Logg inn med Facebook eller Google!

HJELP!!!!! Hvordan fjerne filnavn fra bildene

Started by Tjorven, 26. Mar 10, 15:16:27

Previous topic - Next topic

Tjorven

Nå har jeg endelig fått satt inn Astypalea-bildene mine, og skulle gå over til mappa fra Leros. MEN, både mappa og hvert enkeltbilde har samme navn, og disse får jeg ikke fjerna. (Uten å ane konsekvensene av dette, navnga jeg mappene etter innhold for å gjøre det lettvindt  :cherry: ved senere bruk) Har brukt navnene til folk, som jeg ikke vil offentliggjøre uten deres samtykke, og som nå vises på samtlige bilder i mappa :( Derfor er det viktig for meg å få sletta dette.

Nå har jeg sittet i hele dag og prøvd fram og tilbake, uten hell. Jeg fikk bytta navn på det første minibildet jeg brukte i mappa, men resten får jeg beskjed om ikke kan byttes!?!
Hva i hel..... gjør jeg feil??? Syns jeg har prøvd alle muligheter, og etter flere timer har det gått helt i surr for meg her, så PLEASE HELP  :bounce:

Og husk; jeg må ha det inn med teskje, steg for steg, og klikk for klikk.
Må bare ta meg en pause nå, men håper noen kan hjelpe meg snart.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ninette

Hvis jeg forstår deg rett, vil du endre filnavn på hvert enkelt bilde. I såfall kan du gjøre som følger:

1. Klikk en gang på filnavnet
2. Trykk F2-tasten
3. Skriv inn nytt filnavn
4. Klikk utenfor filnavn for å bekrefte endringen
5. Forsett med neste bilde iht punkt 1-4, men husk at hvert bilde må ha sitt eget unike filnavn :-)

Lykke til!

- lagt til et nytt punkt 5
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

bengalow

Om du skall byta namn på mappen, så för du pekpilen till mappen, högerklicka (det kommer en \"gardin\") välj byt/ändre namn. Så lätt byter du namn på en hel fil....Om du vill byta namn på en enstaka bild, så gör du likadant, men jag tror att det kommer upp en fråga; \"-Var vill du spara bilden?\"
Du kan också göra en ny mapp, som du väljer ett passande namn till, och sedan lägga in de utvalda bilderna där. När du skapat mappen så högerklickar på den valda bilden, välj \"klipp ut\", gå till den nya mappen, högerklicka och välj \"klistra in\". För att eventuellt inte mista bilden kan du i första läget välja \"kopiera\" och sedan \"klistra in\".
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Takk for svar, Ninette og Bengalow, men jeg gjør det etter \"oppskrifta\" di, Ninette, men det funker ikke :( Får bare opp en advarselboks med:
\"Kan ikke gi nytt navn. Det finnes allerede en fil med dette navnet. Angi annet filnavn\"
Betyr dette at jeg må gi hvert bilde nytt navn? Er det vanlig?
Har gitt mappa nytt navn, så hvorfor kommer ikke det nye mappenavnet opp på hvert bilde, slik det gjorde før jeg bytta mappenavn?

Mange spørsmål her, men som dere skjønner virker visst ikke noe her etter \"normalen\", selv om jeg mener jeg gjør alt riktig.
Nå er jeg drittlei, så jeg tror jeg skipper hele bildegreia. Artig så lenge det varte....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ninette

Quote from: \"Tjorven\"Takk for svar, Ninette og Bengalow, men jeg gjør det etter \"oppskrifta\" di, Ninette, men det funker ikke :( Får bare opp en advarselboks med:
\"Kan ikke gi nytt navn. Det finnes allerede en fil med dette navnet. Angi annet filnavn\"
Betyr dette at jeg må gi hvert bilde nytt navn? Er det vanlig?
Har gitt mappa nytt navn, så hvorfor kommer ikke det nye mappenavnet opp på hvert bilde, slik det gjorde før jeg bytta mappenavn?

Mange spørsmål her, men som dere skjønner virker visst ikke noe her etter \"normalen\", selv om jeg mener jeg gjør alt riktig.
Nå er jeg drittlei, så jeg tror jeg skipper hele bildegreia. Artig så lenge det varte....

Hvert bilde må ha et unikt navn. Hvis du for eksempel kaller bildene dine Leros-et-eller-annet, kan du for eksempel nummere bildene som Leros-1 Leros-2 o.s.v.

Enkelte program har en automatikk at bildene får navnet etter navnet på mappen. Men det gjelder bare i det du laster bildene fra kameraet og inn i mappen. Hvis du senere endrer mappenavnet, får det ingen konsekvenser for navnet på det enkelte bilde. Det forblir uendret.

Hvis du følger oppskriften min i et tidligere innlegg, og gir hvert bilde et unikt navn, bør det gå fint å endre navn på bildene :-)

Lykke til - og bare spør hvis du lurer på noe mer. Eller ring meg, om du vil :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Og ikke gi opp, Tjorven! Jeg har akkurat sett bildene dine fra Astypalea, og jeg lot meg begeistre. Nå venter jeg på mer bilder fra deg.

Stå på! Dette blir bra!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tjorven

Takk igjen, Ninette. Ja, NÅ skjønner jeg dette iallfall. Enkelt når man bare vet ;) og nå gikk det smertefritt :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...