare vil kunne gi en smakebit på dette?

JohnS

Jeg ville absolutt anbefale en overnatting på sørsiden, hvis det ikke skal bli altfor travelt...
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

ingaberentine

Kreta er kanskje ikke den mest brukte startstedet for en øyhoppetur. Har selv brukt Kreta som utgangspunkt flere ganger. Det går ferger både til Kykladene og Dodekaeserne foruten den nevnte Kythera og samme ferge går som regel også innom Antikythera.

Her er et par søk på GTP, først til Kykladene, deretter til Dodekanserne

https://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=7&SchYear=2014&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRC,446,3&Destination=EGRSKY,11700,4

https://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=7&SchYear=2014&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRC,446,3&Destination=EGRSDO,11427,4

bengalow

Läs gärna om Kythira på tovenors inlägg om ön (joniska öarna på hovedsiden...! Fantastiska bilder!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

juni12

Hvor på Kreta reiser en som regel fra når en skal ut til disse øyene? Fra Chania går det kun ferger til Athen, etter hva jeg har lest?

Kritios

01. Jul 14, 10:04:02 #11 Last Edit: 01. Jul 14, 10:06:16 by Kritios
Quote from: juni12 on 30. Jun 14, 11:37:49
Vi skal ha 2 uker i Kolimbari nå i sommer. Et annet alternativ vil kunne være å besøke en ny by på Kreta. Tidligere har jeg vært på Platanias, Agia Marina, Chania, Rethynomon, Hersonisoss og Heraklion. Hvor ville dere anbefalt ?

Hei Juni12  :D
Jeg vil også absolutt anbefale deg en tur østover fra Paleochora.
Ta med bilen på ferja østover fra Paleochora til Chora Sfakion.
Vi tok denne turen sommeren 2012, med 3 overnattinger på veien mot Ierapetra.
Første overnatting i Frangokastello, andre i Matala (Hippiebyen) og den tredje i Mirtos, like ved Ierapetra.
Fantastisk tur; du får se helt andre sider av Kreta enn det du er vant til.
Et bildegalleri fra turen vår kan du se her:
http://hellasforum.net/index.php?action=gallery;su=user;cat=6;u=155
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...