Logg inn med Facebook eller Google!

Kreta om vinteren

Started by TommyRuud, 19. Oct 09, 19:27:10

Previous topic - Next topic

Heidrun

Begge deler. Nordiske selskap s.feks Ving får oss nedover og har hoteller som er åpne for oss. De lokale holder da sine butikker og tavernaer lengre opp enn de ville om vinteren. En vinn vin situasjon. For det er nok arbeidsløshet der nede
Yamas til livet og til

bengalow

Den kunskap du har om pensionister som sitter hemma och tittar i väggen är ju fullständigt gal, Heidrun. Dom som sitter hemma och tittar i väggen gör det av andra grunder än att sakna Kreta. Kanske ekonomi, agorafobi eller hälsa. T.o.m. på sommaren brukar pensionärer gå med ytterrock och mössa.
Och dessutom vill vi inte till Kreta på vintern. Jag har bott i Atén över jul, och aldrig frusit så mycket som då. Fick ligga med fötterna på husets enda element, som fanns i gästrummet.
Attt drömma är ju gratis, men då finns det ju mycket mer att drömma om än att åka  till Kreta, 10 millioner kroner på Lotto t.ex.
Anita och jag är pensionärer, och vi har aldrig rest mer än vad vi gör nu. Var har du själv varit i år?? Vi har under 2009 besökt England, Jordanien, Egypten, Kina, Portugal....Snacka om att sitta hemma och titta på väggar....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

snoknud

Personlig ser jeg gjerne at det blir charterturer til Kreta, men er det realistisk?  Dessverre er det slik at sesongen på øya skrumper i begge ender.  Hvorfor?  Vi bortskjemte nordboer er så kresne at vi forlanger pent vær, vi er dessverre ikke fornøyd med skyer, og til og med litt regn i april/mai og september/oktober.  

Om det skal lykkes med charter hele året, må det i så fall være lange reiser, til byhotellene i f eks Rethymnno og Hania.
snorre

Heidrun

Jeg skjønner at steder som LPlatanias og Malemekysten er håpløst. Selv om det er endel oppe i Maleme. Men til Chania og Rethymnon vil det absolutt være mulig å få til reiser. juleshopping i Chania er en mulighet
Yamas til livet og til

snoknud

Julehandel i Hania?  det er sikkert handelstanden i Hania sikkert interessert i, men er det mer eller billigere å handle der nede?  Jeg har ikke den erfaringen etter å ha utstyrt et hus....
snorre

Heidrun

Quote from: \"snoknud\"Julehandel i Hania?  det er sikkert handelstanden i Hania sikkert interessert i, men er det mer eller billigere å handle der nede?  Jeg har ikke den erfaringen etter å ha utstyrt et hus....

Det blir som julehandel i London det. Ikke spesielt billigere. Men akk så koselig med en slik tur. Vi mennesker trenger oftest en unnskyldning til å gjøre noe.
Yamas til livet og til

TommyRuud

Det er skiaktiviteter på Kreta fra Januar til ut i April! Sjekk foreksempel denne web siden: www.climbincrete.com/e...-crete.php
Eller denne filmen på youtube: www.youtube.com/watch?...r_embedded

tavronitis

jeg har med interesse lest innleggene om vintercharter til kreta. Min mening er at det burde være grunnlag for slike turer frem til juletider da det vanligvis er mye brukbart vær frem til jul. Denne høsten har været vært svært godt på kreta med mange dager hvor temperaturen har passert 20c, noe som kan gjøre både kanariøyene og fastlands spania  misunlig.Om dette er en trend som kommer til å fortsette vites ikke, men forskerene mener å vite at det vil bli varmere ved midelhavet med tiden.
Når det gjelder årets tre første måneder er jeg mer skeptisk.Dette er tiden på året hvor det er mest kalde dager og regn selv om det også da er enkelte solfulle øyeblikk.Det er vel ikke så mange av oss som ville likt å bod på ett typisk charter hotel når det var 8 grader vind og regn ute?Da kan dagene fort bli lange og man begynner og savne vedovnen, sofakroken, flatskjermen og kjøkkenet hjemme.
Uansett så begynner det nå å bli ganske mange av oss nordmenn som har skaffet oss feriehus på kreta , som en av dem håper jeg på fremtidige direkte fly norge kreta ivertfall 9mnd i året. Det være seg charter eller rutefly ......

snoknud

Jeg er delvis enig med deg Tavronitis, vi skulle hatt flere direkte fly, og det er mange av oss som har fått vårt eget på Krete, eid eller leid.  

Det som da er hovedsaken er at det går fly, charter eller normalt rutefly er meg likegyldig. Hele året.  For \"charterfolket\", og jeg mener ikke dette negativt, er det framdeles mulig å komme til Kreta og ordne seg selv med vanlig rutefly.  Da er utvalget av hoteller mye mindre, men de åpne hotellene har ofte oppvarming og salong, og om været er kaldt og vått er det likevel trivelig inne.  

Som det skrives over er det fullt mulig at temperaturen er god, 15 - 20 grader, også i vintermånedene.  Den ofesielle temperaturen er i skrivende stund +18 grader i Rethymno, og det er med litt sol shortsvær for meg..... litt annerledes enn de -22 det var like utenfor Skien i dag morges....  Ser også av værmeldingen for kommende uke er temperaturene mellom 17 og 19 som maks temp, og litt regn.
snorre

TommyRuud

Det er uvesentlig om det er charter eller andre direct flights fra Norge/Scandinavia til Kreta. Enig! Poenget er at det bør eksistere et slikt tilbud hele året, for alternativ turisme, og for de som leier/eir leiligheter. Gjennomsnittstemperaturen de tre første månedene i året er etter min mening helt feil fokus. Det er uansatt så variert klima, flora og fauna på Kreta under disse månedene at med litt informasjon, og en tanke mere positivt fokus enn det mange gir uttrykk for her, vil Kreta være et selvfølgelig alternativ for mange.

TommyRuud

Dessuten så overdrives beskrivelsene av \"de kalde vintermånedene\" blant de som har skrevet inn her. Jeg vet ikke hvor mange av dere som har vært på Kreta i Januar/Februar (jeg vet at noen har). Det er en absolutt mild vinter på Kreta. Spesiellt syd for fjellene, som er innenfor den aferikanske klimasonen. Men uansett, særdeles milde vintere. Temperatur og vær er mer ustabilt og varierende, med regn og vind til tider, det er det hele, men det er for mange en kunstig problemstilling. Jeg bader i sjøen hele året rundt, uten problem på Kreta. Dramatikken og variasjonen i vær og klimaforhold elsker jeg!

agisilaos

Visse ting går visst aldrig av moten, så også Kreta ?

Første gang dette ble diskutert, er 25 år siden nå, langtidsleie. Alt skulle
være tilrettelagt både for familier på 2 ukers reise og lengre opphold for
pensjonister.
Sted: Kreta, Makrigialos        Sesong: Vinter        Arr: Vingreiser
Forhandlingene fant sted på Kypros i forbindelse med et seminar, jeg satt
selv ved forhandlingsbordet. Etter mye frem og tilbake ble kalkulatoren
tatt frem, da var det hele over, dekningsgraden var for liten.
Konlusjonen ble at dette skulle tas opp igjenn med jevne mellomrom annenhver sesong, det ble gjort til det ble lagt bort for godt.
Og,jaggu mine pillede høns dukker det ikke opp igjenn på Hellasforumet.
25 år etterpå - det er det jeg sier, Kreta går aldri av moten.
Personligt skulle jeg ønsket at det var gjennomførbart med vintercharter,
men der finnes et par nøtter som må knekkes først.
agi

( greske reker svømmer best )

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...