Logg inn med Facebook eller Google!

Hjelp til en enkel gresk rett...

Started by xristina, 11. Mar 07, 19:32:52

Previous topic - Next topic

xristina

Jeg har alltid venninnene mine på gresk mat når jeg har bursdag. Og stort sett har jeg lagd pastitsio, moussaka el.l. Denne gangen kunne jeg tenke meg å bare lage noe enkelt, som \"nesten lager seg selv\". Noen her som har en oppskrift på noe som innbefatter f.eks. kyllingfilet og grønnsaker i en form i ovnen...?

Dersom denne skulle vært under Alt annet, ber jeg moderator flytte den! :smile:

Mixelite

Grønnsaksblanding, hva heter det nå, Briami! Det må da helt sikkert gå an å lage med kyllingfileter på toppen!

Pjokken

Quote from: \"xristina\"Jeg har alltid venninnene mine på gresk mat når jeg har bursdag. Og stort sett har jeg lagd pastitsio, moussaka el.l. Denne gangen kunne jeg tenke meg å bare lage noe enkelt, som \"nesten lager seg selv\". Noen her som har en oppskrift på noe som innbefatter f.eks. kyllingfilet og grønnsaker i en form i ovnen...?

Dersom denne skulle vært under Alt annet, ber jeg moderator flytte den! :smile:

Må vel absolutt kvalifisere til Mat og Drikke dette  :grin:

Kan du ikke lete litt på DISSE sidene da ?

xristina

Jeg lager ofte briam (eller Ratatouille), og har kylling i. Det er knallgodt! Men kunne tenkt meg en annen variant...  :roll: (Bare for å være vanskelig...)

Mixelite

Quote from: \"xristina\"Jeg lager ofte briam (eller Ratatouille), og har kylling i. Det er knallgodt! Men kunne tenkt meg en annen variant...  :roll: (Bare for å være vanskelig...)

*hmf* :lol:

ROLLE

Quote from: \"xristina\"Jeg har alltid venninnene mine på gresk mat når jeg har bursdag. Og stort sett har jeg lagd pastitsio, moussaka el.l. Denne gangen kunne jeg tenke meg å bare lage noe enkelt, som \"nesten lager seg selv\". Noen her som har en oppskrift på noe som innbefatter f.eks. kyllingfilet og grønnsaker i en form i ovnen...?

Dersom denne skulle vært under Alt annet, ber jeg moderator flytte den! :smile:
Skulle rekomendera den suppe på linser og bönor, den kan du sätta kyklingbitar och strimlad kyckling i. Reseptet har jag skrivit i det gamle Hellas forumet, ta en titt på det, Winter gjorde suppen och var nöjd med resultatet.

xristina

Du skjønner det, Mix, at jeg varierer så lite når jeg lager mat til venninnene, så enten får de fajitas eller ratatouille... :oops:

Mixelite

hva med kyllingbryst og poteter? De beste potetene jeg vet er ovnsstekte poteter med sitron!


Her er et forslag
http://www.cooks.com/rec/doc/0,1639,155188-250195,00.html

Eller bruk søkefunksjonen på cooks.com og skriv inn chicken breast filet og se hva som dukker opp :-D

bengalow

En rätt jag äter ofta i Grekland är \"tsoutsoukakia\" - köttbullar i tomatsås. Inte för att jag vet att den är lätt att laga. Men den är lätt att servera  och äta. Förresten, Lidl har grekisk vecka....passa på att handla in lite tilltugg!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"xristina\"Du skjønner det, Mix, at jeg varierer så lite når jeg lager mat til venninnene, så enten får de fajitas eller ratatouille... :oops:

Jeg ville ikke klaget hverken på fajitas eller ratatouille jeg! Nammenamm!

Kan man lage kleftiko på kyllingfilet? eller kanskje ikke... Nei, jeg holder meg til kyllingogpotettipset mitt jeg. Det er helt sikkert kjempegodt!

xristina

Nettopp! Noe sånn tenkte jeg på! Får søke meg fram til en norsk oppskrift på dette. Det finnes sikkert der ute... Takk Mix! :grin:

Admirala

Garides saganaki!
Håper du ikke trenger nøyaktige mål, men her er sånn noenlunde:
Stek en opphakket løk i olje. Når den er myk, ikke brun, tilsetter du litt hvitvin (1 - 2 dl), og boblekoker det inn til det halve. Tilsett 1 ss tomatpuré og en boks hakkede tomater. Kok ca ett kvarter. Ha oppi masse reker og fetaost i kuber, smak til med salt og pepper.
Varm opp rekene, og la osten smelte litt
- eller -
Sett dette under grillen ett minutt eller to.

Ferdig! Server med ferskt brød med sprø skorpe, og ev en salat!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...