Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra biltur i nord-Hellas, mest naturbilder....

Started by JanBe, 11. May 15, 19:05:26

Previous topic - Next topic

kaka

Det er utrolig hva du har fått med deg!! Fargesterkt og vakkert.
KariK

JanBe

Hadde et par orkideer til som jeg ville dele. Det er rart med det, står man der med rumpen i været i en blomstereng så kommer det gjerne andre som er ute i samme "ærend". Slik var det i går også, allerede første plass jeg stoppet for å fotografere blomster så stoppet  dette hollanske paret opp og spurte om jeg hadde funnet noen orkideer. Det hadde jeg jo og de kom opp for å se, men de hadde allerede fotografert dem jeg hadde funnet. Det viste seg at mannen var en meget kyndig mann når det gjaldt orkideer. Han kunne til og med de latinske navnene på dem jeg hadde funnet og han hadde med seg et bitteliten forstørrelseslinse som han så nærmere på detaljene på hver enkelt blomst. Disse traff jeg igjen flere ganger i går og faktisk på steder som lå mange mil fra hverandre. Siste gang jeg traff dem så var han ganske så opprømt fordi de hadde funnet en variant som han satte stor pris på. Han kom med en lang avhandling om akkurat den typen orkidee, som jeg også selvsagt måtte fotografere, selv om jeg måtte snu og kjøre en kilometer tilbake for å finne den, De viste vei og var tydeligvis veldig happy med akkurat den. Det som var vist spesielt med denne er de 2 lange vingene som ser på siden av "kroppen". Han fortalte at blomsten lager seg som en eksakt kopi av et bestemt innsekt og da hunkjønnet av dette insektet. Så kommer hannen flyvende og ser, her er jammen meg en dame og hun står til og med i ro og så flyr han ned for å pare seg. Da stikker han hodet inn i blomsten og der henger det 2 gule (unnskyld min uvitenhet) pollen tror jeg det heter. Disse er klebelige og fester seg på hannen, som flyr videre med disse 2 pollene til neste blomst for å pare seg der og da blir denne planten bestøvet............







Som man kan se på de neste 2 bildene så er denne blomsten enda "jomfru", eller var det en ikke passende måte å si det på?









Til slutt en helt annen variant orkidee. Den over her er maks 10 cm høy og blomsten er omtrent på størrelse med nagglen på tommeltotten Den siste her er minst 40 cm høy.......








JanBe

Vet ikke om jeg har skrevet dette noen sted, men det er aldeles nydelig og grønt her i nord-Hellas nå. Det er mye skog her og for det meste nyutsprungen løvskog og alle mulige treslag og det er virkelig grønt. Jeg valgte jo å reise hit på denne årstiden, nettopp fordi jeg håpet å finne vår her. Det er vel nesten blitt tidlig sommer allerede, for i går, onsdag 13 mai 2015, var det nesten skyfri himmel og temperaturen varierte mellom 21 til 24'C, med andre ord akkurat passe vart til å reise rundt, kanskje gå litt rundt ute i naturen for å lete etter noen gamle steinbruer, som ikke alltid er like lette å finne. Som sagt natt til i går overnattet jeg på et hotell i byen Paranesti. Hotellet lå i skråningen over byen og hadde en nydelig utsikt over byen fra dets frokostsal og jeg var innom byens jernbanestasjon og tok et par bilder. Det var kun en passasjer, eller trolig var det en ansatt som gikk på toget for det var en dame med bøtte og langkost og i unnskyld utrykket "vaskekoneklær" på seg. Jeg synes dor det er rart om en ansatt må ha med seg bøtte og kost på jobb, men enda rarere er det kanskje om en passasjer reiser med toget i med bøtte og spann, men det er Hellas og her gjør man det jo på den greske måten.............




















JanBe

Hvorfor reiser man dit man reiser? Vel det er ikke alltid man har gode svar. Slik må vel gårsdagens kjøretur karakteriseres. Har egentlig ikke noe fornuftig forklaring på hvorfor jeg kjørte som jeg kjørte. Jeg hadde altså lyst til å kjøre nordover til Fraktou forest, langt nord, nesten mot grensen til Bulgaria. Målet var et lite område med noen byninger, trolig tilhørende en turistforening eller noe slikt, for dette er et flott terreng å gå tur i, området er en del av en nasjonalpark. Jeg hadde ikke noe bestemt fotomål, som for meg kan gjøre at jeg kjører mange mil ekstra og går gjerne flere kilometer i tillegg om jeg synes det er spennende nok. Her hadde jeg ingen "fornuftig" grunn, annet en at det skal være flott og at det ligger langt nord som jo er en av målsettingene med denne turen, å oppleve og se hva Hellas kan tilby langt, langt nord oppe i fjellene. Jeg dro i hvert fall nordover selv om hotellverten hadde sagt at veien på et punkt var stengt. Greit nok, men jeg ville kjøre så langt jeg kunne. Det var et godt stykke nordover. Det var asfaltvei det mest av veien, men den var full av utallige svinger. De siste kilometrene kjørte jeg på grusvei, men den var med gul farge på kartet, noe som antyder at den var kjørbar og den var riktig så fin, så brei at man kunne møte en lastebil uten noen særlige problemer. Men til slutt kom jeg til dit hvor nesten hele vegbanen hadde rast ut og jeg måtte snu. Det var helt ok, jeg hadde prøvd å kjøre så langt jeg kunne og jeg var i en nydelig skogpå omtrent 1100 m over havet. Her var det en nydelig blanding av barskog og løvskog og en aldeles nydelig lukt og helt stilt, bare en og annen gjøk som gol. Først noen skjermbilder over dages reiserute.















På veien nordover passerte jeg et vannkraftverk.











Langt oppi skogen var det et veikryss.......












Så langt kom jeg og bildet under er fra samme veikryss som bildet over, men dette er skiltet som vises når man kjører tilbake igjen. Som man ser av de 2 bildene, grusveien var brei og fin.









JanBe

På veien nordover akkurat hvor asfalten slutter, så er det noen varme kilder. Rundt denne er det vokst opp noe hus, de aller fleste bygget i blikk. Har aldri sett en slik liten landsby før. Først et bilde fra bilveien og "hovedgata" oppover hvor kildene er.







Så noen bilder av "kildene", som ganske så vanlig innebygget og her ikke særlig forfriskende eller særlig innbydende















Så noen flere bilder av selve "byen"






















Egen kirke hadde de også. Nå skal det sies at det aller meste så forfallent og fraflyttet ut, men noen nybygg var det jo også og  jeg så folk i minst ett hus, men om de bodde der eller bare var der på dagsbesøk vet jeg jo ikke. En annerledes plass var det i hvert fall.

JanBe

Jeg fant 3 gamle steinbroer i dag, men jeg skal bare ta med den som jeg synes var mest fascinerende og som jeg slet mest med å finne, fordi det var så tett vegetasjon i området den lå. Men heldigvis så fant jeg den tilslutt og jeg er kjempeglad for at jeg fant den, for den er en av alle de broene jeg har fotografert opp igjennom årene hvor vegetasjonen nesten helt skjuler broer. Naturen tar på en måte tilbake det som den mener er sitt. Jeg fant som sagt til slutt den gamle eselveien som førte til broen. Man ser lett stien som går der i dag, men broen var ikke så lett å se og enda verre er det å se den på første bilde. For kameraene klarer ikke å se så mange blendertrinn som det menneskelige øye, derfor blir det på bildet bare et sort hull, der vi i virkeligheten med våre øyne helt lett og tydelig ser deler av broen. Jeg har dradd litt hardt i spakene på et fotoredigeringsprogram i håp om å klare få frem deler av broen på første bilde også, stien til høyre ser man lett og broen ligger altså omtrent midt på bildet.......







Bildet under: Broen sett fra oversiden, ikke lett å se at dette er en bro























For meg så var dette en veldig fascinerende bro som ikke lenger blir vedlikeholdt eller brukt av geiter og slikt, her er det naturen som regjerer.

JanBe

Før denne turen så har jeg brukt utallige timer på Google Earth i håp om å finne spennende fotomotiver. Jeg fant haugevis, flere som jeg allerede bare har måttet kjøre forbi fordi tiden ikke strekker til. Men i nærheten av en steinbro som jeg også har fotografert i går, så jeg også en slags kirke som var laget av runde steiner om som hadde noen en slags ikoner hugget inn i steiner. Dette hadde jeg lyst å se nærmere på og gjett om jeg er glad for at jeg gjorde det. Før man kommer frem til selve kirken må man igjennom denne portalen







Man kommer frem til dette







Innenfor gjerdet satt det 2 voksne menn, tydelig brødre for de var svært lik hverandre. De ser meg og vinker meg smilende inn. Jeg prøver med på engelsk, men de rister på hodet og snakker bare gresk. Omtrent det eneste jeg kan på gresk er 2 ord og det er 3 ord på norsk og på norsk er det: Jeg er norsk. Så sier de Norge på gresk og spørmålet om Oslo kommer med en gang og jeg sier Stavanger og peker til venstre og de sier norsjoen og petrolium på gresk, men som jeg forstår og nikker ivrig til. Jeg peker på kameraet og spør om jeg kan fotografere og jeg forstår at det får jeg lov til. Begynner å fotogrfere og spær hvem som har laget alt dette og de sier at det er dem. Kirken er full av malte ikoner og jeg får forståelsen at det er de som har laget dem også. Jeg blir bydd på kaffe og noe veldig søtt noe som smaker kirsebær. Etter en stund så fortsetter jeg å fotografere og de forteller hva bildene på steinene forestiller. En sammensetning er juleevangeliet, en annen er påsken. Jeg legger ved noen bilder......



















Bildet over er fra juleevangeliet og det under er fra påsken med grotten og alt ting









Her forklarer han at denne mannen var fra Kefalonia, den neste fra Zakynthos og den tredje fra Korfu



Det var utrolig kjekt å treffe disse 2 og selv om jeg ikke kan gresk og de bare gresk så forstod vi hverandre veldig godt og det ble virkelig høydepunktet på dagen, ja kanskje på hele reisen. Jeg fikk også tatt en liten video når han viste hvordan de hugget ut disse steinene. Den ble møysommelig over lang tid lastet opp til YouTube i går kveld og skal være i full HD, den skal finnes her:












kaka

Jeg skjønner godt at dette ble en spesiell opplevelse. Det er ganske fascinerende hvordan man kan gjøre seg gjensidig forstått.

Det virker som disse to "speilbildene" har viet livet sitt til dette stedet, og stadig utvider.
Morsomt å se videoen også.

Bildene fra den bortgjemte broen, og området omkring var virkelig vakre!

KariK

Tore

Takk for fantastisk flotte bilder fra denne helt særegne kirka.

Tzasiki

Et stort takk fra meg også. For et flott reisebrev og vakre spennende fotos! For en reise du tar!

JanBe

Limer inn en filmsnytt til. Håper dere har lyd for her er det faktisk lyden som er det viktigste. Jeg har bare fått testet dette på en dårlig bærbar pc, rent lydmessig og slike høyttalere er fullstendig uten bass. Det blåste en del da opptaket ble gjort og vindstøy er jo ikke noe kompaktkamera-mikrofoner behandler bra, så har dere gode høyttalere, så skru heller ned bassen. Beklager også den litt urolige kameraføringen, alt er håndholdt på en litt for stor zoom, men det er slik det ble, muligheten til å ta et nytt opptak der og da var ikke stor, når dere hører lyden så vil dere forstå. Opptaket er som det er og som sagt lyden er viktigst og jeg vil kalle opptaket:

"Dette er også Hellas"...........







Tatt opp torsdag 15. mai 2015 kl. 13:26

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...