Logg inn med Facebook eller Google!

Noen glimt från Limenas, Thassos

Started by Johanne, 18. Jan 09, 11:05:20

Previous topic - Next topic

Johanne

Det börjar bli några månader sedan nu, men i mai/juni var vi på resa till Thassos. Vi hadde en jättefin resa och fikk med oss natur, kultur och träfade mange hyggelige mennesker. Jag har länge tänkt å få till en liten tråd med bilder från vår resa till Thassos så nu gör jag ett litet försök med några kort från staden :)



Utkanten av Limenas



Utsikt mot byen uppe från Borgen



Mot den gamla hamnen i staden



Mot den nya hamnen



Vi vandrar i stadens gator og da möter man ofta historien. Här är vi på väg ner mot Agoran.



Den gamla marknadsplatsen.



Kyrka



Mer utsikt mot Limenas

Sjøløve

Dette var fine bilder fra ei for meg \"ukjent\" øy.
Har bare sett Thassos fra lufta.  Bildene her bekrefter det inntrykket jeg fikk dengang - øya virker veldig grønn og frodig.
Det ser veldig koselig ut der.......
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Katta

Denne øya vurderte jeg å dra til for mange år siden, desverre ble det ikke noe av. Den ser fantastisk grønn og frodig ut. Tusen takk for titten Johanne! Håper at du har flere bilder.

Riitta

Fina bilder från Limenas, Johanna :bom:  Kände igen mig. Vi var där för 7 år sedan. Hade en fin ön-rundtur, kommer jag ihåg :bom:

Riitta

kaka

Hyggelig å se bilder fra Thassos. Det er og et av (etterhvert) mange steder jeg har sjekket ofte hos turoperatørene for mulig reise. Varmt anbefalt av sønn og svigerdatter. Fortell, og vis gjerne mer!
KariK

Tommy

Det var skoj o se lite bilder från Thassos :-) Var ni på fastlandet nåt också ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Koselig å se bilder fra Thassos igjen.  :cheers:

Vi dro med Ving dit en gang, og bodde like i utkanten av Limenas.
Thassos er ei flott øy, som jeg  så absolutt anbefaler.

Johanne

Quote from: \"Sjøløve\"Dette var fine bilder fra ei for meg \"ukjent\" øy.
Har bare sett Thassos fra lufta.  Bildene her bekrefter det inntrykket jeg fikk dengang - øya virker veldig grønn og frodig.
Det ser veldig koselig ut der.......

Ja, du har helt rett Sjölöve, Thassos är en frodig og grönn öy. Vi var där i juni og det var blomsterprakt i alla dess farger också. Det var fin natur å vile öynene på og en lugn og god stemning på öya da vi var der opplevde jeg. Jeg koste meg der og njöt dagene....som man gjör overalt i Hellas.

Katta og Kaka takk for kommentarer. :). Jeg skall finne fram noen fler bilder jeg.

Johanne :)

Johanne

Quote from: \"Tommy\"Det var skoj o se lite bilder från Thassos :-) Var ni på fastlandet nåt också ?

Tack Tommy, och ja vi var på fastlandet også. Jeg skall se om jeg kan finne fram noen bilder bl.a fra Kavala.

Tack Riitta! Ja, vi kom oss også runt öya da vi leide bil en dag. Lokalbuss fungerade också bra. Vi var lite fega så vi vågade oss inte upp på de högsta bergen och de högst beliggende bergsbyarna vilket jag kunde tänka mig en annan gång.

Ja, jag håller med deg Liv. Thassos är en flott öy.

Johanne :)

JohnS

Takk for fine bilder fra Thassos, johanne.   Vi var i Limenas  på eksakt samme tid, og hadde to fine uker der.  Kanskje det var dere som satt ved nabobordet på tavernaen en kveld?  ;-))

Thassos havna på den lange listen over steder vi ikke ble ferdige med på to uker, og som vi absolutt skal tilbake til..... en gang..... kanskje........
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Johanne

Quote from: \"JohnS\"Takk for fine bilder fra Thassos, johanne.   Vi var i Limenas  på eksakt samme tid, og hadde to fine uker der.  Kanskje det var dere som satt ved nabobordet på tavernaen en kveld?  ;-))

Hej JohnS! Ojdå, var dere der også på samme tid. Vi bodde ca. 1 km utenfor centrum. Det var stille og rolig med inslag av hönekakkel og esel som gnegget. Ja, vem vet vi kanskje så hverandre :). Håper dere også hadde en fin tur til Thassos, men står den på tillbake listen så hadde dere det nok fint!

Johanne

Her kommer det noen fler bilder fra vårens reise til Thassos. Denne gangen fra en dag vi tok en tur ned langs Agoraen, den gamle marknadsplatsen. Vi gikk i vei på morgonen med gråvär med oss på veien og fikk hoppe over sölepyttene mens vi gikk mot byen. Men håpet hadde vi ikke forlorat,  for var det ikke blå himmel vi kunne skymte bakom molnen? Joda, når vi närmet oss Agoran fra baksiden av byen genom smågatene vi gikk i kunne vi skymte solen.

Den gamle marknadsplassen ligger vel skyddet bakom den gamle havnen. Den nye bebyggelsen er anlagt ovenpå den antikke byen. Därfor finns utgravningsområder nesten over allt med rester fra både antikken og romertiden. Fra Agoran går det en \"gate\" opp med rester av byggnader, monumenter, statyer och tempel. Historien dukker opp over allt der du går.

Byens museum ligger rett ved siden av den gamle marknadsplatsen og rett bakom havnen. Da vi var der var museet ganske nyrenovert så det ut som. Nymalt var det visse steder og allt var heller ikke klart. Inne i museet direkte når du kommer inn finns en koloss av marmor på 3.5 meter. Den blev aldrig riktig ferdiggjort. En historie sier att stenen hadde fått en skade/revne så den blev aldrig gjort klar av den grund. I museet fanns utstillinger av ulike slag og filmvisning av öyas historie....på gresk :).

Det er fredfullt å rusle runt i denne delen av byen runt markandplatsen og opp \"gaten\" med alle rester fra antikken.

Vi hadde en fin dag.... og solen den kom fram :sunny:


Hamnen, agoran ligger bakom til venstre.


Oppover fra den gamle hamnen. Agoran ligger bakom til höyre


En statu av en örn på utsiden av museumet....litt farlig ser den ut eller....


...fikk ikke tagit kort på kolossen, men den kan skymtes på denne beskrivningen.


Inne på det gamle marknadsområdet...solen titter fram...


Agora


Fra Agoran....blinker den til oss?



....og her kan man sitte å nyte, filosofere over dagen og beundre utsikten!

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...