Logg inn med Facebook eller Google!

Mikkes aprilresa till Karpathos....

Started by Mikke, 14. Apr 08, 12:46:36

Previous topic - Next topic

Tommy

sms från Mikke idag ; \"Har fixat laddare\" ( till mobilen ? han hade visst glömt sin på Rhodos ) \"Allt ok. Målar ida. Bra vedur. Mikke\"
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Det blir visst nymålat och snyggt på Pelagos tills Tommy kommer :bom:
Hoppas dom har hunnit och börja med musiken då också :bom:

Riitta

Mikke

Hej alla !!
I detta nu sitter jag hemma hos Mimis och Connie och skriver peau deras hemdator,vilket kaenns en aning baettre aen pa ett cafe....Nu aer inte sa manga internet-cafeer oppna i Pigadia som det verkar.Pa kvellarna aer det naestan inga ute, eller ocksa er det dax att skaffa starkare glasogon.....
Jag bor som tur aer pa Garden Villa, daer jag har eget hus, d.v.s ingen annan bor daer, haha....Minas och Sophia som driver staellet, har inte flyttat dit aen och jag vet inte om dom gor det, for svaersonen Andreas och dottern Maria som ocksa driver Zephyros Village,har tagit over Garden Villa ocksa. Jag har naturligtvis redan borjat jobba,dels med skylten pa Garden Villa, daer ovre faestet gatt sonder och sen har jag malat en garderobsinsida, som den andra malaren glomde.Idag har jag och Andreas gjort rent i poolen och aer naestan klara att borja fylla...Vi holl pa i sex timmar, sen kroknade vi,haha...Hursomhelst,vi ligger fore i tid och det aer bara bra. Pa Pelagos blir det ett nytt kok, det har jag varit inne och kollat.Jag malar den daeringa skylten som ska sta ute pa gatan.Det var en halvtaskig Cocacola-skylt, som jag gor om till en Pelagos-dito.....Xroni och Manoli aer fullt upptagna och igar for Xroni och jag pa var arliga tur till soptippen med diverse dret....Xroni gillar att kora sin farsas gamla lilla lastbil....
Nu ska jag hem och dega lite innan jag ska ner till byn och Muraio,Xronis brorsa Georgios staelle i hamnen....Vaedret har varit lite blandat, idag har det t.o.m regnat lite...Det byggs forfaerligt mycket och tyvaerr har jag sett ett riktigt elaende till hotell som som tur aer ligger naestan vid utfarten mot Aperi pa stranden.Det hotellet far visst ca 250 rum eller sa, medans hitills det storsta har haft ca 70 rum...Stordriften har kommit till Karpathos och man kan undra varfor...??? Ryktet formaeler att ett till liknande storhotell aer pa gang........
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

Quote from: \"Riitta\"Det blir visst nymålat och snyggt på Pelagos tills Tommy kommer :bom:
Hoppas dom har hunnit och börja med musiken då också :bom:

Riitta

Njaaa...som det ser ut sa kommer inte kocken Elias fran Athen forraen after pask, och det blir ju prexxist i dagarna som Tommy aer pa gang.Sen ska det handlas och donas lite ocksa, sa jag tror personligen INTE att vare sej Tommy eller jag far uppleva nan kvell pa Pelagos denna gangen....

A andra sidan har jag haft fel manga ganger forrut och det kan jag ju ha denna gang ocksa... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"
Quote from: \"Riitta\"Det blir visst nymålat och snyggt på Pelagos tills Tommy kommer :bom:
Hoppas dom har hunnit och börja med musiken då också :bom:

Riitta

Njaaa...som det ser ut sa kommer inte kocken Elias fran Athen forraen after pask, och det blir ju prexxist i dagarna som Tommy aer pa gang.Sen ska det handlas och donas lite ocksa, sa jag tror personligen INTE att vare sej Tommy eller jag far uppleva nan kvell pa Pelagos denna gangen....

A andra sidan har jag haft fel manga ganger forrut och det kan jag ju ha denna gang ocksa... :D

Det kvittar Mikke, jag reder mig nokk ändå, som man säjer i skåne. Annars är allt väl hoppas jag  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Tjena alla !!
Nu sitter jag relativt ren och nyduschad och skriver pa Mimis dator, fast i affaren.Jag har hittat min adressbok som forsvann, d.v.s jag slarvade bort den, forstas.....Den lag hos Mimi och allt aer frid og frojd....
Fran min ngt begraensade horisont sa ser morgondagen ut salunda: jag far komma naer jag vill ner till Zephyros och sa gor vi klart poolen och borjar fylla den....Sen om vi har tid och lust, baer vi upp solsaengar(varfor kallas dom stolar, naer man ligger paa dom?? Och varfor heter det ring naer man boxas och den aer fyrkantig?? Ack, alla dessa fragor...)
Na,nu tappade jag naestan traden her.....var var jag?? Jo,det aer lordag imorrn och det aer ingen skillnad. Jag far omkring pa en ljusbla och rosa cykel, som en del mera maskulina killar verka tycka vara suspekt,men det skiter jag i, tralalla....Den funkar bra efter lite LTC (Love and tender care) och duger utmaerkt. Daeremot vill jag haermed be Tommy tjakka tva billiga bakljus till cyklar pa Biltema eller nagot liknande(kostnaden bestrides av undertecknad)Da det blir becksvart och folk far fram med livet till lans.....d.v.s onodigt fort, milt sagt....Nog om detta. Annars byggs det och fejas och malas och grejas vaeldeliga pa Karp.Igar kom det forsta planet fran Holland med 55 passagerare och imorrn vaentas det visst ett annat, sa snart kommer det att bli ett liv och ett kiv.....Men da aer jag veck, haha.....:D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

ja, ja, två styck baklyktor var det beställt, det fixer sig vettu, ska i alla fulla fall förbi ohlson i morrn i annat handelsärende. Har han inget på lagret så är det ikke långt till grannen, Biltema.

Simma lognt

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Bente

Blir spennende å se de nye skiltene dine, Mikke. Gleder oss til fine kvelder på Pelagos! Ja, man må vel regne med at Karpathos også blir et større sted etter hvert når det gjelder turisme, med nye og større hoteller. Desverre. Men sånn er det. Et populært sted ryktes fort!

ROLLE

Hoppas inte dina spådomar går i uppfyllelse, inte flere hotell eller massturism som på andra ställen i arkipelagen. Det är bra nog  med den turism  som finns !! Stor vattenbrist råder  och all annan infrastruktur är på bakhasorna, energiproduktionen räcker ej till, vad det beror är bara att tänka efter på vad som är viktighets ordningen. Skrota ner ön och dess natur på bekostnad av turism eller tvärom. Avfalls och sophantering finns men åt helvete för dåligt organiserat, avlopp som når några hundra meter från stranden ? Ta en simtur på \"vissa\" ställen och du tror att en \"säl\" kanske simmar emot dig, men nej ser man på , en skithög från avloppet du simmar i !!!  Jag anser för min del att det redan nu finns för många turister, därför föredrar jag september -oktober och november. Den tiden kan jag ännu få en dusch på morgonen och ha en badstrand för mig själv. Men alla kan inte tycka lika ? :pottytrain5:

Tommy

Halloj Mikke

Antar att det var nåt sånt här du tänkt dig ? ;



Här är det riktigt härligt hojväder idag  :sunny:  , jag svänger förbi Biltema o inhandlar ett par dylika a´19.90 kr stycket, billigt som tusan ju, men dom är väl tillverkade nån stans där lönerna o produktionskostnaderna är låga får man förmoda  :bom:

Ska också passa på att inhandla motorolja, det är dags för lite våröversyn av det mekaniska, så jag får också ta en sväng till Helsingborg o skaffa nytt oljefilter, o så blir det säkert lite fotoferande på vägen  :cyclopsani:

Ha det vidare gott på Karpathos så länge o simma lognt  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ingrid

Skikkelig synd hvis de bygger ut så vanvittig der nede, da vil jo øya miste mye av sjarmen sin.  :angry7:
Ellers er det koselig å lese hva du skriver, Mikke. Hold on... :compress:

FadeOne

Skal mye til før Karpathos mister sjarmen.... Etpar hoteller til, og at Seaside går \"dukken\" er ingen krise... MEN selvfølgelig er det ille for de det berører. Drar til Karpathos 3. året på rad nå.. og madammen er i 7 mnd. mens vi er der nede.. :cyclops:   Gleder meg :)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....