Logg inn med Facebook eller Google!

Svipptur, og byråkratiets engler

Started by Ingeborgimevind, 04. Mar 13, 14:03:46

Previous topic - Next topic

Ingeborgimevind

04. Mar 13, 14:03:46 Last Edit: 04. Mar 13, 14:11:13 by Ingeborgimevind
Kom til Athen i går, var på Tollvesenets kontorer mellom Gate E1 og E2 i Pireus i dag, etter et raskt besøk på konsulatet, og minibankerfaring (slukt kort) som kunne blitt katatrofal, men endte godt (fikk grint kortet til meg igjen)
Spise på Monastiraki med gode venner i kveld, og her er det vår!
Da kan vi feire at alle papirer er i orden, og Ingeborg har fått transittlogg.
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

karri

Gratulerer  ;D
Og nyt våren, maten og samværet  ;)
KARRI

Tjorven

Kos dere med våren i Athen (nå etter at dere er ferdige med de byråkratiske greiene)  ;D  Må si jeg også lengter etter våren, her føles det mer som om jeg sitter midt i en høststorm for tida  ::)  Den kommer nok hit også, etter hvert. I mellomtida er det hyggelig med slike Hellashilsener  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ingeborgimevind

Gresk vår?
I går var fokus på det som måtte ordnes, alt som kunne skjære seg, og det som (nesten) skar seg. Dagen ble avsluttet med middag på Monastiraki, sammen med Christine og George. Det ble en sen kveld, og de var litt overrasket over hvor mange som besøkte restauranten på en mandags kveld.

De opplever at Athen er blitt mindre trygg, fattigdom er noe som er mer konkret, og effekten av innstrammingspolitikken og avhengigheten av Eurosonen er fortsatt svært merkbar. Vi spiste gyros og salat, og verten pøste på med gresk Pils og husets vin, avsluttet med Halva, youghurt/honning og eplebåter med kanel. En trivelig kveld, og de kjørte meg til hotellet.

Hotellet ja. Litt slitent, men reint, god service og enkel frokost. Helt passe når du er på "forretningsreise", men på ferie hadde jeg nok oppgradert, ikke så mye på grunn av standarden, men beliggenheten er problematisk. Tidligere år har jeg ruslet rundt i Athen med skuldrene godt senket; denne gangen er jeg mer aktivert - eller operativ som mine militære kolleger ville sagt. Strøket hotellet ligger i, ikke langt fra Omnion, er slitent, menneskene er slitne, og mange av dem er rusa på andre ting enn livet og alkohol. Prostituerte og halliker om kvelden, arbeidsløse asiater om dagen. Mens jeg skriver dette, foregår det en nasjonalistisk demonstrasjon rundt hjørnet, med gresk folkemusikk av det mer orientalsk-tonale slaget, stort politioppbud og trafikkaos.

Tidligere i dag ruslet jeg innom torghallene nær Monastiraki - et yrende liv og mye handel - fantastisk kvalitet på kjøtt og fisk, og gunstige priser sett med norske øyne, videre gjennom ulike gater og strøk, på måfå-jakt etter en frisør.

Det er flytende overganger fra de orientalske basarene, sånn som jeg ble kjent med dem i Meymaneh, via Istanbul, til Athen og til den vestlige varianten - kjøpesenteret, som på engelsk er et department store. I sentrum av Athen er varehandelen mye organisert på samme måte - jernvarekvartal, stoff- og draperikvartal, presteutstyrskvartal osv....

Jeg var ute av stand til å finne frisørkvartalet, og fant bare en reklameplakat for en frisør som var stengt, og uansett så ut til å være urimelig dyr. Jeg tråklet meg forbi loddselgere og trekkspillere, krysset gater med livet som innsats i trafikken, men var ute av stand til å finne frisør. Siden jeg er mann, kunne jeg ikke nedverdige meg til å spørre noen om hjelp....  ::)

Jeg passerte steder hvor uteliggerne har rigget seg til for vinteren, og kjente lukten av nyslått gress - et sikkert vårtegn. Etter hvert satte jeg kursen i retning Akropolis, og satte foten i noe mykt på fortauet. I Paris må man passe seg for hundebæsj på fortauet; pariserne er notorisk fornøyde med å lufte hundene uten å rydde etter dem. I Athen kan det flyte med papir, men hundebæsj har jeg aldri tråkket i. Før nå.

Jeg brukte litt tid til å skrape driten av sålen, ruslet videre, og gikk rett på en åpen frisørsalong! Grei klipp, 15€, altså billigere enn i Chalkis i sommer....

Og nå tilbake på hotellet for litt internettvirksomhet, samt jobbing som denne uken fint kan gjøres på pc - slik krymper verden.

Jo det er vår, men innimellom er det et kjølig drag i luften, og folk fryser mer her enn hjemme.
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

kaka

En litt annerledes skildring.
Takk for innblikket.
KariK

Ingeborgimevind

Sånn, da var svippturen ferdig, og jeg venter på flyet til Amsterdam. Tok metroen ut til flyplassen i strålende solskinn; mandeltrærne blomstrer, og det er grønt over alt. Travle passasjerer på metroen på vei til arbeid (tror jeg), egentlig sånn Athentravelhet som jeg liker.

Gårsdagens innlegg er også en del av min Hellasopplevelse - og midt opp i alt vi gleder oss over ved Hellas synes jeg det er greit med litt realisme. Men: selv om mange butikker i Athen var stengt, og noen var brent, så jeg også nyetableringer, og drosjesjåføren som kjørte meg rundt i Pireus var blid og forsiktig, realistisk optimist. "Strengere blir det neppe, ting skjer, og nå trenger vi masse turister!", sa han og lo.

Besøket på tollvesenet ga meg også innblikk i hvorfor byråkratiet synes så tungrodd; det var ikke noe sentralt, samordnet datasystem, mye av hardwaren var gått ut på dato på nittitallet en gang, og da tar det tid å få unna selv "enkle" sakspapirer. Byråkratene jeg møtte, var vennlige, imøtekommende og hjelpsomme, og jeg hadde på forhånd innstilt meg på at dette kunne ta tid, følgelig slapp jeg unna den tendensen jeg ellers måtte ha til å vise min utålmodighet med kroppspråket. Derfor tilleggstittelen på innlegget - byråkratiets engler. Takk til alle sammen!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...