Logg inn med Facebook eller Google!

Fotokurs

Started by Mixelite, 05. Apr 08, 10:59:53

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg tok det egentlig opp i kameratråden til Tommy, men bestemte meg for å flytte det til en egen tråd:

Nå har vi et supert billedbehandlingskurs.

Er det noen som har tid, ork og kunnskap til å ta et fotokurs? At man kunne poste et bilde i tråden og få fototekniske råd. Hva er bra, hva kunne man ha gjort annerledes etc. både når det gjelder komposisjon og kamerainnstillinger.

Jeg postet jo link til et kurs tidligere, men her i forumet er det jo mange Hellasfotografer og siden lyset der nede krever litt spesielle tiltak tenkte jeg det kunne vært fint å få råd av dem som kan med det greske lyset.

Epicuristen

Lysende ide! Jeg blir i alle fall å følge med fra leksjon 1! Hvem føler kallet?
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Tommy

Quote from: \"Mixelite\"Jeg tok det egentlig opp i kameratråden til Tommy, men bestemte meg for å flytte det til en egen tråd:

Nå har vi et supert billedbehandlingskurs.

Er det noen som har tid, ork og kunnskap til å ta et fotokurs? At man kunne poste et bilde i tråden og få fototekniske råd. Hva er bra, hva kunne man ha gjort annerledes etc. både når det gjelder komposisjon og kamerainnstillinger.

Jeg postet jo link til et kurs tidligere, men her i forumet er det jo mange Hellasfotografer og siden lyset der nede krever litt spesielle tiltak tenkte jeg det kunne vært fint å få råd av dem som kan med det greske lyset.

Ide´n är inte alls dum, Mix. Men när det gäller kamerainställningar så skiljer det ju sig så mycket med vilka möjligheterna är beroende på vilken sorts kamera du har. Så rent allmänt är det nog lite vanskligt att ha en generell fotokurs avseende det. Och med den typ av kamera jag har skaffat, så finns det till exempel en hel djungel av olika optik-möjligheter, filter, etcetera etcetera

Men snackar vi bara bildkomposition så är det en annan femma, och då kanske det finns någon här som vill ta på sig det pedagogiska ledarskapets mantel, och visa vägen kring hur man kan fånga olika sorters motiv på bästa sätt. Fast även här skiljer ju sig möjligheterna oerhört beroende på vilken optik din kamera är utrustad ( eller kan utrustas ) med.

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Jeg er klar over at det er litt ulikt utgangspunkt vi har i og med at noen har helautomatiske kamera, andre har allverdens funksjoner, men det går jo likevel an å si noe om iso f.eks. Tenkte jeg. Og hvis man samtidig oppgir hva slags kamera man har brukt og hva det har av innstillinger, så kan man kanskje få hjelp ut fra de forutsetninger kameraet har, håpte jeg på.

Jeg tenker på ting som: Det er ikke lenge siden jeg leste følgende tips et sted: Når man skal ta bilde av noe, så rett kameraet inn mot et skikkelig lyst punkt som har nogenlunde samme avstand til kameraet som det man skal ta bilde av. Lås fokus på dette, snu kameraet og få det utsnittet du vil ha på bildet og knips. Det gir sterkere/dypere farger i bildet enn om man fokuserer på det mørke man skal ta bilde av.

Jeg testet teknikken på soloppgangene jeg har tatt bilde av og synes at det virker :)

Tommy

Quote from: \"Mixelite\"Jeg er klar over at det er litt ulikt utgangspunkt vi har i og med at noen har helautomatiske kamera, andre har allverdens funksjoner, men det går jo likevel an å si noe om iso f.eks. Tenkte jeg. Og hvis man samtidig oppgir hva slags kamera man har brukt og hva det har av innstillinger, så kan man kanskje få hjelp ut fra de forutsetninger kameraet har, håpte jeg på.

Jeg tenker på ting som: Det er ikke lenge siden jeg leste følgende tips et sted: Når man skal ta bilde av noe, så rett kameraet inn mot et skikkelig lyst punkt som har nogenlunde samme avstand til kameraet som det man skal ta bilde av. Lås fokus på dette, snu kameraet og få det utsnittet du vil ha på bildet og knips. Det gir sterkere/dypere farger i bildet enn om man fokuserer på det mørke man skal ta bilde av.

Jeg testet teknikken på soloppgangene jeg har tatt bilde av og synes at det virker :)

Jovisst finns det saker man kan ta till sig fast man har olika sorters kameror, men jag är bara rädd att det blir en himla spretig tråd o svår att hänga med i av de orsaker jag nämt i mitt tidigare svar.

Till skillnad från den föredömligt välstrukturerade tråd som vår ciceron PO
drog igång kring bildbehandling i Picasa så tror jag inte att detta går att genomföra på ett sådant vis, rent pedagogiskt. Så förväntningarna får väl i så fall hamna på en annan nivå.

Men låt inte mig hindra, jag har bara uttalat mina synpunkter kring ide´n, som jag, som sagt som sådan tycker är bra :-)

( O det kan ju hända att jag har fel  :cyclopsani:  )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Synspunkter er bra Tommy! Fortsett med dem! Og du har vektige argumenter!

Men hvis man poster et bilde, forteller hva slags innstillinger man har brukt(det står jo i billedinfoen) og får tilbakemeldinger på hva man kunne ha gjort annerledes, både når det gjelder innstillinger og utsnitt, blir det da et problem for andre? Jeg tenker mer på et slags one on one-kurs med personlig service(kravstor? Jeg? næh) til fotografen.

Har fotografen brukt et mer avansert kamera enn det vi selv har, så kan vi andre plukke til oss det som er relevant for oss. Alle har jo ikke speilrefleks, så det burde kunne bli noe for enhver, forutsatt at enhver poster bilder til kritikken :)

-POE-

Vi kan väl försöka, går det så går det!?

Den här bilden tog jag i dag. Jag kröp runt lite i buskarna tills jag hittade
en blåsippa där blomman låg i sol och bakgrunden i skugga. Mätte ljuset
på blomman och valde ganska lång tid 1/125 för att få liten bländaröppning f 9
vilket ger stort skärpedjup och hela blomman blir skarp.
Jag har skruvat på en 3+ försättslins (fattigmans macro) men det hade
gått ungefär lika bra med kamerans egen macroinställning.
I Picasa har jag ljusterat ljus o skärpa en aning och sedan använt effekten
\"Mjuk fokus\" som låter valfri del, här blomman förstås, vara skarp och
resten av bilden i oskärpa.

Jag tycker det blev lite trivsam mörk \"John Bauer stämning\"

Ok, synpunkter frågor osv; Nu kör vi!

//PO

//PO

Mixelite

Nydelig bilde Poe!

Hvis man ikke har muligheten til manuell blenderåpning, kan man justere den ved å bruke iso-innstillingen på kameraet?

-POE-

Ja och nej, liksom. Ökar Du känsligheten/iso så blir ju både bländaröppningen mindre och tiden kortare, och det är ju i och för sig
bra men det kostar bildbrus.
Däremot har de flesta kompaktkameror olika automatprogram, till exempel A = aperture/bländar prioritet och T = time/tid prioritet.
Synonymer finns på olika märken men idén är den samma.
Välj A-programmet och ställ bländare (f) 9 så väljer kameran tid.
Eller T-programmet och ställ tiden till 1/125 sek så väljer kameran bländare.

Våga pilla lite, det är bara att gå tillbaka till \'grön auto\' när det strular.

//PO
//PO

Mixelite

Takk Poe. Da har jeg jo lært noe allerede! Jeg fant ikke noe program for å justere blenderåpningen, men jeg kan iallfall stille lukkertiden! For en forskjell!

Her er et bilde fra meg:


Jeg er ganske sikker på at jeg brukte \"idiotknappen\"(helautomatikk). Jeg gjør som regel det. Eller kanskje jeg brukte macroinnstillingen... hm. Japp, jeg brukte macro! Uten å stille på noe annet.  Jeg ser at jeg kunne ha brukt litt sharpen på det. Ifølge flickr så er bildet tatt i \"soft\" og ikke har jeg funnet at jeg kan stille skarpheten i selve kameraet. Det ville jo ha vært å foretrekke for alle bildene blir for \"bløte\", synes jeg! Men sånn ellers. Hadde det f.eks forbedret bildet å stille lukkertid? Eller juster eksponeringen. ev. Jeg pleier å sjekke at ev gir en nogenlunde sentrert graf, men det glemte jeg visst i gleden over å finne så mye farger på Chios ;-)

Flirckrs billedinformasjon:
Camera:     Panasonic DMC-TZ1
Exposure:    0.005 sec (1/200)
Aperture:    f/3.8
Focal Length:    12.2 mm
ISO Speed:    80
Exposure Bias:    33/50 EV
Flash:    Flash did not fire

Mixelite

Vær nådeløs! Kritiser alt! Vinkel, for nærme for langt fra, fokus, øh, lyssetting. Hele pakka!

-POE-

Jag tycker bilden är tekniskt ok men saknar kanske lite \'feeling\'.
Jag skulle nog provat lite mer motljus och att flytta runt lite med blomman i bilden, gärna låga vinklar.
Som bilden är tagen med solen i ryggen duger automatiken bra, (till 90% tror jag f.ö. att den slår oss på fingrarna)
Ta helst många bilder och kasta alla utom de två-tre bästa. (lätt att säga)
Om Du använder histogram så är Du ju en väldigt driven fotograf och ser nog vad bilden tål.
Sen beror det väl lite vad man vill göra, dokumentera blommor eller
försöka skapa lite \'bildkonst\' (Eeeeh, vad pretentiöst det lät!)

Kom igen nu kamrater, lämna mig inte ensam bara för att jag inte kan hålla käften. ;-)

//PO
//PO

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...