Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping ioniske øyer?

Started by Corall, 12. Dec 08, 12:39:54

Previous topic - Next topic

Corall

Noen som har prøvd øyhopping i de ioniske øyer? Kunne tenkt med å starte på Korfu - Parga- Keffalonia - Zakynthos og så ende opp i enten Athen eller i Italia (men da burde nok rekkfølgen gå andre veien for Italia). Noen som har noen erfaringer? Eller om i det hele tatt går ann? Har tidligere vært på øyhopping i kykladene og kunne tenkt meg å prøve en ny øygruppe.

 :flower:

Tjorven

Dette hørtes jo ut som ei spennende reiserute, men har aldri øyloffa i de joniske øyene. Jeg vet det går båt fra Korfu til Parga (eller Igoumenitsa) men aner ikke hvordan forbindelsen er fra fastlandet og til de andre to øyene. Du kan jo sjekke www.gtp.gr for å finne båtforbindelser. Lykke til.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Hejsan

Någon reguljär båtförbindelse från Korfu till Parga på fastlandet finns inte, eller från Korfu till andra joniska öar ( undantaget Paxos ). Korfu har båtförbindelse med Igoumenitsa på fastlandet, därifrån är det möjligt att ta buss till Parga, och/eller Preveza.

Från Preveza går det att ta sig  enkelt med buss till Lefkas o därifrån luffa vidare med reguljär båttrafik till Kefalonia, Ithaka och Zakynthos med mera. Så möjligheterna till båtluffning är mer begränsade i den joniska ö-världen. Men säkert kan det vara en resa värd att pröva, det är vackra öar o sevärda öar, i vart fall dom jag besökt :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Det går en gäng utflyktsbåtar mellan öarna, även Parga - Korfu, turlistan är väl lite skakig men vem har bråttom?
Vi har varit på Meganissi, Ithaka, Kefalonia, Lefkas, Paxos o AntiPaxos samt längs kusten kring Parga.
Biljetter säljs på de lokala resebyråerna och i hamnen/på båten.

Jag säger som Stenmark; Hä bar å åk!

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Det går en gäng utflyktsbåtar mellan öarna, även Parga - Korfu, turlistan är väl lite skakig men vem har bråttom?
Vi har varit på Meganissi, Ithaka, Kefalonia, Lefkas, Paxos o AntiPaxos samt längs kusten kring Parga.
Biljetter säljs på de lokala resebyråerna och i hamnen/på båten.

Jag säger som Stenmark; Hä bar å åk!

//PO

Que  :bom:  ??? Ett gäng utflyktsbåtar mellan öarna ??? Som man kan fara med mellan alla öar i hela joniska ö-gruppen ???  Jag tror den gode PO menar att där går att ta sig med utflyktsbåt från Parga till Paxos o möjligtvis till Korfu o vice versa oxå :-).  Rätta mig om jag har fel   :blackeye:  :colors:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Ja jag vill absolut rätta dig Tommy, från Lefkas/Nidri hamn kan Du åka till Itakha, Kefalonia, Meganissi samt en hamn söderut på fastlandet.
Från Lefkas/Vasiliki till samma öar samt till Zakynthos.
Från Parga till Korfu, Paxos o AntiP. Från Korfu t.o.m. till Albanien om så önskas. Från Sivota på fastlandet går också båtar till öarna utanför.
I de hamnar vi besökt har vi sett båtar och turlistor till synes \"kors och tvärs\" bland öarna, både bilfärjor och mindre utflyktsbåtar.
Jag påstår att det är tämligen lätt att dagligen åka till samtliga öar.
Säkert finns det omöjliga kombinationer men området är ju inte större än att det går att lösa.

//PO
//PO

bengalow

Det var rätt kul att läsa om båtrutterna.
Det finns en ö som samtliga dock glömmer...De Joniska öarna, eller Eftanissi(Sjuöarna), som dom heter på grekiska, innefattar också en ö lååångt därifrån, nämnligen Kythira, helt söderut från Peloponnesos. Dessa 7 \"stora\" öar ingick i det Brittiska samväldet fram till 1861, då britterna överlämnade dem till Grekland mot löfte om att grekerna sparkade ut kung Otto I. Och till Kythira går det bår från bl.a. Gythion, men det är en helt annan historia...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Ja jag vill absolut rätta dig Tommy, från Lefkas/Nidri hamn kan Du åka till Itakha, Kefalonia, Meganissi samt en hamn söderut på fastlandet.
Från Lefkas/Vasiliki till samma öar samt till Zakynthos.
Från Parga till Korfu, Paxos o AntiP. Från Korfu t.o.m. till Albanien om så önskas. Från Sivota på fastlandet går också båtar till öarna utanför.
I de hamnar vi besökt har vi sett båtar och turlistor till synes \"kors och tvärs\" bland öarna, både bilfärjor och mindre utflyktsbåtar.
Jag påstår att det är tämligen lätt att dagligen åka till samtliga öar.
Säkert finns det omöjliga kombinationer men området är ju inte större än att det går att lösa.

//PO

Ha ha ha snyggt PO, nu är du ju riktigt informativ här ;-) . Men i ditt första inlägg här skrev du att \"det går ett gäng utflyktsbåtar mellan öarna\", vilket låter lite opålitligt o ger utrymme åt flummiga tolkningar. Men det du skriver nu ger ju lite mer \"kött på benen\" till en presumtiv resenär i den joniska ö-världen. O du har förståss rätt i att det enklaste är att ta sig till Lefkas o vidare därifrån, i den ena eller andra riktningen, norrut mot Parga, Sivota, Igoumenitsa o öarna där utanför, eller söderut till Ithaka och Kefalonia o vidare till Patras på Peloponessos unt so weither om man har lust med det. Bra jobbat PO   :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Ja man kan ju undra varför Kythere tillhör de joniska öarna när det är närmare till Kreta. Har någon på forumet besökt ön?

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Ja man kan ju undra varför Kythere tillhör de joniska öarna när det är närmare till Kreta. Har någon på forumet besökt ön?

//PO

Näe, inte jag i alla fall, men det ser ju fint ut på denna videosnutt från youtube  :cheese:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Dette ble en merkelig opplevelse. Klarte bare å se halve filmen fra Kytheria som Tommy la ut, for jeg ble helt svimmel av den filminga
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Dette ble en merkelig opplevelse. Klarte bare å se halve filmen fra Kytheria som Tommy la ut, for jeg ble helt svimmel av den filminga  :happy6: hit og dit. Må være synet eller balansenerven som spiller meg et puss. Men har sett andre fine bilder derfra ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...