Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan kan man lære å like Retsina?

Started by Ingeborgimevind, 02. Aug 07, 12:28:50

Previous topic - Next topic

Retsina

zxzaxxxxxxxx En liten fortelling.
En sommerdag gikk min venninnne og jeg på formiddagsvisitt til min gamle venn. Han ville naturligvis servere sine gjester noe. Han tilbø både øl og vin, men vi takket nei med den begrunnelse at vi kunne ikke begynne med alkohol så tidlig på dagen. Da kom det kontant:
\"Vin Nor, er ikke alkohol\".
Der lærte vi noe nytt som vi aldri kommer til å glemme !

gesse

Quote from: \"Retsina\"zxzaxxxxxxxx En liten fortelling.
En sommerdag gikk min venninnne og jeg på formiddagsvisitt til min gamle venn. Han ville naturligvis servere sine gjester noe. Han tilbø både øl og vin, men vi takket nei med den begrunnelse at vi kunne ikke begynne med alkohol så tidlig på dagen. Da kom det kontant:
\"Vin Nor, er ikke alkohol\".
Der lærte vi noe nytt som vi aldri kommer til å glemme !

Den skal jeg huske.       zthhhhhhtttttt

ragnhild

Quote from: \"xristina\"Har dessverre aldri fått taket på dette med rødvin og framheving av smaken på maten (joda jeg har testet det flere ganger hos profesjonelle folk, men jeg synes fortsatt rødvin er best før og etter maten - og vann under måltidet...)
Da må du ha hatt max uflaks! Hva er vel en nydelig viltmiddag uten godt & rødt følge?
Retsina er forøvrig best i Hellas.

-POE-

Retsina är något säsongsberoende och bör undvikas runt den 30:e februari, övrig tid är den som bäst.

//PO
-13 dagar kvar till Karpathos
//PO

Mikke

ztweee  ztweee  ztweee  zq111   zq111  zq111
Mkt bra,PO..
Grekland nytes sikkert bedst i Hellas...
det kan ikkje nokk ofte fortellas..

Mikke
10 dar quar till Karp...
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

JohnS

Jeg har lyst til å berolige Ingeborgimevind litt.  Det er ikke obligatorisk å like retsina!    Selv liker jeg retsina til maten, om enn stort sett bare til gresk mat, men min kone kan ikke fordra smaken, og har ikke gjort noen store anstrengelser for å tvinge seg til å drikke den heller.  Men hun er like glad i Hellas for det.

Produksjon av retsina har gått ned med over 70 % i løpet av de siste 15 år hos Kourtakis, som er den dominerende produsenten. Det er rimelig å tro at totalen har blit redusert nesten like mye, selv om en del lokale merker har holdt bedre stand, som f.eks. Malamatina i nord.

Det vil alltid være en diskusjon om hva som er \"gode\" viner. Det ser ut til at nedgangen i forbruket av retsina for det meste blir erstattet av økning i billig \"bulk-vin\", altså den vinen vi kjøper i mugger eller karafler på tavernaene. Den selges i økende kvanta i 5-liters kanner, på plastflasker, eller direkte tappet fra kjøle-automater som sikkert mange har sett i supermarkeder. Denne typen vin gikk kraftig tilbake i popularitet fra 1980 og utover, men opplever visstnok nå en renessanse blant grekerne.

Jeg har hørt av grekere at det nå stort sett er turister som drikker retsina, i tillegg til at en god del eksporteres til  nostalgiske \"utenlands-grekere\".  Så i anstrengelsene for å virke mest mulig gresk, har du kanskje et lite forsprang på oss andre, og behøver ikke slite deg gjennom en tilvenningsperiode, Ingeborgimevind! ztweeeeeeeee

Det samme gjelder visstnok også for ouzo, som mer og mer blir en turistdrikk har jeg hørt.  Noen som vet noe mer om det, hvis det er tillatt med et lite sidesprang i tråden her?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

xristina

Quote from: \"ragnhild\"Da må du ha hatt max uflaks! Hva er vel en nydelig viltmiddag uten godt & rødt følge?
Retsina er forøvrig best i Hellas.
Nei, har nok ikke det. Vi er nok bare forskjellige. Er ikke noen viltelsker heller jeg... (Men den bever-stifadoen din skulle jeg gjerne ha testa!) Dessuten synes jeg Retsina kan være godt her hjemme også!

JohnS

Quote from: \"xristina\"[Nei, har nok ikke det. Vi er nok bare forskjellige. Er ikke noen viltelsker heller jeg... (Men den bever-stifadoen din skulle jeg gjerne ha testa!) Dessuten synes jeg Retsina kan være godt her hjemme også!

Og i dag begynner hjortejakta!!  Gleder meg til jeg kan lage hjortestifado, jeg, fryser\'n er tom for hjort nå.  Men jeg tviler på om det blir retsina til, selv om det kanskje blir noe hvitt, siden kona er allergisk mot rødvin.  Jeg tror en av årsakene til at hun elsker Hellas, er at ingen løfter et øyenbryn om hun vil ha hvitvin til stifadoen, grekerne innbiller seg visst også at man drikker hva man har lyst på, ikke hva som står i den tjukke boka med regler om hva som skal drikkes til hva.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Katta

Quote from: \"JohnS\"Jeg tror en av årsakene til at hun elsker Hellas, er at ingen løfter et øyenbryn om hun vil ha hvitvin til stifadoen, grekerne innbiller seg visst også at man drikker hva man har lyst på, ikke hva som står i den tjukke boka med regler om hva som skal drikkes til hva.

Ja, er det ikke befriende? Det er jo sånn det skal være. Hvorfor tvinge i seg noe man ikke liker? Jeg drikker det jeg har lyst på.

Mixelite

Quote from: \"Katta\"
Quote from: \"JohnS\"Jeg tror en av årsakene til at hun elsker Hellas, er at ingen løfter et øyenbryn om hun vil ha hvitvin til stifadoen, grekerne innbiller seg visst også at man drikker hva man har lyst på, ikke hva som står i den tjukke boka med regler om hva som skal drikkes til hva.

Ja, er det ikke befriende? Det er jo sånn det skal være. Hvorfor tvinge i seg noe man ikke liker? Jeg drikker det jeg har lyst på.

Det er da ikke så ille her hjemme lenger heller? Det er lenge siden jeg har opplevd vinsnobberi ute og blitt målt ovenfra og ned og fått forklart at man drikker rødvin til kjøtt.

xristina

Quote from: \"JohnS\"Jeg tror en av årsakene til at hun elsker Hellas, er at ingen løfter et øyenbryn om hun vil ha hvitvin til stifadoen, grekerne innbiller seg visst også at man drikker hva man har lyst på, ikke hva som står i den tjukke boka med regler om hva som skal drikkes til hva.
Det er det som er så herlig! Når vi inviterte grekerne på får-i-kål, så hadde de med hvitvin - og det passet bra til - ved siden av akevitten! ;-)

Tommy

Här utvecklas nya gastronomiska riktningar må jag säja, får i kål, vit vin o akvavit, det är skojigt när folk vågar sig på något oprövat  zxcccccxx  

Jag lurar på hur Retzina skulle smaka som dryck till surströmmingen ??? Det må jag nokk pröva till helgen   zxwwwwwwwwwa
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Syros mai 2024
by marjana | 19. May 24, 17:21:27
Hei fra Ermoupolis! Tok direktefly til Athen i mor...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...