Logg inn med Facebook eller Google!

Patmos

Started by Svein~B, 09. Mar 08, 17:02:50

Previous topic - Next topic

Svein~B

Patmos er ei øy som ligger lengst nord i Dodekanesene, vest for Arki, Marathi og Lipsi, sør for Fourni. Øya har ikke flyplass. Man kommer seg enklest dit med fly til Kos og ferje derfra. Det går ferjer flere ganger om dagen på den strekningen. Det går også an å fly til Rhodos eller Samos fra Norge. Også derfra er det forbindelse hver dag. Det er også mulig å ta innenriksfly fra Athen til Leros eller Kalymnos og båt derfra.

Her er innseilingen til Patmos\' havneby, Skala. Bildet er tatt fra brovingen på Nissos Kalymnos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

brit

Nydelig Svein B!
Patmos står veldig høyt på ønskelista mi.
Tenkte det var fint å kombinere med Samos som også er et ønske...

Svein~B

Quote from: \"brit\"Nydelig Svein B!

Tusen takk, Brit. :-)

Quote from: \"brit\"Patmos står veldig høyt på ønskelista mi.
Tenkte det var fint å kombinere med Samos som også er et ønske...

Det er vel det de fleste gjør. Jeg tror at flere av charterselskapene selger Patmos og Samos i kombinasjon, men det går også fint an å reise på egen hånd. Mine tips ovenfor var mest for de som reiser på egen hånd.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Kart over Dodekanesene:


Kart over Patmos:


Kart over Patmos:

Sjøløve

Gleder meg allerede til å få se mer av Patmos.  .
De er supre disse \"øytrådene\" dine Svein B hvor bildene blir lagt ut i porsjoner. Og med Oles kart i tillegg blir det hele perfekt !
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Barbro

Gleder meg til gjensyn med Patmos jeg også,SveinB :flower: ..ei nydelig øy.
Den er også blandt de øyene jeg bare MÅ tilbake til..og bare MÅ se mer av..(det begynner å bli endel reisemål/ønsker nå :chin: )..må vel satse på å leve til jeg blir 100 :colors: ...
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Svein~B

Quote from: \"Barbro\"Gleder meg til gjensyn med Patmos jeg også,SveinB :flower: ..ei nydelig øy.
Den er også blandt de øyene jeg bare MÅ tilbake til..og bare MÅ se mer av..(det begynner å bli endel reisemål/ønsker nå :chin: )..må vel satse på å leve til jeg blir 100 :colors: ...

Nå vet ikke jeg så mye om hva du har gjort tidligere, Barbro, men jeg kan i hvert fall anbefale øyloffing. Hvis du setter av for eksempel tre uker, så kan du både rekke å se noen nye øyer og rekke innom noen gamle bekjentskaper. Men det bør fortrinnsvis være øyer som ligger nær hverandre.

Dette er ikke ment spesielt til Barbro - dette er noe jeg hadde tenkt å si uansett:

Vi snakket i Lipsi-tråden om Patmos-Lipsi-Leros som lofferute. Etter min mening er dette den perfekte lofferute for nybegynnere. Det er forholdsvis små og oversiktlige øyer som ligger ganske tett sammen og har veldig tette båtforbindelser seg imellom. Kalymnos og Kos passer også veldig fint inn på den samme ruta.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: \"Sjøløve\"Gleder meg allerede til å få se mer av Patmos.  .
De er supre disse \"øytrådene\" dine Svein B hvor bildene blir lagt ut i porsjoner. Og med Oles kart i tillegg blir det hele perfekt !

Takk, Sjøløve.  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Min første Hellastur gikk til Samos. Derfra dro vi med ferje på dagstur til Patmos. Glemmer ikke innseilinga, alle bygningene  som lyste hvitt mot oss, med klosteret på toppen. Derfra var det nydelig utsikt utover øya. Vi var også i grotta der Johannes fikk sin åpenbaring. Svartkledde koner gikk rundt og kyssa uthulingene i veggen der han hadde ligget med hodet, og et annet der han ba. Nå er ikke jeg religiøs, men det var en egen stemning i denne hula. Ellers var det koselig å rusle rundt i gatene bak havna. Kan godt tenke meg et gjensyn med Patmos, ja ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Barbro

Har\"loffet litt\" en gang,SveinB :blackeye: ..Med Leros som base dro vi til Kalymnos,Patmos og Lipsi..bare en overnatting på hver øy..en dråpe i havet..men,jeg fikk dannet meg et inntrykk av øyene..og vet at jeg vil tilbake :flower:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Torill

Å dit vil jeg også dra!!! Sier som Barbro,må bli hundre minst :cyclops: Har også kikket på videoene Ole har lagt ut,og blitt enda mer overbevist :cheese: Samos står også på ønskelisten og da skjønner jeg det er mulighet til å slå to fluer i ett smekk  :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Ole

Denne tråden har jeg venta på en stund, så gleden var stor i går da SveinB annonserte at han ville starte i dag! Supert!

Her er et bilde av Skala tatt fra Chora. Nissos Kalymnos ligger ved kai.


PS: Det andre kartet jeg la inn tidligere i denne tråden er noe misvisende. Det er nemlig mange flere veier på øya enn det som vises på kartet. Det er fullt mulig å leie bil og bruke en hel dag på å kjøre rundt med diverse stopp.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...