Logg inn med Facebook eller Google!

Geit kokt på gresk vis

Started by IngeS, 10. Mar 13, 19:21:54

Previous topic - Next topic

IngeS

Det forbauser meg at ikke geitkjøtt blir mer brukt i Norge. På Samos får du det ofte servert på tavernaer i de små landsbyene utenfor turiststedene. Da er det kokt i en herlig saus.
Første påskedag helgrilles geit mange steder. Vel nok er det lam som ligger på grillen påskedagen, men som sagt mange foretrekker geit. Og like godt som grillet lammekjøtt er det.

Her følger en oppskrift på kokt geitkjøtt:

Geit kokt på gresk vis

1 kg geitkjøtt skåret i store biter
1 dl Olivenolje
2 store gule eller rødløk
3 store gulrøtter
4 dl Tomatjuice (Utspedd tomatpuré går også)
4 ss Rødvinseddik
1 dl Rødvin
2 stk Laurbærblad
4 dl Varm kraft fra kokingen av geitkjøttet
3 store finhakkede hvitløkfedd

Kok opp kjøttet og skum av omhyggelig. Skjær en løk og en gulrot i biter å ha i når det ikke skummer lengre. Ha i litt hel pepper og et laurbærblad og la dette koke i to timer.

Hakk en løk og fres den et minutt i olivenolje. Hell i tomatjuice, rødvinseddik og rødvin. Ha i et laurbærblad og hvitløk. Ta opp kjøttet og fjern eventuelle bein og slintrer. Ha kjøttet i gryta sammen med de andre ingrediensene. Sil over varm kraft og la det hele koke i en time. Smak til med salt og pepper. Del de siste gulrøttene i litt store stykker og kok dem sammen med kjøttet til de er passelig møre. (de siste tyve minuttene)
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

bengalow

10. Mar 13, 19:38:23 #1 Last Edit: 10. Mar 13, 19:42:36 by bengalow
MUMS, Inge! Jag håller med dig till fullo. Tänk, getter går omkring och äter av kryddväxter hela livet, dom smaksätter sig själv! Jag vet inget som är så gott som detta!!! Men i Sverige finns det nästan inte att köpa.
Efter hästköttsskandalen, som du väl nog också har hört om i Grekland, så har Findus beslutat att döpa om sitt kött på burk till "Gallops"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Sigbjorn

Vi har en Ica Maxi butikk i Kristiansand, og der har de fra tid til annen kidd/geitekilling.
Det som de selger er halve killinger, og det er det mest nydelige kjøttet du kan tenke deg.

Sigbjørn
Δεν πειραζει

JohnS

Nikos, som driver et hotell og taverna i Sfakia på Kreta, har noen hundre halvville geiter som han av og til prøver å samle  sammen for å velge ut dyr for slakting, og ellers skyter han gjerne et dyr eller to ved behov.  Jeg spurte ham om hvorfor det så sjelden er geit på menyen når det finnes så mange geiter på Kreta. Han fortalte at grekerne selv er glade i geit, og at det meste gikk til eget bruk i storfamilien.  "Men det serveres nok geit oftere enn du tror", sa han og gliste.  "Det er så mange turister som ikke vil ha geit, at vi gjerne kaller dem lam på menyen".

Han har forresten lovet meg at hvis jeg gir beskjed i litt god tid neste gang jeg er på de kanter, skal han skyte et par dyr, og tilberede hodene etter alle kunstens regler på gresk vis.  Dessverre begynner det å bli en del år siden jeg var på de kanter og hadde kontakt med ham.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...