Logg inn med Facebook eller Google!

Ermoupolis sept 2008

Started by Anders, 26. Sep 08, 21:24:08

Previous topic - Next topic

Anders

26. Sep 08, 21:24:08 Last Edit: 09. Jan 12, 18:18:48 by Anders
Det blåste hatter og høy de få dagene vi var på Syros, så hele oppholdet ble ganske amputert og det var nærmest en dyd av nødvendighet å holde seg i livd mellom husene. Vi fikk ikke sett og opplevd så mye av øya som vi ønsket.
Og så mange som har lagt ut vakre bilder derfra, så blir vel disse som nærmest en parentes å regne... en vindskjev sådan :-)




























Barbro

Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Torill

Parentes og parentes. Syns bildene er helt topp jeg :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tjorven

Flotte Syrosbilder, Anders.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Flotte bilder, Anders!
Er dette bilder tatt om morgenen?
Ermoupolis er spennende å oppdage og ta bilder i, alltid.

Det bildet ditt der de lokale snakker veldig sammen, menn med hendene på ryggen, må jo være om prisen på fisken de skal ha til middag? Damene vil kjøpe, og til hviken pris?

Fisk er veldig dyrt i Hellas nå. Gresk ost også. Ingen gresk gravieraost under ca 12 euro per kilo.
Hvordan klarer grekerne europeiske priser når en vanlig lønn er på ca 1000 euro i måneden? Det er 8000 norske kroner. Hus, bil, motorsykkel, strøm som er dyrt, vann som er dyrt, barn med privatundervisning, jeg skjønner ikke hvordan de greske får det hele til å gå rundt nå.

Jeg vet at Jiannis på Syros gikk til banken for å låne penger for å bygge et nytt \"Rooms to let\". Han betaler ut i det evige, og tjener ikke nok penger inn på rooms to let. Sesongen med turister på Syros er på kun to måneder.

Ryktet sier at han vil nå la utbyggerne ta den \"Ânglamarken\" der vi er nakne på stranden Armeos, og få solgt ut til boliger, hotell eller noe sånt.

Så, over Armeos, i dalen, (se bilde i tråden Syros, Galissas) der kommer det da boliger, mer Dolphin Bay Hotel, med all inclusive, så hvis det skjer, går ingenting tilbake til de lokale likevel! Hvis dette er slutten på hyggelige Galissas, så må jeg finne meg et nytt hjem! Hvor? Jeg liker ikke utviklingen som skjer her, altså. Jeg skjønner at de må selge for å tjene penger for å betale renter osv, men å selge det som er gull verdt.......
Glika i zoi

Tjorven

Dere \"stamgjester\" får vel ta i et tak og spleise på hele sulamitten, kanskje?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Barbro

Dette høres helt tragisk ut,Marjana,skjønner godt din bekymring.All inclusive skal jeg ikke kommentere her,ut over at det høres fryktelig ut..Krysser fingrene for små rooms to let,og nakne rumper.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Anders

Jeg kan egentlig ikke svare på noen av spørsmålene dine. Annet enn at bildene er tatt på ulike tidspunkt. Hvordan de greier å \"snekre\" sammen et hverdagsliv økonomisk er for meg en gåte... kanskje tar jeg helt feil men jeg innbiller meg at det har med tette familiebånd og \"vi-deler-det-vi-har\" å gjøre. Iallfall virker de som lykkelige mennesker, uten at jeg helt kan forklare den følelsen heller.
Det er bare å beklage, men Syros \"blåste bort\" for vår del. Vi tok noen buss-turer, men hadde egentlig nok med å holde på tupéen :-)

marjana

Quote from: \"Tjorven\"Dere \"stamgjester\" får vel ta i et tak og spleise på hele sulamitten, kanskje?

En \"Redde Armeos-kampanje\"?

De på Syros må jo få lov til å leve sine egne liv, og hvis de selger, og må dette, så har jeg sagt mitt til landeieren.

Men vi har et viktig argument mot utbyggerne, fordi det er et arkeologisk gammelt sted, og derfor må dette vernes, som de har allerde gjort, sånn litt. Stranden opp 100 meter er fri ferdsel, hus og bolig er høyere oppe, ca 200 meter. Likevel, hvis de selger mer til hotell og hus så er Armeos ferdig.
Glika i zoi

marjana

Quote from: \"Anders\"Jeg kan egentlig ikke svare på noen av spørsmålene dine. Annet enn at bildene er tatt på ulike tidspunkt. Hvordan de greier å \"snekre\" sammen et hverdagsliv økonomisk er for meg en gåte... kanskje tar jeg helt feil men jeg innbiller meg at det har med tette familiebånd og \"vi-deler-det-vi-har\" å gjøre. Iallfall virker de som lykkelige mennesker, uten at jeg helt kan forklare den følelsen heller.
Det er bare å beklage, men Syros \"blåste bort\" for vår del. Vi tok noen buss-turer, men hadde egentlig nok med å holde på tupéen :-)

Beklager, Anders, parykken blåste av meg nå også. Jeg liker meg så godt på Syros, og tankene flyr med krøllene.
Glika i zoi

Tjorven

Quote from: \"marjana\"
Quote from: \"Tjorven\"Dere \"stamgjester\" får vel ta i et tak og spleise på hele sulamitten, kanskje?

En \"Redde Armeos-kampanje\"?

Ja, det var noe sånt jeg tenkte, ja. Kanskje ikke helt realistisk, men det er fælt når drømmeplassen blir ødelagt :(
There are no strangers, only friends we haven't met.

Måne

Så utrolig fine bilder. Spesielt dscn0641.jpg. Det bildet gir meg en skikkelig \"åhja, akkuratt sånn er Hellas\"-følelse ;) Men nå fikk jeg lyst til å dra til Syros også! Og jeg har snart ikke plass til flere øyer på lista mi! Kommer til å se nye øyer så lenge jeg lever tror jeg, for jeg forelsker meg i øyene gjennom bilder på forumet heh :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...