Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan uttales \"chora\"?

Started by Ole, 22. Apr 08, 19:39:18

Previous topic - Next topic

operafantomet

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=293999

Denne artikkelen tar for seg en interessant sak - hvordan vi i Norge har adoptert engelsk transkribering av gresk uttale, selv om det skaper forvirring om uttalen på norsk.

Et eksempel er CH i et ord (X på gresk). Som oftest vil det best tilsvare KJ-lyden vi har i det norske språk, type \"KJøkken\". Men lyden får mindre og mindre uttale i nygresk, så nå er den i visse vokal-kombinasjoner mer som en slapp hvesing (unnskyld, alle grekere - det er ikke ment som en negativ beskrivelse!).

Engelsk har faktisk KJ-lyden i språket, men er svært lite brukt. Man finner varianter av den i stedsnavn som Houston (KJuston) og Loch (LoKJ) - sistnevnte er dog skotsk... Derfor transkriberes den som CH eller bare H. Og dette er som nevnt adoptert inn i norsk skrivemåte, selv om vi kunne skrevet det nærmere slik det uttales.

Ta den flotte øya Chios. Strengt tatt ville det ført til riktigere uttale om vi skrev \"Kjios\" (eller kanskje til og med \"Kjiås\"). Men selv jeg synes det ser veldig rart ut....

Adopterte dette temaet inn i denne tråden, siden den spør om hvordan CH best uttales. Lit lite å lage en egen tråd for artikkelen over, synes jeg...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

bengalow

Det grekiska X-ljud uttalas olika, beroende på vilken vokal som följer. Jfr Xios och xora !
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

operafantomet

Quote from: \"bengalow\"Det grekiska X-ljud uttalas olika, beroende på vilken vokal som följer. Jfr Xios och xora !
Det skrev jeg da faktisk over... Dog mindre bra formulert enn deg.

QuoteSom oftest vil det best tilsvare KJ-lyden vi har i det norske språk, type \"KJøkken\". Men lyden får mindre og mindre uttale i nygresk, så nå er den i visse vokal-kombinasjoner mer som en slapp hvesing (unnskyld, alle grekere - det er ikke ment som en negativ beskrivelse!).

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

bengalow

Jag vet inte hur det norska \"kj\"-ljudet uttalas....utom i \"kjött\" - förmodar att uttalas som \"Xios\", men i \"xora\" kommer det längre bak i gommen
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ninette

Quote from: \"Liv\"Notis Sfakianakis er født 2.november 1959 på Kreta.
Flyttet som Xristina skriver til Kos da han var 7 år.


En liten \"huskeregel\" er at alle etternavn som slutter på -akis kommer opprinnelig fra Kreta.
F.eks Theodorakis, Zoidakis.

Og -akis-navnene har sin opprinnelse fra den tiden Kreta var okkupert av tyrkerne. -akis betydde noe sånn som \"liten\" eller \"mindre enn\", og skulle altså uttrykke at kreterne var mindre enn tyrkerne i rang.

Dette var kanskje en liten avsporing til tråden?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Margrethe

Quote from: \"Ninette\"
Quote from: \"Liv\"Notis Sfakianakis er født 2.november 1959 på Kreta.
Flyttet som Xristina skriver til Kos da han var 7 år.


En liten \"huskeregel\" er at alle etternavn som slutter på -akis kommer opprinnelig fra Kreta.
F.eks Theodorakis, Zoidakis.

Og -akis-navnene har sin opprinnelse fra den tiden Kreta var okkupert av tyrkerne. -akis betydde noe sånn som \"liten\" eller \"mindre enn\", og skulle altså uttrykke at kreterne var mindre enn tyrkerne i rang.

Dette var kanskje en liten avsporing til tråden?

Ja, også kan man jo sette til -aki etter navn hvis man skal si dem litt koselig, liksom. Kostas - kostaki, f.eks. Bare ikke sett det til Spiros. Det gjorde jeg, og da kalte jeg altså stakkars Spiros for Spiraki.... :cyclopsani:  Ikke helt heldig.... :clown:  (unnskyld avsporinga. Det var bare så fryktelig komisk)
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...