Logg inn med Facebook eller Google!

Den store sjøreisen 1 (Naxos, Donoussa, Amorgos, Koufonissi)

Started by Tjorven, 13. Jul 11, 13:34:17

Previous topic - Next topic

Tjorven

Etter å ha reist fra Santorini, med en overnatting på Naxos, var jeg klar for å sette kursen mot mitt første bestemmelsessted, Koufonissi. Det var søndag 5. juni 2011, og på søndager går ferja Artemis \"feil\" vei, i forhold til min destinasjon. Egentlig er jeg ikke så glad i lange båtreiser, og turen ville ta 4,5 timer. Men i dette tilfellet passa det meg bra, vi skulle seile på dagtid, og anløpe flere havner.

Første stopp var Donoussa, deretter både Egiali og Katapola på Amorgos før vi ankom Koufonissi. Jeg har ikke vært på noen av disse øyene tidligere, så jeg var både glad og forventningsfull over å få noen inntrykk derfra. Og det beste av alt: sjøen lå blank og rolig da jeg skulle avgårde på den store seilasen   :grin:  :grin:  :grin:

There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

For en bystrand de så ut til å ha på Danoussa!
KariK

filhellener

Takk for fine bilder fra første etappe av \"Sjøreise 1\", Tjorven  :grin:

- jeg har også kun sett Donoussa fra en Blue Star båt, men man har jo god oversikt derfra  :smile:
Mulig jeg husker feil, men av bildene dine synes jeg Donoussa \"sentrum\" virker m y e større, s å mange flere hus, siden vi var i havna der i
mai -08 ?

Ser fram til fortsettelsen, Tjorven  :grin:
Kari

Tjorven

Den bystranda så forlokkende ut, ja, og fra sjøsiden virka byen veldig innbydende. Det skal visstnok være enda roligere der enn på Koufonissi sies det. Men akkurat det \"skremmer\" iallfall ikke meg  :)  

Jeg vet ikke hvor mye utbygd byen har blitt siden -08, men Svein-B har jo en fin tråd om Donoussa. (husker ikke i farta når han var der) Men du kan jo sammenligne bildene og se om du ser noen forskjell, filhellener.

Jeg traff forresten en franskmann på ferja som nettopp hadde feriert der ei uke. Han var full av lovord om Donoussa, og bodde på et koselig sted for 15€ natta!! Han hadde bare ett visittkort fra bostedet, men navnet og tlf.nr. ble raskt notert i boka mi  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Takk for titten Tjorven :grin: Følger spent med videre,selv om vi kjørte omtrent samme ruta til Amorgos forrige mai.Vi fikk også lang rute ut (med litt bølger),og kort tur tilbake :wink:  :wink: Nydelig tur!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

marjana

En ung, gresk venninne som jobber hele sommeren med oss turister tok en time-out på Danoussa før hun skulle tilbake på jobb igjen om vinteren.
K. dro dit i fem dager for å puste ut, sammen med noen venner. Jeg spurte K. hva de ville gjøre der, og svaret var: Tipota/ingenting.
Glika i zoi

Tjorven

Quote from: \"marjana\"En ung, gresk venninne som jobber hele sommeren med oss turister tok en time-out på Danoussa før hun skulle tilbake på jobb igjen om vinteren.
K. dro dit i fem dager for å puste ut, sammen med noen venner. Jeg spurte K. hva de ville gjøre der, og svaret var: Tipota.

Hehe, Donoussa må være et greit sted å gjøre ingenting på  :grin:  Helt i orden å bare \"være\", vil jeg tro  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven



                         

Da fortsetter jeg rundreisa. Artemis var ei behagelig og passe stor ferje å seile med, syns jeg. Hun har soldekk med og uten \"pressenning\"-tak på hele dekket, og lettvint å forflytte seg rundt på for å ta bilder f.eks  ;) Det var også en kiosk der man kan kjøpe mat og drikke. I etasjen under er det to store salonger, med blå og røde sofa/sittegrupper. I den røde salongen var det også en kafe.
Da jeg reiste, var det veldig lite folk der, så det var god mulighet for å slenge seg nedpå for en hvil. Jeg benytta meg av det før vi nærma oss Donoussa. Deretter fikk jeg det travelt  ;)  Det ble mye opp og ned trappene for å forevige havnene vi anløp.
Dessverre tok jeg ikke noen bilder fra selve ferja   :roll:  utenom det ene fra salongen.

I denne omgangen går ferden til Egiali på Amorgos.


Den røde salongen.


Egiali i sikte


Folksomt på kaia.


Havna


Litt mer av Egiali.


Fin bystrand her også.


Fristende med et bad.


Så var besøket over.


Egiali i det fjerne.


Fjellbyene Lagada og Tholaria.


Må være flott utsikt fra denne fjell-landsbyen.



There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Fint Tjorven :smile:  Fick längtan till Amorgos!! I Egiali bodde vi 2 nätter, skulle gärna återkomma dit. Bergsbyarna var så fina också och besöka :smile:
Tack Tjorven! Spännande och förlja med på din resa :smile:

Riitta

Anders

U-hum... :-)
Synd du ikke hadde flere fra selve båten, men hvis du sier den er bra så... :-)

Kristian

Den er i alle fall bedre enn Romilda som vi hadde opp fra Amorgos til Paros
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

:-) Har reist med Romilda jeg også, og vet at hun har noen ihuga fans, men tror ikke hun går nå lengre? Stødig var hun iallfall, om ikke så kjapp eller \"stæsja\" på sine gamle dager... :-)
Men Artemis er jo absolutt et alternativ til Skopelitis... hadde vært kjekt å sett litt mer av interiøret og sånn.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...