27. Apr 24, 12:12:39


Logg inn med Facebook eller Google!

Pugge gresk

Started by Mixelite, 01. Sep 07, 09:27:53

Previous topic - Next topic

Mixelite

Først og fremst; Jeg er alt for lat i dag til å lete etter greske bokstaver på tastaturet. Dessuten er det ikke ment som noen leksjon, bare litt pludring over en måte å lære på.

Nå har jeg i mange år drevet med \"skippertakslæring\" og det fører ikke så veldig langt hen, annet enn at jeg lærer et par nye gloser hver gang jeg tar et tak. Nå har jeg bestemt meg for å ta litt hver dag. Ett ord/en frase om dagen og jeg benytter en liste med nyttige ord og fraser jeg fikk av GalleryTouri.

Forrige dagens ord var bariemai - jeg kjeder meg. Det får man ikke bruk for i Hellas!, men fordi jeg har lært _det_ ordet, kan jeg også huske neste på listen; Bariemai na pao sto mathima - jeg har ikke lyst til å gå på undervisning. Og ved å plugge inn andre ord man tilfeldigvis husker, så kan man kanskje si Bariemai na pao sto \"settinndetsompasser\".

Gårdagens frase var Katharizo to spiti - jeg vasker huset. Ikke det jeg gjør mest på ferie med vaskehjelp, men så har man spiti. Bariemai na pao sto spiti - jeg har ikke lyst til å gå hjem.

Dagens er psaxno kati - jeg leter etter noe. Det kan man jo bruke i i mange sammenhenger, når man bare lærer seg ordet på det man leter etter. Psaxno to Apomero - når man har gått seg vill i Kambos og ikke finner veien til ouzeritavernaen med Kambos flotteste utsikt ;-)


Jeg klasker dagens ord/frase opp i msn på personlig melding, men en gul lapp hadde vel vært mer effektivt. Uansett; det virker!

gallerytouri

Quote from: \"Mixelite\"Dagens er psaxno kati - jeg leter etter noe.

Synes du leter etter noe stadig vekk, jeg. Vel, når du finner det kan du si TO VRIKA!  zwwhhhhaaaxxxx Betyr altså *jeg fant det*.

Det het tidligere EVRIKA, og derfra kommer ordet EUREKA.
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

xristina

Går det an å sette seg på denne \"dagens-ord-lista\"? :-D

Mixelite

Quote from: \"xristina\"Går det an å sette seg på denne \"dagens-ord-lista\"? :-D

Det gjør det vel :) Dagens ord er altså psaxno kati(trykk på a-ene). - jeg leter etter noe.

Så får man ta to vrika i morgen :)

bengalow

Psaxno, Mixelte, betyder att jag saknar något, eller förlorat något, även i form av att jag letar efter det som jag saknar. \"Se psaxno\" = jag saknar dig. \"Psaxno to dromo\"= jag har förlorat vägen/jag är vilse.
Sedan bör det heta \"evrika\", eftersom ord i aorist/imperfekt skall ha tre stavelser, med betoning på tredje sista stavelsen,  därför har man lagt till e-et till början , precis som t.ex. \"ekana\"= jag gjorde
OK?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"OK?
Neeeeei! Too much information ;-) hodet mitt klarer ikke en gang å få psaxno kati til å henge der. Jeg lurer på om jeg kanskje har nådd maxgrensen min med de 3 frasene jeg alt har nevnt.

Typisk nok så lærer jeg alt jeg ikke har bruk for. F.eks hadde jeg ikke noen problemer med å lære kinesika xilarakia gia to fajito, og det henger flere år etter at jeg leste det. Jeg vil da ikke ha kinamat på Chios!

Samme med pou ine o stathmos ton trainon. Det _finnes_ ingen jernbanestasjon på Chios, som du vet. Det nærmeste man kommer nå, er turisttoget. Før det var de bare noen gamle jernbanevogner oppe i skråningen i Megas Limnions og jeg vurderte lenge å traske opp dit og se om jeg kunne finne noen å spørre slik at jeg kunne få brukt det jeg kunne.  zqr2eeeeeeff

gallerytouri

Bare fortsett å lete du, Mix. PSAXNO KATI. Og skulle du finne det så heter det TO VRIKA, ikke evrika. Og hvis jeg sier til deg at SE PSAXNO så betyr det IKKE at jeg savner deg, det betyr at jeg leter etter deg.

At jeg savner deg er en helt annen ting  zxzaxxxxxxxxxx  så det får vi ta en annen dag!
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

Mixelite

Quote from: \"gallerytouri\"Bare fortsett å lete du, Mix. PSAXNO KATI. Og skulle du finne det så heter det TO VRIKA, ikke evrika. Og hvis jeg sier til deg at SE PSAXNO så betyr det IKKE at jeg savner deg, det betyr at jeg leter etter deg.


Jammen, hvis du sier det til _meg_ så har du funnet meg! Da trenger du jo ikke lete.  ztweee

Unnskyld, er muligens overtrøtt.  zqr2eeeeeeff

Morgendagens ord blir then pirazei - det gjør ingenting. Det burde være enkelt, for det kan jeg nesten fra før  zqr2eeeeeeff

Mixelite

Jeg dro frem gresk-norsk-norsk-gresk lommeordbok for moro. Haha, der var det litt av hvert.

Hør her:
to psaxná - rumpe
to psaxnó - magert kjøtt/kjøtt uten ben  (baro to psaxó -skyte for å drepe)
psáxno : épsaxa - lete etter/ransake

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen! Huff. legger man trykket feil på norsk, eller får litt feil endelse, så høres det bare litt gebrokkent ut. På gresk kan det jo bli riktig morsomt! :-D

gallerytouri

Quote from: \"Mixelite\"Jeg dro frem gresk-norsk-norsk-gresk lommeordbok for moro. Haha, der var det litt av hvert.

Hvis du har den samme lille ordboken som meg så finnes det også en side med uregelrette verb og hvordan de bøyes. Der finner du både VRISKO - VRIKA, og PSAXNO - EPSAKSA.

Og ja, man må være veldig forsiktig med hvor man legger trykk på ordene. Hvis ikke kan man få noen riktig morsomme misforståelser...og noen ikke fullt så morsomme  zxcqqqaaaaaaa
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

bengalow

Oooops, jag förväxlade order, Mix! \"Jag saknar\" heter \"xano\". Ursäkta om jag förvirrade diskussionen!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Oooops, jag förväxlade order, Mix! \"Jag saknar\" heter \"xano\". Ursäkta om jag förvirrade diskussionen!!!
Then pirazei. Det skal ikke så mye til!  ztweee

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...