Logg inn med Facebook eller Google!

Cøliaki

Started by 2voksne4barn, 14. Jun 15, 09:38:30

Previous topic - Next topic

2voksne4barn

Hei!
Skal til afitos, syd av thess, om en ukes tid.
Reiser med to barn med cøliaki, og det blir første hellasturen etter at de fikk diagnosen.
Noen som har erfaringer med glutenfritt i Hellas, og da utenfor de store byene?
Ser for meg at dette blir litt "gresk" for de små tavernaene på de mindre stedene? Og kanskje dårlig med glutenfrie produkter i butikken på hjørnet?
Vi ser for oss at vi tar med oss ganske mye glutenfrie produkter fra Norge.
Men erfaringer dere måtte ha mottas med stor takk :)

Frynse

14. Jun 15, 10:15:37 #1 Last Edit: 14. Jun 15, 10:37:20 by Frynse
Vi har to glutenallergikere i familien, men det er ikke noe stort problem.
De har med litt tørrmat til frokost siden glutenfritt brød ikke er like enkelt å få tak i overalt, pluss at det man får tak i ikke behøver å smake så godt.
Noen steder får man tak i glimrende glutenfritt brød, men det pleier vi ikke gamble på.
Når det gjelder middag og mat forøvrig, har vi med et kort vi har printet ut fra nettet der det står både på norsk og gresk hva man kan og ikke kan spise.
Da pleier det å ordne seg.
Vær obs. på at mat som er fritert, gjerne har frityrrøre, dvs. en hvetemelblanding.
Unngår man slikt og heller spiser grillet, er man nokså sikker.

Edit: Her er et par linker til restaurantkort
http://www.glutenfri.org/travel/travel.php?ingredient_select=7&Submit=Vis
http://www.celiactravel.com/cards/

filhellener

14. Jun 15, 12:19:06 #2 Last Edit: 14. Jun 15, 12:48:19 by filhellener
Jeg har også cøliakere i familien, bl a yngste barnebarnet vårt, som er 12år nå, hun fikk diagnosen 18 mnd gammel og har vært i Hellas med jevne mellomrom siden.
- såvidt jeg vet, kan komme på, så har hun aldri fått i seg gluten og blitt syk i Hellas, og hun er veldig sensitiv!

Heldigvis er det mye g o d gresk mat som er "naturlig" glutenfri, men likevel er det ikke  problemfritt , når det gjelder barn synes jeg.
Når man er på ferie, og alle, unntatt den minste i familien, kan velge hva de vil.. det er jo ikke slik at det alltid  er det hun k a n spise hun har lyst på akkurat da...
Men for all del, hun er kjempeflink og det går bra  :) - hun elsker Hellas  :)

Og med de oversatte kortene fungerer det fint, min familie synes kortet fra den svenske Celiakiføreningen er best, på dem står det nok info, men ikke for mange detaljer, som i noen tilfelle kan "skremme" kokken/Tavernaen, dvs at de ikke tør å servere mat til dem.
Jeg snakker såpass gresk at jeg kan forklare når jeg er med, men det er jeg jo ikke hver gang, og som sagt, med kortene går det fint  :)

I tillegg til det friterte, som Frynse skriver, skal man være obs på kjøttboller/keftedes, det brukes dessverre ofte(st) brød, eller mel i dem. Men de gode pølsene, choriatiko bruker å være glutenfrie.
Gyros bruker jo barn å like :-) - og ikke bare barn..., det er jo bare å sløyfe pitabrød.

Etter at de/vi har spurt "100" steder ;) - vet vi at det er vanlig å bruke egen olje/gryte til pommes frites,  men vi har opplevd at de et sted ble redd "noe" gluten kunne ha falt ned i gryta likevel, så de tok ny olje...

Min datter tar med litt tørrmat og lager feks suppe med makaroni , eller en spagettirett en dag eller to i løpet av ferien. Hun tar også med pakker med halvstekte rundstykker til frokoster .
- og til taverna måltider, deler ett da, steker i olje og pakker i folie.

Om utvalget av glutenfrie produkter i butikkene er blitt bedre vet jeg ikke, men jeg tror det fortsatt er begrenset?

Håper dette er til litt hjelp  :) Spør gjerne :)
Kari

filhellener

Quote from: Frynse on 14. Jun 15, 10:15:37


Noen steder får man tak i glimrende glutenfritt brød, men det pleier vi ikke gamble på.



Det hadde vært veldig fint å få vite hvor dere har fått tak i godt glutenfritt brød, Frynse  :)
Kari

Frynse

14. Jun 15, 14:22:48 #4 Last Edit: 14. Jun 15, 14:24:21 by Frynse
Det eneste stedet hittil der det glutenfrie brødet har smakt godt, er på et bakeri i Argostoli på Kefalonia.

Når jeg sier at vi ikke pleier å gamble på det, betyr det at vi har medbrakt knekkebrød og hjemmebakt brød.
Det hjemmebakte holder seg noen dager i kjøleskapet, og så blir det knekkebrød resten av turen.
Tar du med noen halvstekte rundstykker i tillegg får du en fin avveksling.
Med godt pålegg og ymse tilbehør pleier frokosten å bli riktig så bra uansett.
Får man tak i noe godt der nede, får man ta det som en bonus og ikke som en selvfølge.

Det gjelder å finne noe men selv synes smaker godt og kjøpe en del pakker av det.
Erfaringen tilsier at utvalget i butikkene her hjemme kan variere mht. hvilke merker og typer de tar inn.
Utvalget har riktignok blitt mye bedre de siste årene, men smaken er fortsatt variabel.
Vi pleier å kjøpe inn en del mel, brød og pastaprodukter når vi er på svenskehandel.
Det virker som om nabofolket er noen år foran oss på det punktet.

filhellener

14. Jun 15, 23:08:34 #5 Last Edit: 14. Jun 15, 23:11:26 by filhellener
Quote from: Frynse on 14. Jun 15, 14:22:48
Det eneste stedet hittil der det glutenfrie brødet har smakt godt, er på et bakeri i Argostoli på Kefalonia.

Vi pleier å kjøpe inn en del mel, brød og pastaprodukter når vi er på svenskehandel.
Det virker som om nabofolket er noen år foran oss på det punktet.


Så fint at det var i Argostoli dere kjøpte godt glutenfritt brød, Frynse :)
- familien min skal til Kefalonia i sommer, selv om de skal bo noen mil fra Argostoli tar de nok minst en tur dit.
Selv om de ikke "gambler" med å få tak i det, vil de nok gjerne se etter brødet,  kjøpe  og smake  :)

Husker du hvor i byen bakeriet var, sentralt eller ?

Vi handler også glutenfrie vare i Sverige :) -  en del "gode ting" har de nok der, som vi ikke har, men det meste av det får vi hjemme og.
Når vi/de handler i Sverige nyter vi godt av lavere priser, siden cøliakere i Norge får en liten økonimisk støtte/trygd, mens de i Sverige subsidierer glutenfrie varer i stedet
for å gi direkte økonomisk støtte, om  jeg er riktig informert. - for på kursen er det ikke mye/noe å hente lenger...

Kari

Frynse

Vi bodde på Silo i Lassi, og Effie som styrer poolbaren der handlet brødet i Argostoli.
Ikke sikker på hvilket bakeri, men vi gikk ihvertfall forbi et i "havnegata", så det kan godt hende det var dette.
Virket ihvertfall som et relativt stort og velassortert bakeri.
Vi skal forøvrig tilbake til Lassi i sommer, så vi tar nok turen innom bakeriet i Argostoli for å teste.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...