Logg inn med Facebook eller Google!

Er service et argument (evt motargument?) for å velge vekk Hellas som reisemål?

Started by Anders, 04. Apr 12, 17:49:27

Previous topic - Next topic

Tjorven

Det var rene ord for pengene, frudiddi  ;D og må ha vært forferdelig for ei ungjente  :-[ Jeg håper for hennes del at hun har fått oppleve Hellas, både som motvekt og fordi bare Hellas er Hellas  :-* 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

He,he....ja,kanskje litt store ord,-en ferie i Tyrkia kan være helt ok for oss to "voksne",men at det er forskjell er helt sikkert....ikke oppførte hun seg utfordrende på noen måte heller,og det falt visst enda mer i smak :bang:
I Hellas har hun ikke vært,er nå snart 25 år,og går sine egne veier vet du.Er selvstendig næringsdrivende,og da er det ikke plass til noe ferie å snakke om.Får håpe hun en dag får anledning til å se vårt drømmeland :hjerte: :hjerte:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

marjana

Det å bli "overfalt" som jente eller dame er vel ikke ukjent. Enda en grunn til å reise rundt i Hellas der jeg som dame kan bestemme helt selv om jeg vil ha oppmerksomhet og selskap av menn!

Kamakiene i Hellas er da også ganske pågående, men de tar faktisk et nei for et nei!


Glika i zoi

Anders

Tror jeg må finne vedkommende igjen og be henne utdype hva hun egentlig mente :-)  For det er liksom de der "Tyrkia-historiene" som går igjen... om innpåslitne selgere og kelnere og innpiskere og denslags... det kan da ikke være oppspinn når så mange (og jeg mener ikke her på forumet) har litt av de samme opplevelsene? Landet er sikkert veldig bra det, men hvis man ikke får oppleve det i fred og ro og på sin egen måte, så blir det jo lett slitsomt?

Diddi

Ja,kan bli både lett og mye slitsomt :-* men,ikke noe galt om landet av den grunn ;) Mye flott å se og oppleve,men her gjelder det å sette grenser :o
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

JohnS

Noen kommentarer til sammenligningen Tyrkia/Hellas og inntrykk av servicen i Tyrkia som er rå og ufordøyde foreløpig, siden jeg kom hjem fra min første uke i Tyrkia i ettermiddag. 

Etter alt jeg har hørt om innpåslitne selgere, var jeg egentlig positivt overrasket over hvor mye man fikk gå i fred hvis man bare brukte et kroppsspråk som viste at man ikke var interessert.  Men begynte man å se på og kanskje ta på noe, var selgerne meget raskt på pletten, og var ikke alltid like lette å bli kvitt.  Vi var både i Kemer, Pamukkale, Antalya og Belek et stykke utenfor Antalya, uten at vi følte at vi ble plaget.  Vår guide fortalte at en del steder hadde myndighetene skjønt at mange turister nærmest blir skremt bort fra å besøke Tyrkia pga aggressive selgere, og hadde gitt lokale pålegg om å legge om stilen.  Noen steder var det til og med laget doble parallelle fortau, der turister på det ytterste ble latt i fred, men de som rusla på det som var nærmest butikkene, var fritt vilt.

Når det gjaldt kelnere og hotellpersonell, varierte det mye, slik det også kan gjøre i Hellas.  Man hadde alt fra de meget korrekte med venstre hånd på ryggen, som gjorde jobben sin profesjonelt, men uten et smil, til dem som gjorde all verdens ablegøyer med ungene, og forsåvidt med de voksne også.  Alt i alt virket tyrkerne i disse yrkene meget vennlige, men reserverte og vanskelige å kome inn på, noe jeg tror mest skyldtes at språkkunnskapene var uventet dårlige.  Svært mange kunne mer tysk enn engelsk, forresten.

En kuriositet:  Vi ruslet ned fra det siste hotellet til et lite handlesenter.  På veien nedover ble vi "overfalt" av en innpåsliten selger som skulle selge t-trøyer.  Vi kom oss unna, og gikk rundt i senteret i tilnærmet fred.  Enkelte av butikkene hadde til og med skilt som inviterte oss inn til å titte uten å få hjelp fra selgere før vi ønsket det.  På vei tilbake til hotellet satte vi oss og tok en obligatorisk kopp te.  Det viste seg at det var t-trøye-selgeren som også eide kafeen, og han kom straks bort og begynte å prate litt.  Det viste seg at denne aller mest innpåslitne "tyrkeren" vi møtte denne dagen, egentlig var tysker fra Bremerhafen........

At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Greit å få litt balanse... :-)
Velkommen hjem og tilbake på forumet, forresten... håper dere hadde en fin tur.


JohnS

La meg bare poengtere at jeg synes det er mye verre å pakke kofferten og dra hjem etter to uker i Hellas, enn det var etter ei uke i Tyrkia...... ;)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Kanskje du har for liten koffert? Nei, tuller! Men tror jeg aner noe underliggende der...
Som sagt, jeg har aldri vært i Tyrkia, og for å være helt ærlig så har jeg ikke tenkt meg dit heller. Men det var ikke meningen å starte noen sånn voldsom diskusjon om det ene kontra det andre... jeg lurte bare på hvorfor min kjenning fremholdt service som argument for at hun foretrakk Tyrkia foran Hellas. Men jeg må nok finne litt mer utav hvaslags opplevelser hun har hatt i Hellas... kanskje det ender opp med at hun har slike ønsker som gjør at jeg foretrekker at hun foretrekker Tyrkia?

Diddi

Ha,ha...mange pussige historier å lese fra hotell i Tyrkia.Et sted var jo ingen til stede i resepsjonen,eller ei i nærheten.På hotellet bodde mange britiske fruer.....skal ikke røpe hvor de forskjellige var,men 1+1=....
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

JohnS

Vi hadde alt i alt ei kjempeflott uke i Tyrkia, med mange fine opplevelser av ulike slag.  En del av dem var forresten sterkt knyttet til den felles gresk-tyrkiske historien i det vestlige Tyrkia.  Kan også nevne mandelblomstringen som hadde toppsesong akkurat nå på de nesten endeløse høyslettene mellom fjellene, som kunne få fruktblomstringen i Hardanger til å gremmes...  Men nå har vi "been there,done that, got the t-shirt", så Tyrkia kan hukes av på lista over land/steder som er unnagjort innimellom Hellas-turene.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....