Logg inn med Facebook eller Google!

Tips til alle som vil ha et kamera

Started by Heidrun, 25. May 11, 11:47:02

Previous topic - Next topic

Heidrun

Ikke halshugg meg nå. for det er med gode hensikter jeg sier dette.

Det er bedre og gir bedre bildekvalitet hvis man kjøper seg et kompaktkamera som f.eks PowerShot SX30 IS istedenfor et speilrefleks med en superzoom som f.eks 18-200 mm eller større zoom. Jo større zoomområde. Jo dårligere kvalitet på bildene blir det. Dette hvis man ikke er innterresert i å etterbehandle sine bilder.
De som virkelig vil få utnytte av sine bilder. Ja de bør lære seg etterbehandling. Først da kommer et speilrefleks sine egenskaper virkelig frem. Og etterbehandling er ikke å manipulere bildene. Det er faktisk lettere enn man tror. Det hele handler om klarere , skarpere og bilde slik man faktisk så bildet inne i sitt hode når man tok bildet.
Uten denne etterbehandlingen og ved bruk av en superzoom. Ja da kan man ikke greit bruke et kompaktkamera av godt merke
Yamas til livet og til

Scheimpflug

Tja, det du skriver kan være riktig, i noen tilfeller. Et zoomobjektiv av billig kvalitet med stort zoomområde vil normalt være dårligere enn et zoomobjektiv med et lite zoomområde. Dette av den enkle grunn at det er vanskeligere å bygge objektivet med det store området enn det lille. Tommelfingerregelen er at du får det du betaler for. Men det er en relativt stor forskjell mellom kompaktkamera og speilreflekskamera. Et speilreflekskamera har en mye større sensor enn et kompaktkamera. Sensoren i et kompaktkamera er på størrelse med lillefingerneglen din. Sensoren i et speilreflekskamera er ca fire ganger større, og i et såkalt fullformat speilreflekskamera er sensoren 24x36 mm. Størrelsen på sensoren er viktig for bildekvaliteten, jo større de lysfølsomme punktene i sensoren er desto mindre støy (korn) får du i bildene, spesielt i dårlig lys. Du vil også oppleve bildene fra speilrefleks som renere og skarpere.

Ok, det tekniske er ikke så viktig, det viktigste er at du ikke har et kamera som er større enn at du orker å ta det med deg. De nyeste kompaktkameraene i prisklassen fra et par tusen og oppover gir stort sett den kvaliteten en amatør har behov for. Har du foto som hobby kan du gjerne satse på et speilreflekskamera og bruke et bildebehandlingsprogram som f.eks Adobe Photoshop Elements.

Det viktigste er er vel uansett at man skaffer seg minner gjennom å ta masse bilder når man reiser.

Feta

Problemet med kompaktkamera, slik jeg ser det, er hastigheten.
Dersom man skal ta bilde av bevegelige mål, f.eks barn, så er det helt avgjørende at prossesseringen skjer raskt.

Tips om raske kompaktkamera mottas med takk!

Jeg har p.t. et Nikon Coolpix, riktignok noen år gammelt, og dette er supertregt.

Mixelite

Jeg har hatt det samme problemet som deg Feta. Jeg tar mye bilder på trialløp, og kompaktkameraet mitt er så tregt at det stort sett ble bilder av bakskjermer. Nå begynner jeg å bli litt lei av å dra på et digert kamera og dobbelt sett linse, så nå har jeg bestilt Casio Exilim EX-ZR100. Forhåpentligvis lever det opp til forventningene! Raskt nok burde det iallfall være!

Scheimpflug

Mixelite, dette Casiokameraet har svært gode data på det meste, og responstiden skal være ekstremt god. I tillegg har det full HD, så bare pass på å ha et stort nok og ikke minst et godt minnekort. Styr unna de billige minnekortene.

Heidrun

Quote from: \"Scheimpflug\"Mixelite, dette Casiokameraet har svært gode data på det meste, og responstiden skal være ekstremt god. I tillegg har det full HD, så bare pass på å ha et stort nok og ikke minst et godt minnekort. Styr unna de billige minnekortene.

Vil heller anbefale flere mindre minnekort. Er litt surt å komme hjem med et minnekort som er stappfull av bilder og så er minnekortet defekt. så istedenfor 32 GB. Ja da ville jeg heller anbefalt 4 minnekort av 8 GB
Yamas til livet og til

Mixelite

Quote from: \"Scheimpflug\"Mixelite, dette Casiokameraet har svært gode data på det meste, og responstiden skal være ekstremt god. I tillegg har det full HD, så bare pass på å ha et stort nok og ikke minst et godt minnekort. Styr unna de billige minnekortene.

Jeg bestilte det minnekortet som ble anbefalt sammen med kameraet. Et    Transcend SD 16GB SDHC klasse seks. I tillegg har jeg flere Sandisk UltraII-brikker jeg regner med kan brukes.

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Vil heller anbefale flere mindre minnekort. Er litt surt å komme hjem med et minnekort som er stappfull av bilder og så er minnekortet defekt. så istedenfor 32 GB. Ja da ville jeg heller anbefalt 4 minnekort av 8 GB

Jeg har alltid passet på å ha mer enn ett minnekort, men jeg må innrømme at jeg ikke har vært like flink til å bytte, så de fleste ferieminnene har nok befunnet seg på det samme kortet. *bank i bordet*. Kanskje jeg tar med minilappisen til backup-bruk. På den måten har jeg jo backup av alle bildene, ikke bare de som måtte befinne seg på det minnekortet som ikke går dunken.

Heidrun

Vil også anbefle til alle som sverger til speilrefleks. Bruk Polarisasjonsfilter. Dette filteret gir en mye dypere blåfarge på himmelen og man i enkelte tilfeller ikke brenner ut himmelen. samtidig så fjerner den endel reflekser fra f.eks vinduer.
Hvis man virkelig vil være kreativ. Bruk et halvt ND filter sammen med dette PL filteret. På den måten får man lysere bakkebilder mens man beholder himmelen slik den skal være. Da slipper man en undereksponert bilde av f.eks mennesker,  med en perfekt eksponert himmel
Yamas til livet og til

Scheimpflug

Minnekortene dine holder nok mål Mixelite. Det man skal passe på når det gjelder minnekort er at man ikke skal slette bilder på kortet. Hvis man sletter en del bilder man ikke liker den ene dagen, gjør det samme den neste dag osv., og fortsetter å fotografere, så vil minnekortet til slutt ikke kunne leses. Så mitt råd er: ha store nok minnekort (eller flere hvis man ikke roter dem bort...), ikke slett bilder underveis før du har overført bildene til et sikkert lagringsmedium, ta backup av bildene dine på en ekstern harddisk eller brenn cd/dvder, så kan du sette minnekortet tilbake i kameraet, går til formatering i kameraets meny, ikke slett bildene men formater, så er minnekortet friskt og klart til å lagre bildene dine igjen. Etter det kan du slette det du vil av bilder på pc\'en eller mac\'en din.

stein

Quote from: \"Mixelite\"Jeg har hatt det samme problemet som deg Feta. Jeg tar mye bilder på trialløp, og kompaktkameraet mitt er så tregt at det stort sett ble bilder av bakskjermer. Nå begynner jeg å bli litt lei av å dra på et digert kamera og dobbelt sett linse, så nå har jeg bestilt Casio Exilim EX-ZR100. Forhåpentligvis lever det opp til forventningene! Raskt nok burde det iallfall være!

Hei Mixelite.
Er du fornøyd? Jeg ønsker meg også et lommekamera. Som jeg alltid kan ha i lomma. Er det litt for stort til det?
Et par andre spørsmål:
Kan det lades med USB-kabelen?
Er det mulig å skifte til 25/50 bilder pr.sek i videoopptak? Normalt blir det det hvis det går an å velge PAL i stedet for NTSC(er det ikke det det heter :-))
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Mixelite

Quote from: \"stein\"Hei Mixelite.
Er du fornøyd? Jeg ønsker meg også et lommekamera. Som jeg alltid kan ha i lomma. Er det litt for stort til det?
Et par andre spørsmål:
Kan det lades med USB-kabelen?
Er det mulig å skifte til 25/50 bilder pr.sek i videoopptak? Normalt blir det det hvis det går an å velge PAL i stedet for NTSC(er det ikke det det heter :-))
Stein

Hei Stein. Jeg er fornøyd, selv om jeg ikke helt har satt meg inn i alle innstillinger ennå. Det hender det er litt ymse på kvalitet, men siden _noen_ bilder blir knallbra, antar jeg det er fotografen det er noe galt med, og ikke apparatet.  :roll:  Det eneste jeg savner fra Panasonicen min er muligheten til å sette max-iso. -men det går nå uten også.

Lommer... Kommer an på hva slags størrelse du har på lommene ;-) Det går i mine lommer iallfall.

Kameraet fungerer veldig greit til det jeg skulle ha det til; nemlig trialløp. Det er kjapt som fy. Dessuten filmer det i helt grei kvalitet og med bra lyd(stereo). Hvis du leser testen som ble gjort av kompaktkameraer nylig, så kom dette supert ut på hastighet, men lå et lite snev bak på billedkvalitet, så hvis du ikke trenger å ta bilder av ting som fyker forbi ;-) er det kanskje andre du også bør se på.

Ikke spør meg om billedhastighet etc. Jeg har ikke satt meg inn i det. Det finnes en haug med valg fra HD og nedover, noen innstillinger med og noen uten lyd.

Du finner komplett bruksanvisning til kameraet her: http://support.casio.com/pdf/001/EXZR100_M29_FB_110414_E.pdf

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...