Logg inn med Facebook eller Google!

Nyttaarshilsen fra Athen

Started by filhellener, 02. Jan 11, 14:27:38

Previous topic - Next topic

stein

Quote from: \"filhellener\"\"strilefse og havreskjorte\"

Velkommen hjem filhellener. Forresten en artig vri det med strilefse osv :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Athina

Velkommen hjem, og godt nytt år, filhellener :flower:
Måtte være helt fantastisk å få oppleve nyttårsfeiring i Athen!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

gesse

Har også feiret nyttårshelgen i Athen. Reiste 30. desember og tilbake 2. januar. :bounce:

Reiste fra -15 til +14. Støvletter, strikkejakke og skjerf ble lagt igjen på hotellrommet.

Fikk virkelig vårfornemmelser.  :flower:   Blomstrende bougainvillea, grønne plener og fullt av appelsiner.

Nyttårsaften ble feiret hos greske venner i bydelen Vironas  der vi hadde utsikt over nesten hele Athen. (Lite fyrverkeri i forhold til hva som pleier å være her hjemme.)
Det ble servert masse god tradisjonell gresk mat, vin og raki. Det ble musikk og dans. Etter middag ble nyttårskaken delt opp etter et rituale (som jeg ikke fikk med meg. Først i fire, korsets tegn. En av fjerdedelene var for hjemmet.)
Heldig var han som fikk mynten i sitt kakestykke. For hell og lykke i det nye året.

1. januar er navnedagen til Vassilis, og vi var da invitert hjem til noen andre venner for å feire.

Var lite gatelangs på kveldstid og fikk ikke sett etter blå juletrær og blå engler   :brilsmurf:   :angel5: som de har i Pythagorion (ref. Inges bilder).

Avreisedagen var det regn, masse regn.

Skulle nok hatt ett par dager til, men en annen gang........

Dette var tredje tur til Hellas i 2010 og den første i 2011.

Godt nyttår til alle forumister. :occasion7:

Greece-Traveller

Jeg feiret nyttårsdagen ifjor hos greske venner i Paleo Faliro. Her kan dere se hvorledes kaken ser ut, og jeg ble den lykkelige finner av mynten:





2010 var et bra år, men om jeg hadde noe spesielt hell med meg er vel et spørsmål... :cheese:
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

marjana

Xronia polla!
Så hyggelig at så mange har vært i Hellas i jule-nyttårstiden!

Et spørsmål om tradisjonen med kaken med mynten i, har den noe med den samme som katolikkene har? Det er en filodeigskake med små porselensfigurer inni. De hellige tre konger opprinnelig, men nå mer barnevennlig. Noen som vet mer?
Glika i zoi

bengalow

Här är historien on Ag, Vasilios och  kakan

The New Year Cake came from the story about Saint Basil who it is said told how he helped the poor people to pay their taxes. The story goes that he took some jewelry from each person and gave it to the Governor. The Governor was sorry for the poor people and so he gave the jewelry back, they only problem was Basil did not know who owned each piece of jewelry. This is when it is told the miracle occurred. He baked each piece inside a loaf and when the loaves were given out, everyone had their own jewelery in the piece of loaf
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Det var jo en riktig søt historie, Bengalow!

Forresten, så har vi på NRK radio p2, hver dag kl 10.50 et program som heter \"Mytekalenderen\". Der får vi vite alt om sånne ting og hvorfor, pluss enda litt mer...
Glika i zoi

filhellener

Quote from: \"Ole\"Godt nytt år til deg også, Filhellener! Nyt dagene i Athen og kom gjerne med en rapport når du kommer hjem. Var det forresten lov å ta bilder på konserten??

Det s k a l komme en \"rapport\" /bilder, Ole, men det har vært ganske \"fullbooket\" siden vi kom hjem :-)

Det var lov å ta bilder på konsertene, mange gjorde det :-)

Jeg var litt spent først gangen jeg filmet, var forberedt på at noen skulle komme og stoppe meg, men det skjedde ikke.

Det som imidlertid stoppet meg var minnekapasiteten jeg hadde med  :cyclopsani: - det gjorde ikke så mye, det er bedre å la seg rive med enn å holde et kamera stille over tid :D
- noen snutter har jeg da, men jeg kan nesten ikke komme over at jeg \"kom til\" å slette et herlig 4 min opptak med Glikeria  :cry:
Kari

filhellener

Quote from: \"Greece-Traveller\"Jeg var i Athen fra 26, desember til 4. januar i fjor, og det var helt herlig.

Herlige bilder, Greece-Traveller  :flower: - jeg husker dem og flere fra en annen tråd :-)

Vi hadde deilige dager i Athen, men det var ikke  sommervær som forrige jul da du var der :-)
Kari

filhellener

Quote from: \"stein\"
Quote from: \"filhellener\"\"strilefse og havreskjorte\"

Velkommen hjem filhellener. Forresten en artig vri det med strilefse osv :-)
Takk, stein :-) - men det var ikke meningen å være s å \"artig\" ;-)
- får være så ærlig å si at jeg ikke tenkte helt over hva jeg skrev = feil  :colors:
Kari

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...