Logg inn med Facebook eller Google!

Hilsen fra Naxos.

Started by Anders, 16. Sep 11, 17:21:32

Previous topic - Next topic

Anders

Opa! God morgen... blir jo egentlig en hilsen fra Antiparos dette, da :-)
Skyet og vindfull morgen, har opplevd vaeromslag. Litt temperaturfall ogsaa, men naa ser det ut til at solen overtar :-)
Sitter paa Nautica med en bok og litt forumsurfing, mens vi venter paa bedre tider.
Lurer paa hvordan de andre forumistene klarte seg ved ankomst Pireus igaar... det var visst fullstendig kaos der inne etter hva vi forstod. Ingen busser, taxier, metroer... ikke engang x96 til flyplassen. Kanskje vi faar en fantasifull beretning fra Kristian :-)
Ellers... er det meste av Anti "stengt". Men Babel er aapen, saa hilsen skal bli overbrakt.
Og bare for aa vise at vi har det moro... traff Nigel igjen paa Fanari utpaa ettermiddagen, og han hadde en artig historie rundt det han kallte "Greek Logic": Pizza serveres her som Liten og Stor... begge er egentlig like store, men der den ene er delt i fire er den andre delt i seks/aatte biter, og anses derfor som servert til flere personer og da maa den jo bare vaere stoerre...ikke sant? Koster iallfall 2 euro mer :-)
Ha det fint der hjemme.

Tjorven

Hi hi, greek logic på sitt beste  ;D Oppfinnsomheten er det ingen ting å si på, for å tjene noen grunker ekstra   ;) Ha det fortsatt bra, og nyt de siste feriedagene deres.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Tempen holder seg, vinden i ferd med aa gi seg, tror vi kanskje kan faa et par fine dager ogsaa :-)
Skal bytte rom snart, til fremsiden. Den der vindtunnellen vi har bodd i et par dager har ikke invitert til mye balkongliv...
Ellers er Anti som skapt for slike "tipota"-dager...  spiste hos Pavlov igaar og hilste paa Eleni og mer og mer stenger ned... men livet er bra :-)

Tjorven

Så bra at Pavlos Place og Babel fortsatt holder koken da  :D De dekker jo de fleste behov, så da lever dere i beste velgående  ;) Forresten, de "må" vel holde åpent så lenge Nigel er i by'n  ;D 
Pst, hvis det blir for mange "ingenting"-dager, kan du jo ta en fotosafari-dag....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Håper Anders likte seg hos Katerina.

Men hjemreisen og streik.

Hadde følge med Anders og andre over Sundet fra Naxos til Paros og vinket farvel til Anders da han dro med ferja til Antinparos.
Dette var torsdag formiddag (22 sep) for vi utenom fly var det ikke mulig å komme til flyplassen på dagen.
Onsdag formiddag var hotell i AThen booket, i nærheten av Monastiriki (Metro  opp og enkelt videre, dvs fellesstasjon)

På ettermiddagen får kona beskjed fra vertinna - Monastiriki stengt pga av bygging av ringbanen.

Skitt au, det ordner seg med taxi, selv om vi forsøkte å slippe det.

Tilbake fra Meltemi (like nedenfor "skværen" i Naxos) hvor vi også traff på Anders, har vertinnen vært i kontakt med broren sin i Athen - streik og alt av komunikasjoner stengt på torsdagen.

Sjekk på internett, etter nok en Metaxi på Finiki var løsningen der:

Kanseler hotell, ferge som bestilt og sjekk hotell i Pireus.

kl. 0100 på torsdag morgen var hotell i P. i boks. ENkeltrom med to senger uten frokost 300 kr.  Og ikke minst viktig, bussene skulle gå igjen på fredagen 23 med flyet vårt.

Det viste seg at flybussen ike gikk fra Pireus som verten på reisefølget til Anders hadde fått oppgitt. På flyplassen dagen etter fikk vi vite at de sammen med et par andre hver seg hadde betalt 50 euro hver til flyplassen.

Vi hadde imidlertid vårt krypinn, og da vi kom der torsdag efterm. etter å ha talt kvartaler fikk vi Pireus' nusseligste rom

Frokost fikk vi love til å betale 6+6 for og med like stor veranda som rommet var livet egentlig OK. Romersk-Katolsk kjerke ved siden av bød ikke på noen problemer, hverken kirkedag eller messetid.

4 1/2 kvartal til flybussen og vel framme og ferdig innsjekket ut på forsiden for en matbit og en øl.

Flyet i rute og alt vel.

Metaxa i taxfreen og security overstått.

Vel inne ved B-5. Vi får kortet fra hotell Peri for eventuelt senere bruk fra ANders turfølge på Blue Staren.

Så begynner føttene å bli segne. Hvor blir flyet av?

Ved avgangstid 1355 ser vi det lander.

Nå begynner tidsregningen. Jo fremdeles god tid i Køben for mellomlanding og fly videre til Oslo 1810.

Men det varte og det rakk før vi kom ombord, var vel 1500 AThen tid, og ombord vi beskjed om at siden flyet var ute av "kurs" måtte vente 17 minutter på avgang.

Så var det show - telling av pasasjerer, folk som hadde sjekket oss inn inn på flyet, og så beskjed. 5 stykker som hadde sjekket inn var ikke på flyet og bagasjen deres måtte av.

Ja-ja. Det går heldigvis flere fly til Oslo i kveld etter at flytid og ankomsttid var beregnet.

SÅ like før landing: Etter alle som hadde fått beskjed om ombookinger, og tilslutt: Passasjerer til Oslo 1810 med forte seg til B 16 Kastrup. Flyet venter. Puh, greit.

"SKuff" - lander på gal terminal og får utmarsj. Underveis, få lagt inn +47 på hentetelefonen for å få gitt beskjed om at vi kommer med flyet som planlagt, muligens litt forsinket. Inn på flyet som siste.

Lander i Oslo, nøyaktig på tida, 1920. Da hadde junior som hentet fått sjekket at flyet var ventet 1655, 15 min før ankomst så han hadde stresset for å komme avgårde.

Lite baggsje med flyet, men sendte kona for å melde den "lost"

Den kom fra SAS idag før kl. 1200 så nå er allerde mye av klesvasket unnagjort.

PS. Ad tråden om lite aktivitet. Det er vel en god del som er bortreist på denne tida, og ikke minst må man vende seg til det nye forumet, legge inn bilder etc. Det var litt av lunsjsamtalen med Anders gikk om.

Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

Saa bra at dere kom dere hjem! Ser jo at Eileven og co klarte det ogsaa... veeeeeeeeldig langt aa gaa fra Pireus til flyplassen :-)
Her har vi ellers en ny litt vindfull dag, men ikke verre enn at den kan nytes. Noen ondskapsfulle skyer henger over Paros og forsinker soloppgangen med en time, men de faar nok svi utpaa dagen... akkurat som oss. Og hvis jeg ikke har sagt det foer... Anti er "tipota"-land av dimensjoner! Til og med mitt reisefoelge er fornoyd med aa gjoere ingenting... dagene sliter seg avgaarde :-)
Men vi drar vel til Parikia imorgen... en stille aften der foer kaoset i Pireus/Athen er vel bare bra?
Solen skinner og det er lett aa finne livd og folk er jo "steikande lett" aa komme i kontakt med! Brukte et par timer hos "Jos&Jia" igaar, og har vel faatt et litt bredere syn paa ting... men det faar vente til jeg kommer hjem til tastatur med mange nok bokstaver :-)

Athina

Høres herlig ut!! Dere får bare nyte de siste dagene på gresk jord, for denne gang 8) 8)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

eileven

Hei!
Det var kjekt å treffe Anders og Kristian på Hellas turen.
Vi måtte ty til piratdrosje for å komme oss til flyplassen. Ei hyggeleg jente på eit reisebyrå tok mange telefonar og ordna skyss. Vi var 2 par og betalte 100 euro.Vel komt inn i bilen så kom streikevaktene, etter voldsomme diskusjoner med trussel om politi gjekk vi ut av bilen. Avtalt at dei skulle skifte bil og plukke oss opp lenger opp i gata. På veg oppover fekk vi fleire tilbud om skyss. Etter ein halv time venting kom far til ei av jentene og vi kom oss vel fram til flyplassen.

Tjorven

Ser det er flere enn meg som hadde en hjemtur med diverse komplikasjoner  :-\ Godt å høre at ting ordna seg, så velkommen hjem Kristian og Eileven  :D


Nå sitter Anders og co på en glohet veranda midt i Parikia og nyter en Mythos  ;D ;D Han estimerer gradene til å være rundt 28. Athen i morgen.


Da får jeg bare ønske dere riktig god tur hjem  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Hei, Anders! Det var hyggelig å "nabo-campe" med dere på Summer Times! ;D
Vi kom oss hjem, via en natt i Rafina (dro med Flying Cat), men det ble jo litt forsinkelser i Athen på søndag, da.... :'( Gå-sakte-aksjon fra flygelederne gjorde at vi ble 2 timer forsinka, men vi landet i "grei" tid på Gardermoen, allikevel.

Nabo-damene i nr. 1 dro fra Naxos til Pireus torsdag, der de ble møtt av buss-/T-bane-/taxi-streik! De ringte hotellet de hadde booket hos, og ble hentet, til en "akseptabel" pris.

Håper dere kommer dere vel hjem, til tross for 48 timers taxi-streik idag/imorgen......

Vi har selvsagt hatt en fantastisk 3-ukers Hellas-ferie, nesten uten skyer, og veldig godt og varmt! Og har truffet mange, nye bekjentskaper! :)

Vi hadde jo planlagt noen dager på Koufonissi, men pga at Skopelitis ble satt ut av drift, droppet vi det. Vi får heller ta Koufonissi en annen gang!

Får se om jeg legger inn noen bilder fra Paros/Naxos etterhvert.....


Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Velkommen hjem til deg, Solgry  :) Synd du missa Koufonissi, men da har du fortsatt noe å glede deg til  ;)
Meldinger fra Anders igår: De dro til Pireus med Blue Star Paros, "ruglete" sjø, spruten sto over soldekket så møblene går veggimellom. (Herre min hatt, er glad jeg ikke var med på den seilasen, skrev jeg tilbake) Da kom ny mld: Turen gikk helt fint, knapt en bevegelse i båten. Hæ?? Får tolke det dithen at det var sjøsprøyten som ommøblerte inventaret da...
Okke som, de ankom Athen, hvor de koste seg på Ydria. Det blir nok en transportstreik i morgen når de skal reise hjem, men de har heldigvis tid til å skaffe seg alternativ transport til flyplassen.
Nyt siste feriedagen, og god tur hjem Anders og co  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Ja, bra med alle som kom seg vellykket hjem! Vi blir vel kanskje liggende litt "paa otte" inatt, men har blitt lovet at metroen gaar imorgen. Hvis ikke har den lokale "Jose" i resepsjonen lovet oss transport... til en litt annen pris :-)
Taxier og busser(kanskje) streiker iallfall imorgen... og de faar omtrent like mye sympati i befolkningen som en snobyge i august!
Athen er stillere enn jeg noen gang har opplevd den... NESTEN ikke folk!!!
Ellers... ganske varmt og fint og okay mennesker (dvs kelnere!) aa snakke med. Har knipset og filmet paa harde livet, saa det blir vel ett og annet aa dele me forumet utover hoesten/vinteren. Og vi har hatt en KJEMPEtur saa langt... opplevd mye og sett mye og egentlig hatt det BARE bra. Og rent bortsett fra at jeg drikker ouzo av en kaffekopp akkurat naa saa har Athen ogsaa vaert slik den skulle :-)
Jaja... avrio er en ny dag... snakkes naar vi snakkes :-)

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...