Logg inn med Facebook eller Google!

Middelhavsdiett mot hjerteinfarkt.

Started by IngeS, 05. Nov 13, 15:53:10

Previous topic - Next topic

IngeS

Rundt 30 prosent av hjerteinfarkt, slag og dødsfall som følge av hjertesykdom kan forebygges hos personer med høy risiko - hvis de bytter til matvarer som olivenolje, nøtter, bønner, fisk, frukt og grønnsaker.
Det viser en studie som nylig er publisert i New England Journal of Medicine

Nøkkel-ingrediensene i Middelhavsdietten
•   Spis brød, pasta, ris, poteter, polenta, couscous eller andre kornprodukter til alle måltider.
•   Bruk ofte bønner, erter, linser og nøtter i middagen, til salater og gryteretter.
•   Bruk flittig sterkt fargede grønnsaker som tomater, brokkoli, gulrøtter og spinat, samt friske bladgrønnsaker daglig.
•   Spis frisk frukt, bær og drikk juice flere ganger daglig, og la det gjerne erstatte dessert og kaker.
•   Bruk olivenolje (evt. "salat og matolje" eller soyaolje) til matlaging og salater, myk plantemargarin til baking og på brødet.
•   Bruk skummet melk og yoghurt, samt halvfete oster i moderasjon.
•   Spis fisk til middag 3-4 ganger i uken, fjærkre (inkl. egg) 2-3 ganger, begrens kjøttmåltider til 1-2 ganger i uken og benytt magert kjøtt.
•   Rødvin kan nytes til maten i moderate mengder (1-2 glass daglig).
•   Drikk vann som tørstedrikk, evt. te og urtete.
•   Ikke glem å krydre maten med hvitløk og urter.

Er det noen av forumets medlemmer som følger opp disse rådene helt og fullt?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Nei, det kan jeg ikke hevde, men under opphold på Kreta så nærmer vi oss en slik diett. Langt vanskeligere hjemme og det har noe med kvalitet, tilgjengelighet og pris å gjøre. Et lite eksempel fra i dag; laget meg en brødskive med blant annet noen skiver agurk, og la merke til at agurken var veldig frisk med god farge og meget smakfull. Ja, den smakte rett og slett som en agurk kan, og bør, smake! Kommenterte dette til min kone og spurte hvor hun hadde kjøpt denne. Og svaret var at den hadde vi med hjem fra Kreta for mer enn to uker siden!

IngeS

Det meste av frukt og grønnsaker som ligger i skavler i de norske butikkene er vel gjerne sprøytet med ett eller annet. Nei friske frukter og grønnsaker må der være
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Riitta

Mycket av det som Inge skriver äter vi här :) Dock inte rödvin till maten vardags och inte massa juice från affären, för dom är rena sockerbomber!

Riitta

IngeS

Quote from: Riitta on 05. Nov 13, 18:39:23
Mycket av det som Inge skriver äter vi här :) Dock inte rödvin till maten vardags och inte massa juice från affären, för dom är rena sockerbomber!

Riitta


juice må man presse selv av frukten
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Riitta

Så är det Inge, annars kan det kvitta :)

Riitta

IngeS

Jeg har aldri i mitt tidligere liv spist så mye frukt og grønnsaker som jeg har gjort de seks årene jeg har bodd her. Spesielt gjelder det løk, hvitløk, tomater og sitrusfrukter. Det samme gjelder belgfrukter, juice, yoghurt og olivenolje. Urtete drikker jeg også oftere enn i mitt tidligere liv.
Jeg har visst tilpasset meg det greske i langt større grad en det jeg forventet.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

tovenor

Denne greske matretten, fasolada, hvite bønner, sies å være en av sju mest helsebringende matretter i verden, og det er også kjempegodt! :)


Riitta

Både bönsoppa och linssoppa brukar jag laga då och då :)

Riitta

bengalow

05. Nov 13, 20:16:58 #9 Last Edit: 05. Nov 13, 20:25:21 by bengalow
Varför är inte ägg med på din lista, IngeS? Det nyttigaste som finns! Tänk, att liv skapas ur innehållet...

Sedan bör man nog lägga till, som ett starkt argument, att livsstilen är annorlunda än vår. Vi får väl se vad den ekonomiska krisen som råder påverkar infarktstatistiken i medelhavsområdet...med stress och bekymmer. Men visst, sund mat är alltid bra. Jag häller gärna upp ett par glas vin per dag.

Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngeS

Quote from: bengalow on 05. Nov 13, 20:16:58
Varför är inte ägg med på din lista, IngeS? Det nyttigaste som finns! Tänk, att liv skapas ur innehållet...


Det må du spørre eieren av denne siden om: http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/middelhavskosten.php
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

bengalow

Det finns lika många mat-gurus som det finns recept på mat! Ett tag var det dödsens farligt att äta smör - det skulle vara lättmargarin i stället. Så kom en ny undersökning, och då var det OK med smör - mycket smör. Margarin var åt helsike med alla konstgjorda tillsatser. Fisk...tja dom samlar på sig olika rester av allt utsläpp vi gör i havet, från DDT och kvicksilver, så dör man inte av hjärtinfarkt, så blir det väl av annan förgiftning. Och IngeS, kom inte och säg, att man inte besprutar frukten i Grekland, för det gör man! Jag har sett hundratals män med en stor dunk på ryggen gå omkring och spruta i planteringarna, både med och utan andningsskydd.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...