Logg inn med Facebook eller Google!

Er Syros noe for småbarnsfamilier (3&6år)

Started by talrto, 03. Feb 09, 15:08:46

Previous topic - Next topic

talrto

Hei

Som subjekt sier, vurderer vi å reise til Syros og lurer dermed på om dette er en familievennlig plass.
Jeg har fått med meg at man bør reise til vestsiden dersom man ønsker å finne fine strender.

Er Syros å anbefale for oss med småbarn?
Women like silent men, they think they listen

Ole

Den nydelige byen Ermoupolis er ikke noe for små barn. De fleste gatene er egentlig lange trapper, så med barnevogn vil det bli slitsomt. De gatene som ikke er/har trapper har stor trafikk. I og med at det er ganske få veier som egner seg for bilkjøring, blir all trafikken samlet på disse veiene. Men en kveldstur eller tre er absolutt å anbefale selv med små barn. Men jeg ville aldri ha bodd her med små barn. Strender er her heller ikke, selv om det er bademuligheter.

Galissas derimot er fin for barn. Fin strand, koselige tavernaer, stille og rolig.

I Kini har jeg ikke vært, men jeg innbiller meg at det er barnevennlig der. Hva sier dere Marjana og Bengalow? Vi har også et forummedlem som bor i Kini, Magnetroll.

bengalow

Ja mer barnvänligt än Kini tror jag inte man finner!!!! Visserligen finns inga vattenland eller andra aktiviteter, man får sysselsätta barnen själv. Men som sagt de 100-tals barn jag sett NJUUUUTER vid stranden. Kini ligger ½ timme med buss från \"storstaden\" om man vill dit. Det kommer busslaster med folk från Ermoupoli till Kini för att festa med diverse jubileer på restaurangerna där, och det med barn...Gu\'va dom fröjdar sig, alla människor! Vi brukar sitta i en hörna och sedan gå med i danserna, vilket grekena gillar.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

talrto

Takk for svar  :bounce:

Har dere noen overnattinsteder å anbefale i Kini?

Stemmer det at det er en Nordmann der som driver et apartments?
Women like silent men, they think they listen

Tzasiki

Quote from: \"talrto\"Som subjekt sier, vurderer vi å reise til Syros og lurer dermed på om dette er en familievennlig plass.
Jeg har fått med meg at man bør reise til vestsiden dersom man ønsker å finne fine strender.

Er Syros å anbefale for oss med småbarn?



Ja Syros er barnevennlig.Men ikke bo i hovedstaden Ermoupoli med små barn, byen er ikke noe for dem synes jeg. Men fint å ta med barna dit for noen timer. Men det kan jo hende at noen er uenige med meg når det gjelder det da. Grekerne elsker barn, og barn er det jo mange av overalt på Syros, også inne i byen. Men bor dere i Ermoupoli må de passes på pga. trafikken, (mye trafikk langs strandpromenaden) og det kan kanskje være slitsomt i lengden..
  Ermoupoli er en meget vakker by, mye å se der!.
Den største byen i kykladene.! Så vakker, vakker.. Helt fantasktisk..

Anbefaler  leilighet Amfitrion på Vari (for familier med barn).  Dette er vårt drømmested på Syros .Vi har vært på Syros to ganger til nå (vi ferierer på andre greske øyer ellers). Men Syros er nok en av de bedre øyene i Kykladene synes vi. (+  Mykonos, barnevennlig, fantastisk øy!!, dog noe dyrere for reisekassen å feriere der , men vakkert, vakkert... Vi hadde med tre små barn til Mykonos.( I byen er det helt bilfritt om kvelden.
Vært tre ganger på Mykonos til nå.) Disse to øyene er veldig ulike, men det er jo det som er spennende..  Men muligens Syros passer best for vår familie tross alt..  Sist vi var i Kykladene var vi først på Mykonos, og deretter Syros. Var på Syros i 16 dager før vi tok hurtigbåt til Athen, og deretter fly hjem til Norge.

 Vari synes vi er det beste stedet å bo med barn på Syros, nydelig liten strand der.Barnevennlig!!. Langgrunt..   Er ikke så langt unna hovedstaden Ermoupoli med bil/buss. ( alt for langt å gå, ca. 8 km fra Vari). Når man er i Ermoupoli bør en ta taxi opp til Ano Syros, flott der oppe!.  Nydelig å være på toppen av byen (Ano Syros), utsikten er utrolig vakker!. Fint å gå derfra og ned til byen (obs. bratt, mye trapper et stykke). Nede i sentrum  er det en nydelig park/ offentlig sted foran Rådhuset der \"alle er\", både store som små\" og ungene kan leke og løpe rundt. Kafeer rundt plassen, veldig koselig!.  Det er mye trafikk/bilkjøring ved havnepromenaden.  Ellers er det godt å nyte stillheten i Vari om kveldene også, deiligt avslappene. Hvet om andre nordmenn  som kun vil tilbake til Vari og bo på Amfitrion!. Det er ca 100 meter å gå til  Varistranda. 3-4 små tavernaer finnes der,  så stedet er lite, men så nydeligt!. Et meget bra spisested videre forbi Amfitrion også, 10 min. å gå dit. En liten matbutikk  er rett ved Amfitrion.  (ved stranden er det en liten butikk/kiosk også)
Eieren av Amfitrion heter Errikos Voutsinos og er veldig hyggelig/ordentlig!. Stedet har basseng.OBS: Ikke eget barnebasseng!! Bassenget kanskje for dypt for deres barn?.  Leilighetene er rene og pene!.  Stille og rolig bosted, passer ikke for ungdommer!.  Ikke utsikt mot havet fra bostedet!. Bussen stopper i nærheten,  maks 200 meter å gå. Ellers er det fint å ta lokalbussen rundt omkring på øya, mange fine landsbyer og strender.  Ta lokalbussen videre fra Vari og nedover øya(ikke mot Ermoupoli). Flere nydelige landsbyer og strender, vakkert..  Bussen går hver time fra Vari.

Tips: når dere tar bussen nedover,(ikke mot Ermoupoli),  gå av når bussjåføren sier Agathopas. ca.  10 minutter å gå fra bussholdeplassen dit.   Agathopas er nok like barnevennlig, men vi bodde jo ikke der. Vakkert sted, nydelig stor strand og en kjempefin kafe med utsikt over havet. Vi var ofte der når vi ikke var på Varistranden. Vekslet mellom Agathopas og Vari. Agathopas lå litt lenger vekk fra hovedveien enn Vari.
Jeg har skrevet litt om Syros/ og om Vari; se under rom, studios hotell og trykk på kykladene/Syros: så ser du hva jeg har skrevet der. (www.amitrion.com) Tips: Man ser en liten strand rett bortenfor Vari når man er på Varistranden,  den er liten og nydelig, småsten/sand.
Følg hovedveien i ca 10 min så er man der.

Kini og Galissas på den andre siden av øya er flotte steder det og, men vi bodde ikke der, var der kun på dagsturer.

 Og jeg som ikke skulle røpe \"vårt sted\" på Syros til noen...  Er det ikke ledig på Amfitrion eller noen av de få andre bostedene på Vari, hadde jeg undersøkt i Agatophas,  vakkert der også!. Flere bosteder der også. Se internett. På gresk heter Vari \"Bari\". Dette til orientering.

God tur hvist dere velger Syros.  Vi skal i alle fall tilbake dit når vi reiser til kykladene . Ellers har vi andre \"favoritter\" andre steder i Hellas også, som:  Dodekanesene...., Ioniske øyer , sporadene,
( Kalymnos ,eller Lardos på Rhodos som ligger utenfor Lindos,  Keffalonia eller Skopelos).

Tror muligens det blir 2-3 uker på Syros nå til sommeren for oss...
Tror Errikos Voutsinos blir glad da..

PS: synd at Hellaswings ikke klarte å \"beholde\" Syros /Mykonos da de  er to av de beste \"perlene\" i kykladene. (for de som ønsker charter).

Som du/dere skjønner,   er jeg/vi veldig glade i Hellas... :flower:  :flower:

magnetroll

Heisann! Magnetroll her direkte fra Kini, Syros.
Jo vestsida av Syros, Kini eller Galissas er absolutt utrolig barnevennlige. Og utallige hyggelige overnattingssteder. Jeg har et par-tre steder i Kini naerme stranda som jeg absolutt vil anbefale, ( Ta kontakt hvis det blir aktuelt ). Er ikke saa kjent mht overnatting i Galissas, men stranda der er utrolig lang-grunn, som et vanvittig digert plaskebasseng! Og det fins utleie av vannsykler (god trim for far:-) Noen med soltak (for mor)...
Vil bare nevne at vanntemperaturen igaar var 18 grader ( i Kini). Sola var skikkelig varm, saa jeg lot meg friste til et bad...
Det fins flere hyggelige tavernaer langs stranda i Kini, dessuten tre mer lokalt pregede steder ca 100 m fra stranda, et par greie minimarkeder med sine spesialiteter (Naa er det karnevalsutstyr som gjelder!) Dessuten utleie av bil/scooter (Tony\'s).
Min kone var i Galissas for et par dager siden, der var alt stengt utenom et \"Minimarked\". Men mye liv og roere fra paaske og ut oktober...
I sesongen gaar det en turistbaat (Perla 1) fra Kini til flere av de nordlige strendene som ikke har veiforbindelse, der er det stille og rolig....
Kan ellers nevne at det gaar morgenfly fra Athen til Syros tirsdag og fredag hvis man vil unngaa en varm busstur og ferje fra Pireus til Syros. Vi har reist flere ganger direkte fra Krsand til Syros paa en dag, flyr da tidlig morgen fra Norge via Amsterdam eller Koebenhavn, tar buss til Pireus, ferje (Blue Star) til Syros, og er framme i Emopoulis (hovedbyen paa Syros m ca 18000 innbyggere) ca kl 2130 paa kvelden. Til Kini m Taxi tar det ca 10 minutter (avhengig av sjaafoeren)
Kommer man saa seint, er det en fordel aa ha bestilt overnatting paa forhaand.
God tur til Syros!
Magne

magnetroll

Heisann! Magnetroll her direkte fra Kini, Syros.
Jo vestsida av Syros, Kini eller Galissas er absolutt utrolig barnevennlige. Og utallige hyggelige overnattingssteder. Jeg har et par-tre steder i Kini naerme stranda som jeg absolutt vil anbefale, ( Ta kontakt hvis det blir aktuelt ). Er ikke saa kjent mht overnatting i Galissas, men stranda der er utrolig lang-grunn, som et vanvittig digert plaskebasseng! Og det fins utleie av vannsykler (god trim for far:-) Noen med soltak (for mor)...
Vil bare nevne at vanntemperaturen igaar var 18 grader ( i Kini). Sola var skikkelig varm, saa jeg lot meg friste til et bad...
Det fins flere hyggelige tavernaer langs stranda i Kini, dessuten tre mer lokalt pregede steder ca 100 m fra stranda, et par greie minimarkeder med sine spesialiteter (Naa er det karnevalsutstyr som gjelder!) Dessuten utleie av bil/scooter (Tony\'s).
Min kone var i Galissas for et par dager siden, der var alt stengt utenom et \"Minimarked\". Men mye liv og roere fra paaske og ut oktober...
I sesongen gaar det en turistbaat (Perla 1) fra Kini til flere av de nordlige strendene som ikke har veiforbindelse, der er det stille og rolig....
Kan ellers nevne at det gaar morgenfly fra Athen til Syros tirsdag og fredag hvis man vil unngaa en varm busstur og ferje fra Pireus til Syros. Vi har reist flere ganger direkte fra Krsand til Syros paa en dag, flyr da tidlig morgen fra Norge via Amsterdam eller Koebenhavn, tar buss til Pireus, ferje (Blue Star) til Syros, og er framme i Emopoulis (hovedbyen paa Syros m ca 18000 innbyggere) ca kl 2130 paa kvelden. Til Kini m Taxi tar det ca 10 minutter (avhengig av sjaafoeren)
Kommer man saa seint, er det en fordel aa ha bestilt overnatting paa forhaand.
God tur til Syros!
Magne

Tzasiki

Til Magnetroll m.frue på Syros.

Dere er heldige som bor? på Syros slik jeg forstår det. En \"perle\" av en øy\". Jeg og min mann ønsker å reise tilbake dit til sommeren med vår sønn på 12 år som vil bare tilbake til Syros, ikke dårlig når de unge også vil dit!.Vi var der i begynnelsen av juli for to år siden, var på Syros i 16 dager da.  Reiser vi nå til sommeren blir det vårt 3.besøk på Syros.

 Sikkert flott temperatur på øya nå. Heldige er dere. Ha det bra på syros!. :flower:

marjana

Det er helt fint å ha med små barn på Syros. Det er ikke en typisk \"Syden\"-øy, og grekerne har jo barn de også, og barn er det alltid plass til. Lekeplassen for barn og voksne er på rådhusplassen i \"volta\"-tiden. Der man ser og blir sett. For barn er det noen lekedyr i et hjørne på rådhusplassen, der man legger på en mynt. Ellers så løper barna glade rundt.

Galissas er en fin landsby for både voksne og barn. En 800 meter bred og langgrunn strand med utleie av pedalbåter, kajakker og solsenger osv. Stranden er så langgrunn at du må ca 200 meter ut før det blir litt dypt, men helt flott å bade og svømme for alle. Mange barn har vist meg flotte skatter de fant da de snorklet rundt i bukta. Flotte skjell og fargerike steiner. I Gallissas er det også fotballbane og nett for ballspill til bruk for alle.

Kini har en litt mindre strand, sikkert fint å bo der, men ikke så barnevennllig, eller?
Delfini derimot er jo stranden alle vil være på. Den er også langgrunn og fin med både beach bar og en god taverna. Problemet er at ingen taxisjåfører vil kjøre til stranden i Delfini, fordi det er så mange huller i grusveien, som ødelegger understellet på taxien!
Så da må man gå i ca 20 minutter langs klippene bak Kini-havn.
Hvis ikke man leier bil og har betalt kasko for understellet!
Glika i zoi

bengalow

Nu är du fel på det, Marjana, med Kini-stranden!!! Den är långgrund, perfekt för barn, medan Delfinistranden INTE är långgrund, åtminstone inte vid tavernan. Längre bort på nakenstranden kanske det är mer långgrunt, det vet jag inte något om..men jag har sett människor 50 meter ut i vattnet som luftar sina organ, när vi passerat på väg till vår del.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"marjana\"Delfini derimot er jo stranden alle vil være på. Den er også langgrunn og fin med både beach bar og en god taverna. Problemet er at ingen taxisjåfører vil kjøre til stranden i Delfini, fordi det er så mange huller i grusveien, som ødelegger understellet på taxien!
Så da må man gå i ca 20 minutter langs klippene bak Kini-havn.
Hvis ikke man leier bil og har betalt kasko for understellet!

Går det ikke badebåter fra Kini til Delfini? Jeg mener det gjorde det da jeg var der i 2002.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Nej, det gör det inte, Svein-B. Båten som går från Kini går till de norra avlägsna stränderna, som man inte kan komma till på ett annat  lättvindigt sätt. Han som äger/ägde båten är bl.a. hotellvärden på det hotell vi alltid tar in på, Argos, Giannis.....man får allt traska runt berget, via nakenbadet, eller ta \"Helvetesbackarna\" bakom berget.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...